Natslijpmachine

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo allen

Er staat een aankoop in de planning voor een natslijpmachine, maar ik kom er niet uit ...
Wat zouden jullie kiezen en vooral waarom zou je die dan kiezen.

De keuzes zijn de JET JSSG10M en de Tormek T4 ! Beiden kosten exact 320 EURO
Gebruik : beitels en gutsen, gemiddelde van 2 keer per week gebruik.

Grootste 2 verschillen zijn :

de JET is 250mm en de Tormek is 200mm.
de JET komt met het slijphulstuk voor beitels, de Tormek moet je apart nog bijkopen

er is nog een derde optie: de goedkope HBM machine kopen en met het overgebleven budget de dure Tormek hulpstukken kopen.
Denk dat dat misschien dan nog de beste optie is, want de machines zelf zullen allemaal wel ongeveer even goed zijn voor sporadisch gebruik ??
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Bram, ben ook aan het kijken naar een slijpmachine, dacht eerst een natslijpmachine, maar lees nu veel over een CBN schijf. Veel harder en geen water! Ronald van " de houtdraaijerij" verkoopt ze, misschien dat je daar ook eens naar moet kijken.

Walter
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Als ik het goed gelezen heb is dit dus eigenlijk een vervanging van de natslijp steen ... maar de machine moet je nog altijd kopen.
Voor mij dus minder interessant op dit ogenblik.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb zelf ook de tormek t7 aangeschaft, maar eerlijksheidshalve moet ik zeggen dat een ferm slijpsteen met wat zelf gemaakte hulpstukken ook prima werkt.
zo'n ferm kost ca 50euro, dus je kunt behoorlijk wat op zak houden.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Maar wel een behoorlijk verschil een ferm die veel toeren draait en dus erg warm wordt of een T7 waar weinig temperatuursverhoging zal zijn. Op de ferm zou ja natuurlijk ook een CBN schijf kunnen zetten en de T7 verkopen.
Wat vindt je zo handig of onhandig aan de T7 ?
 
P

Pel

Guest
Als je alleen maar wat beitels en schaafbeitels te slijpen hebt kom je met een werkbankslijper en een wetsteen prima uit de voeten. Moet daar en tegen ook gutsen slijpen dan zou ik voor de Tormek gaan.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Maar wel een behoorlijk verschil een ferm die veel toeren draait en dus erg warm wordt of een T7 waar weinig temperatuursverhoging zal zijn. Op de ferm zou ja natuurlijk ook een CBN schijf kunnen zetten en de T7 verkopen.
Wat vindt je zo handig of onhandig aan de T7 ?
Er is helemaal niks mis met de tormek, maar het kan ook simpeler/goedkoper en als je niet te hard drukt valt de warmte wel mee.
De tormek is vrij traag, maar maakt je beitels echt wel scherp.
Ik slijp tegenwoordig op de tormek en als de beitel wat botter wordt gebruik ik een diamantvijltje.
Ik heb het hier wel over houtdraaibeitels.

grt,
leo
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Welke zijn de voordelen van zo'n CBN schijf? Worden de beitels daar niet warm op? Heb je die in alle maten zoals stenen of zijn dat enkel grote maten?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Realiseer je wel dat er toch nog wat best wat handigheid in zit. Als je een bankslijper gebruikt en je beitel wordt te heet kan je hem weggooien. Als je je beitel scheef houd zit er zo een put in. Het vergt best wat oefening voor dat je dat onder de knie hebt. Ik ben hier vrij snel mee gestopt ik heb er toch een aantal goede beitels op verknalt.

Als bij een T4 ook de tools koopt die bij een T7/T8 zitten zijn ze bijna even duur.

Ik heb de mijne op marktplaatst gekocht inclusief veel hulpsstukken. Om een stuk gereedschap scheermes scherp te krijgen vind ik nog steeds lastig. ook hier zit wat handigheid in. Maar het gaat niet zo snel en het kan niet oververhitten.

De optie een goedkopen slijper met tormek tools kan denk ik wil. Maar lijkt me toch lastig als je niet de nodige ervaring hebt. Als het toch niet lekker hoe weet je dan waar het probleem zit.

Handslijpen is echt een prima optie. Als je zorgt dat je gereedschap scherp blijft van bot naar scherp is een hele klus. Dat kan je ook laten doen. Er zijn nog steeds bedrijven die slijpen.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Wel eerlijk evs, dat het met een bankslijper niet goed lukt. Het lukt mij ook niet goed, terwijl ik een metaalboor die bot is zo uit de hand slijp. Nu met hand bezig, maar ten eerste duurt het erg lang en echt vlijmscherp worden ze niet.
Misschien een T8 met een CBN schijf, dan heb je snelheid en i.v.m. de hulpstukken toch een goede hoek en geen putten of deuken. Klopt dit?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb onlangs deze bankslijper aangeschaft:

IMAG3677.jpg

Er staat nu een witte steen van Tyrolit op en een frequentieregelaar (op 800 toeren is het veel aangenamer slijpen dan op 3000).
Ik slijp mijn draaibeitels uit de hand. De vorm is niet altijd perfect, daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor, maar ze zijn wel vlijmscherp.
Ik heb nog nooit zo een scherpe draaibeitels gehad.
En doordat ik uit de hand slijp zijn ze zo bijgeslepen. Bijtel bot, dan is het vijf meter naar de slijpsteen, even tegen de steen, en verder draaien.
Moet je opspannen in een hulpstuk, dan ben je veel meer tijd kwijt. Dus het slijpen wordt uitgesteld en er wordt te lang gewerkt met een botte beitel.
Het vraagt wel wat oefening, en af en toe valt het slijpen een keer tegen (vorm niet goed of beitel te heet), maar dat is geen drama. Uiteindelijk kan je het enkel leren door het te doen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wel eerlijk evs, dat het met een bankslijper niet goed lukt. Het lukt mij ook niet goed, terwijl ik een metaalboor die bot is zo uit de hand slijp. Nu met hand bezig, maar ten eerste duurt het erg lang en echt vlijmscherp worden ze niet.
Misschien een T8 met een CBN schijf, dan heb je snelheid en i.v.m. de hulpstukken toch een goede hoek en geen putten of deuken. Klopt dit?


CBN schrijf?? Is dat de SB-250 schrijf van tormek? Is er niet voor de T4.

Bekijk dit eens: https://www.youtube.com/watch?v=KZ07gPtB6pg

Er staan vele van zulke filmpjes op tormek.com
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb zo een HBM Clone (was toen 99 euro) zonder snelheids regeling, die heb je natuurlijk helemaal niet nodig op 80 toeren, kan alleen maar stuk gaan !

Op mijn creusen had ik al een 200mm CBN wiel en die heb ik overgezet naar de Tormekclone, ok het wiel is wat kleiner, maar is geen enkel probleem !

Moet je opspannen in een hulpstuk, dan ben je veel meer tijd kwijt. Dus het slijpen wordt uitgesteld en er wordt te lang gewerkt met een botte beitel.

Euh...die paar seconden die het extra kost heb ik wél een perfect geslepen bijtel van vorm én scherpte
Ieder zo zijn ding, maar ik vind het wel erg prettig werken

Anyway, voor de TS, zo een clone met CBN wiel is top
veel heb je dan niet meer nodig, hooguit en hulpstukje voor de schalengutsen (die heb ik ook)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Euh...die paar seconden die het extra kost heb ik wél een perfect geslepen bijtel van vorm én scherpte
Ieder zo zijn ding, maar ik vind het wel erg prettig werken

Ik ben van mening dat de beheersing van uit de hand slijpen (zowel van steekbeitels als draaibeitels) hoort bij de vaardigheden en beheersing van je handen. Als je een holle of bolle vorm draait, of je werkt een zwaluwstaart af, doe je dat toch ook zonder hulpmiddelen. Je tracht de gewenste vorm te krijgen door de beitel in de juiste richting te sturen. Slijpen is toch niet anders dan deze bewegingen?
 
Ik zal het nog even wat makkelijker of moeilijker maken.
Ik beschik over een langzaam lopende Creuzen, en deze gebruik ik voor mijn normale hout steekbeitels.
Op de Tormek T7 slijp ik met de grijze steen met waterbak mijn schaafbeitels.
Schaafbeitels op een CBN schijf gaat niet erg lekker.
Op de Tormek met CBN schijf slijp ik al mijn houtdraai beitels. Slijptijd ongeveer 10 seconden.
MAAR, als ik met wat ik nu weet en voor een nieuw slijp systeem moest kiezen ging ik
voor een 200mm langzaam lopende slijpmachine met een normale witte steen en een CBN schijf.
Alle hulp middelen laat ik even buiten beschouwing.
Het lijkt veel wisselen maar voor 98% slijp ik houtdraai beitels.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Mathieu, het is een gegeven, je kunt niet overal even goed in zijn. dit is ook zelfkennis. Je moet de lat voldoende hoog leggen. Apparaten zijn er om je te helpen. Ik pak ook een accutol ipv een schroevendraaier als ik 50 schroeven erin moet draaien.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik zal het nog even wat makkelijker of moeilijker maken.
Ik beschik over een langzaam lopende Creuzen, en deze gebruik ik voor mijn normale hout steekbeitels.
Op de Tormek T7 slijp ik met de grijze steen met waterbak mijn schaafbeitels.
Schaafbeitels op een CBN schijf gaat niet erg lekker.
Op de Tormek met CBN schijf slijp ik al mijn houtdraai beitels. Slijptijd ongeveer 10 seconden.
MAAR, als ik met wat ik nu weet en voor een nieuw slijp systeem moest kiezen ging ik
voor een 200mm langzaam lopende slijpmachine met een normale witte steen en een CBN schijf.
Alle hulp middelen laat ik even buiten beschouwing.
Het lijkt veel wisselen maar voor 98% slijp ik houtdraai beitels.

Dank je Nico voor het delen van de ervaring.
Walter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu, het is een gegeven, je kunt niet overal even goed in zijn. dit is ook zelfkennis. Je moet de lat voldoende hoog leggen. Apparaten zijn er om je te helpen. Ik pak ook een accutol ipv een schroevendraaier als ik 50 schroeven erin moet draaien.
De vergelijking gaat naar mijn mening niet op. Ik draai ook geen schroeven in met de hand. De accutol is daar inderdaad beter en sneller in.
Maar slijpen uit de hand kan perfect zonder hulpmiddelen. Je moet alleen de uitdaging aangaan, niet uit de weg gaan. In het begin is het moeilijk, dat weet ik. De verleiding van de hulpmiddelen is groot. Maar als je de beitel in hout kan sturen, kan je dat ook op de slijpsteen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zal het nog even wat makkelijker of moeilijker maken.
Ik beschik over een langzaam lopende Creuzen, en deze gebruik ik voor mijn normale hout steekbeitels.
Op de Tormek T7 slijp ik met de grijze steen met waterbak mijn schaafbeitels.
Schaafbeitels op een CBN schijf gaat niet erg lekker.
Op de Tormek met CBN schijf slijp ik al mijn houtdraai beitels. Slijptijd ongeveer 10 seconden.
MAAR, als ik met wat ik nu weet en voor een nieuw slijp systeem moest kiezen ging ik
voor een 200mm langzaam lopende slijpmachine met een normale witte steen en een CBN schijf.
Alle hulp middelen laat ik even buiten beschouwing.
Het lijkt veel wisselen maar voor 98% slijp ik houtdraai beitels.
Slijp jij je draaibeitels uit de hand of met hulpmiddel (gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.