Lenox tri-master lintzaag herzaag blad felder fb400?

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag allemaal,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die herzagen met een lenox tri-master zaagblad.

Ik wil er een uitproberen op mijn felder fb400 (wieldiameter 400mm).
Nu heb ik website gevonden http://www.metalcuttingtools.eu/content/carbide-bandsaw-blades-lenox-tri-master
Het is mogelijk om smalle en dunne zaagbladen te bestellen. Het is in theorie dus mogelijk om deze herzaagbladen op een lintzaag met kleine diameter te gebruiken.
Een nadeel is dat deze zagen tussen de 200,- en 300,- kosten. dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die deze zagen wel eens hebben gebruikt, wat hun ervaringen hiermee zijn.

Alvast bedankt,
Rik Blaauw
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dag allemaal,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die herzagen met een lenox tri-master zaagblad.

Ik wil er een uitproberen op mijn felder fb400 (wieldiameter 400mm).
Nu heb ik website gevonden http://www.metalcuttingtools.eu/content/carbide-bandsaw-blades-lenox-tri-master
Het is mogelijk om smalle en dunne zaagbladen te bestellen. Het is in theorie dus mogelijk om deze herzaagbladen op een lintzaag met kleine diameter te gebruiken.
Een nadeel is dat deze zagen tussen de 200,- en 300,- kosten. dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn die deze zagen wel eens hebben gebruikt, wat hun ervaringen hiermee zijn.

Alvast bedankt,
Rik Blaauw

Ik weet niet waar de prijs van 200-300 euro vandaan komt, maar op de site staat toch iets anders dacht ik (ca 60euro)
Je zou ook nog eens bij tuff kunnen kijken naar een bimetaal blad.
Ik heb er wel een liggen, maar nog niet gebruikt.
De prijs is wel ongeveer de helft volgens mij.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb een paar van dergelijke bladen gebruikt voor mijn Hammer 4400, maar was er niet echt tevreden over. De standtijd is veeeeel beter dan de Hammerbladen, maar dat kan haast niet anders. Ook veel beter dan de 'gewone' bladen van Tuff saws. Het grote probleem was dat ik het voor elkaar krijg om ze te laten inscheuren voordat ze op waren. De eerste is met een klap kapot geknapt. Bij de andere kreeg ik in de gaten dat ze ingescheurd waren als ze een beetje van voor naar achter bewegen als de zaag onbelast loopt.
Op Drechslerforum zijn ze enthousiast over Röntgen bladen, die je bij www.sieversgmbh.com kunt kopen.
Ik heb 2 jaar terug 5 Stück Röntgen Bandsägeblatt RRR-plus 3980x20x0.8 3Zpz Hookzahn, gekocht, die toen totaal €95,00 gekost hebben inclusief MwSt en verzendkosten (€5.95 binnen Duitsland). Over deze zagen ben ik wel tevreden, ze hebben een goede standtijd, zijn echt akelig scherp als nieuw, met diamantvijl zelf te slijpen en niet duur. Ik gebruik ze nogal eens om dik nat hout -15tot30cm dikte- te zagen en dat gaat geweldig.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik weet niet waar de prijs van 200-300 euro vandaan komt, maar op de site staat toch iets anders dacht ik (ca 60euro)
Je zou ook nog eens bij tuff kunnen kijken naar een bimetaal blad.
Ik heb er wel een liggen, maar nog niet gebruikt.
De prijs is wel ongeveer de helft volgens mij.

Dag Handig 18
Dat lijkt idd zo. de prijs die op de website vermeld wordt is per meter. een lint van grofweg 4 meter kost 240,-
Ik heb ook bi metaalbladen van tuff saws.... het gaat mij dan ook niet om de standtijd van de zaag, maar om afwerking van de snede. Ik heb gehoord dat deze veel beter is met een stelite tand dan een gewone tand.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dag Handig 18
Dat lijkt idd zo. de prijs die op de website vermeld wordt is per meter. een lint van grofweg 4 meter kost 240,-
Ik heb ook bi metaalbladen van tuff saws.... het gaat mij dan ook niet om de standtijd van de zaag, maar om afwerking van de snede. Ik heb gehoord dat deze veel beter is met een stelite tand dan een gewone tand.

Dat verandert de zaak.
Daar durf ik niet meer mee te zagen;)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb een paar van dergelijke bladen gebruikt voor mijn Hammer 4400, maar was er niet echt tevreden over. De standtijd is veeeeel beter dan de Hammerbladen, maar dat kan haast niet anders. Ook veel beter dan de 'gewone' bladen van Tuff saws. Het grote probleem was dat ik het voor elkaar krijg om ze te laten inscheuren voordat ze op waren. De eerste is met een klap kapot geknapt. Bij de andere kreeg ik in de gaten dat ze ingescheurd waren als ze een beetje van voor naar achter bewegen als de zaag onbelast loopt.
Op Drechslerforum zijn ze enthousiast over Röntgen bladen, die je bij www.sieversgmbh.com kunt kopen.
Ik heb 2 jaar terug 5 Stück Röntgen Bandsägeblatt RRR-plus 3980x20x0.8 3Zpz Hookzahn, gekocht, die toen totaal €95,00 gekost hebben inclusief MwSt en verzendkosten (€5.95 binnen Duitsland). Over deze zagen ben ik wel tevreden, ze hebben een goede standtijd, zijn echt akelig scherp als nieuw, met diamantvijl zelf te slijpen en niet duur. Ik gebruik ze nogal eens om dik nat hout -15tot30cm dikte- te zagen en dat gaat geweldig.


Hulde! een dergelijke ervaring was ik naar op zoek. Dank dat je de tijd hebt genomen om dit te delen. Jammer dat dit soort zagen op dit soort kleinere lintzaagmachines altijd problemen lijkt te geven. Die Röntgen RRR-Plus bladen zien er idd goed uit. http://www.roentgen-saw.com/en/rrr/rrr-plus.
Ik ga er zeker een paar uitproberen.

Ik vraag me af of de RÖNTGEN HM-TITAN-MU Bandsägeblatt van hetzelfde bandmateriaal gemaakt zijn. In dat geval zou ik die ook eens kunnen proberen. http://www.roentgen-saw.com/en/hm-titan/hm-titan-mu Deze hebben als voordeel dat de tanden niet gezet zijn en er in theorie netter gezaagd kan worden.
Bedankt voor de tip iig! Zodra ik wat bladen binnen heb zal ik vertellen hoe ze presteren.

groeten,
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dat verandert de zaak.
Daar durf ik niet meer mee te zagen;)

Haha, dat kan ik me voorstellen ja! Ik gebruik m'n machines ook professioneel dus als ik een proces sneller kan maken door een duurder zaagblad te gebruiken ben ik soms goedkoper uit. Daarmee is niet gezegd dat een duurder zaagblad meteen sneller en beter is! maar voor mij is het wel het proberen waard.

groeten,
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.