Minimale dikte mdf voor kastje

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Ik wilde een kastje maken van mdf (800x600x600) maar vandaag is de hornbach dicht hier in de buurt en duurt het weer tot volgend weekend dat ik tijd heb.
Nu heb ik grof op maat een aantal stukken mdf liggen, maar dat betekend dat de wanden dan 12mm dik zouden worden..... Dat lijkt me niet veel, zelf had ik bedacht het kastje te maken met 18mm mdf.
Maar.... Zou het kunnen met 12mm? Het kastje komt met 1 zijde tegen de muur te staan (vast) en wordt ook vastgezet aan de achterzijde aan de muur. Er komt een kastje naast te staan welke ik wel uit 18mm mdf ga maken, desnoods verlijmen en schroef ik die 2 aan elkaar.

Graag tips.... Wacht ik een week of zou 12mm kunnen als ik het goed veranker?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De sterkte moet uit de constructie komen, niet uit de dikte van het materiaal. Een vaste achterwand, vaste klankdragers etc, dan krijg je ook met 12 mm mdf een stevig kastje...

jaap
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hartelijk bedankt voor je reactie!

Het liefst had ik het gemaakt zoals vele mooie kastjes die hier op het forum te vinden zijn.... Met groeven in de zijwanden voor de achterwand en voor de liggers, dan ook nog uitgevoerd in degelijker materiaal ;)

Maar goed, als je niet roeit met de riemen die je hebt kom je ook niet vooruit! Dus 12mm mdf zal het worden.
Ik wilde de onderste plank wat laten zweven met daaronder een stootrand, laat de achterwand dan doorlopen tot aan dat plankje of tot aan de grond? Maw rust de achterwand op de bodem van het kastje of niet?
De legplanken wilde ik aan de 3 zijde bevestigen met pocketholes, het kastje zelf ook met pocketholes en wat lijm, zou dit sterk genoeg zijn?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
12 mm mdf en pocketholes lijkt me een lastige combinatie. Je zou nog kunnen overwegen om de plankdragers over de volle hoogte tussen de planken uit 12 mm mdf te maken, wanddikte kastje wordt dan 24 met keurige sleuven voor de planken en als je deze afstandhouders met planken 12 mm korter houdt dan de het kastje diep is, kun je de achterwand er mooi in verzinken. Alles verlijmen, paar schroefjes en een kastje voor het leven ;) !

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Naast de constructieve waarde is het ook belangrijk dat het een beetje oogt.
Een kast van 1,2 meter bij 2,4 meter ziet er robuster uit als de zijwanden 22 mm dik zijn.
Je zou het met 12 mm best stevig kunnen krijgen, maar het oog erg iel.

Andersom ziet een cd-kastje van 20cm breed er niet uit als je dat van 5 cm dikke balken maakt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor het idee Jaap! Ik had zoiets zelf niet bedacht....

Denk maar dat ik het zo ga doen, alleen dan gebruik ik 8mm mdf om de plankdragers te maken. Dat heb ik toevallig ook nog wel wat liggen en kost het me verder niets.

@sunrayes: dat begrijp ik, denk ook dat de oplossing zo met 20mm een prima oplossing is. Zal goed ogen en maak gebruik van spullen die ik nog heb liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.