PDA

Bekijk Volledige Versie : Schaven van hardhout met houten handschaven



Gerben 18
10-03-17, 19:33
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat ik het maar niet voor elkaar krijg om wat harder hout als bijvoorbeeld beuken soepel te schaven. De schaven happen of nemen helemaal geen spaan af.
Het zijn allemaal houten schaven en naar mijn weten zou er niets mis mee moeten zijn.

De beitels zijn scherp geslepen en de keerbeitel wat dichter op de snede dan bij zacht hout.
De monden van de schaven zijn niet te groot;
De zolen zijn vlak;
Met de bedding van de schaven is naar mijn weten ook niets mis;

Mijn metalen schaven nemen wel een spaan af maar ik heb dan erg veel last van 'tear out'.
Iemand die weet wat er mis zou kunnen zijn? Een gepensioneerde timmerman zei dat ik de beitels scherper moet slijpen maar,
ik kan me armhaar makkelijk scheren met de beitels dus dat lijkt me niet het probleem.
Bij wat zachter hout als grenen, vuren of lariks totaal geen problemen tot nu toe. Ik slijp mijn beitels net zoals Paul Sellers overigens:
https://www.youtube.com/watch?v=GN4yr7vp4I4

Gerben

BossyRangs
11-03-17, 00:01
OK, dus de zool is vlak en de beitel scherp. Ik neem aan dat de beitel ook niet omgekeerd zit? De vouw zit dus naar beneden? Dan kan ik nog 2 dingen bedenken:
1) het hout dat je wil schaven is niet vlak, waardoor je op bepaalde plaatsen niks afneemt. Dan ben je snel geneigd om de beitel wat meer te laten uitsteken, waardoor je op bepaalde plaatsen teveel ineens schaaft, met uitbraak als gevolg. Beter is om eerst eens te passeren met een roffelschaaf voor het vlakken, en dan met zoetschaaf glad maken.

2) de hoek waaronder de beitel geslepen is, is te steil. Daardoor raakt de bovenkant van de vouw het hout waardoor de snijrand geen contact maakt. Probeer een minder steile hoek te slijpen van 25 30 graden.

Vurenhout
11-03-17, 08:35
Tear out is meestal een fenomeen van tegen de draad in schaven. Probeer het eens diagonaal en van de andere kant. Als er veel warrigheid in het hout zit is het alleen met een schraapstaal goed te schaven.

Blom3dd
11-03-17, 10:08
Misschien is je vouw te bol, zodat de snijkant net niet het hout raakt. bij slijpen uit de hand kan dit makkelijk gebeuren. of gebruik je een hulpstuk?

Seek
11-03-17, 10:13
Ik zou inderdaad eerst de slijphoek eens kritisch bekijken. Hou je de beitel niet te steil als je de laatste streken over de steen of over de strop haalt?

En om de bedding van de beitel te checken, zijn er verschillende methodes. Als het hout van de bedding van de beitel nog mooi schoon is, kan je de beitel met een beetje olie insmeren, beitel voorzichtig in de schaaf leggen, wig er in en vastzetten, dan de beitel met een hamer iets omlaag tikken. Dan alles weer uit elkaar halen. Dit geeft een mooi beeld hoe de beitel gebed is. Heel belangrijk is een goed contact over de hele breedte, onderin.

Als het hout al oud en donker en vlekkerig is, kan je beter een kaars nemen. Hou de achterkant van de beitle boven de vlam. De walmende kaars zet dan een laagje roet af. Doe dan als boven beschreven.

Wat betreft tearout:

https://www.youtube.com/watch?v=pSjpzta0FuY

En met een houten schaaf:

https://www.youtube.com/watch?v=P3Nq1sbOhMM

Hetzelfde verhaal, maar dan van de English woodworker:

https://www.youtube.com/watch?v=1bhh6kxXZOQ

Gerben 18
11-03-17, 11:05
Ik denk dat het dan toch aan de beitel(s) ligt. Ik heb zoals Seek heeft uitgelegd de bedding van mijn zoetschaaf onderzocht en de bedding draagt de beitel vlak bij de mond goed. Ik slijp mijn beitels uit de hand en gok nu dus dat de vouw te bol is waardoor ik met het slijpen de snede te steil slijp. De beitels zitten ook gewoon 'bevel down' in de schaven. Aan het te schaven hout ligt het ook niet. Ik heb de zoetschaaf nog getest op een machinaal bekantrecht stukje eiken en daar doet zich hetzelfde probleem voor. Bedankt voor de reacties trouwens! Ik heb de komende week niet zoveel tijd dus het helemaal opnieuw slijpen en wetten van de beitel(s) zit er niet in maar ik gok dat het dan hieraan moet liggen.

BossyRangs
11-03-17, 11:51
Ja Gerben, da's de meest waarschijnlijke oorzaak. Het zou kunnen dat je het bol slijpen teveel overdrijft door je hand teveel te laten zakken bij de voorwaartse beweging. Je moet eigenlijk proberen dezelfde hoek te houden, maar door de natuurlijke beweging van je hand en arm krijg je vanzelf een lichtjes bol oppervlak. Ik slijp ook volgens Paul Sellers en het werkt bij mij prima. In het begin had ik een kartonnetje gemaakt dat 30 graden aangaf, om beetje een richtlijn te hebben van slijphoek.

gpf
11-03-17, 19:19
Hou de schaaf schuin t.o.v. schaafrichting

Gerben 18
12-03-17, 13:27
Het lag inderdaad aan de vouw die te steil was. Na wat controleren kwam ik erachter dat de hoek bijna 60 graden was (*oeps*). Ik heb ondertussen mijn zoetschaaf opnieuw geslepen om even kort te kijken of het aan de vouw lag.
Om te controleren dat de snede scherp genoeg is gelijk de rug opnieuw gepolijst. Hieronder wat plaatjes van de rug en de snede:

61092

61093
Vervolgens de keerbeitel dicht op de snede gezet en het resultaat mag er zijn:

61094

61095

Bedankt voor de hulp!

BossyRangs
12-03-17, 18:24
Mooie krullen! Ik ben blij dat het opgelost is. Veel schaafplezier.