kompasroos

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Ik had al een tijdje in mijn hoofd dat ik wat meer wou oefenen met hout inleg (in combinatie met mijn CNC). Nu leek mij een kompas roos daar het ideale middel voor. Overleg gehad thuis met de baas en uitgekomen op een 60cm doorsnee. Vervolgens 4 eiken vloerdelen aan elkaar gelijmd, (waarna ik heb besloten sergeant klemmen te kopen want dit ging maar matig.) Na het nodig schuurwerk toch vlak genoeg gekregen en goed aansluitend.

Tekenen van een kompas roos is ook een leuke bezigheid, gelukkig is alles goed terug te rekenen op basis van de 360 graden van een cirkel. Coordinaten later toch vanaf gezien omdat het te druk werd. Per deeltje frees je dit uit en je maakt een contra deel uit het hout wat erin moet. dat houdt bepaald dus ook hoe diep je uitfreest. (~1mm minder diep doe ik dan hout wat erin moet.)

Kompass.jpg



Na enige spraakverwarring met Rick (masave,) hij dacht dat ik echt deze bovenstaande kleuren wou hebben en kon dat grappig genoeg nog leveren ook zo ongeveer. Nadat dat misverstand uit de wereld was, het hout besteld voor de inleg.

Ondertussen kwam ook Avos langszij met een advertentie dus daar ook nog wat op de kop getikt (leuk spul)
http://www.woodworking.nl/showthrea...ang-7cm-breed-0-6dik-30-stuks&highlight=wenge

Uiteindelijk uitgekomen op:
- Wengé en Essen voor de punten van de ster (Avos)
- Zebrano voor de 8 stukken daartussen (Rick)
- Billinga (Avos) en Padoek (Rick) voor de 16 stukjes in de buitencirkel)
- Letters in Coromandel (afvalstukjes van Rick)
- Eiken planken (20mm) van Marktplaats een tijd terug opgepikt.

(nb massieve vloerdelen zijn welkom/koop ik graag (in noord NL svp)

En dan nu een paar foto's, ik wou alles op foto zetten maar dat vergeet ik dan steeds. dus het lijmen van de planken moeten jullie even missen (geloof me daar mis je niets aan op de manier hoe ik het deed.)

Uitdaging is hoe je steeds weer het zelfde begint, want tussendoor moet alles steeds drogen dus je kan niet in 1 keer door. Dit opgelost met een aantal gaten in de hoeken waar de frees steeds in moest passen, daardoor wist ik steeds het nulpunt terug te vinen.

Uitfrezen van de Zebrano pockets waar de inleg in moet:
roos1.jpg



Zebrano delen erin voor het vlak schuren
roos2.jpg



Uitfrezen van de ring voor de Billinga/Padoek (lekker geurtje overigens)
roos3.jpg



NESW uit coromandel letters voor in de buitenste ring
roos4.jpg



Half in de olie (Tungolie) blijft altijd een leuk moment
roos5.jpg



en zoals hier nu hangt aan de muur
roos6.jpg



en omdat je bezig moet blijven de volgende uitdaging alvast, echter die gaat ~60 uur duren dus daar moet ik de freesopdracht nog wat slimmer voor maken.
roos7.jpg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vind de kompasroos al heel mooi en de volgende uitdaging....wow.
Da's echt een pittige klus zeg!.
Ben benieuwd hoe je verder gaat.
Sterkte in ieder geval, da's wel op z'n plek in dit geval denk ik.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Al ben ik niet zo van het machinale, toch is dit wel heel mooi.
Zo zie je maar dat iedere vorm van houtbewerking, of het nu met de hand of CNC is, prachtige resultaten op kan leveren.
En nu weten we precies (gps) waar in het Noorden we moeten zijn voor CNC frees/inlegwerk:)

Groet, Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi geworden, ben het ook helemaal eens met Kor. Als het werkstuk klaar is, staat er niet bij hoe of met welk gereedschap het gemaakt is. Wel door wie de houtbewerker was hoop ik!

jaap
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Is dit niet altijd een lastig vraagstuk? hoeveel mag een machine doen om het werkstuk nog te waarderen. De echte purist zal ook geen elektrische zaag/schaaf/schuren willen gebruiken. Ook simpele dingen als verlichting is al een hulpmiddel. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wanneer het niet meer gewaardeerd wordt.

Zolang ik zelf nog moet zagen, schaven, lijmen, schuren, oliën zie ik het nog wel als houtbewerking. Gelukkig staat het iedereen vrij natuurlijk om daar een andere mening op na te houden. Genoeg onderwerpen waar zij aan hun trekken kunnen komen en ach we kunnen altijd nog een CNC-Hulp subforum aanvragen.

Juist de mix van Photoshop, creativiteit, zagen, lijmen, schuren, CNC bewerking, etc. is voor mij de lol van dit alles.

en @jaap, signeren is inderdaad een goed punt wat ik tot nu toe nog niet doe.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mooi gedaan! Leuke contrasterende houtsoorten. Ik heb er zelf nog niet aan gestaan, maar zoiets met een computer maken vind ik ook zeer knap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.