Maus0611 nieuw hier. + Aantal projectjes.

Maus0611

Nieuw lid
5 mrt 2017
6
0
Hallo Forumleden,

Ik stel me even voor. Maurice, 26 op het moment van schrijven, wonend in Overschie en geintresseerd in alles wat zelf te bouwen is.
Aangestoken door mijn vader die alles zelf maakt, voornamelijk handmatig, maak ik nu zelf ook zo nu en dan iets. Meestal nuttige dingen in en rondom huis. Sinds een jaar ben ik bezig met modelbouw, voornamelijk RC auto's, samen met m'n buurman rijden we soms over lekkere offroad gebieden.





Qua houtprojecten ben ik nog niet zo ervaren. Mijn grootste struikelblok is vooraf tekenen, meten en inzien hoe iets in elkaar moet, dat gecombineerd met lichte faalangst. Vaak begin ik dus gewoon met iets en zie daarna wel wat ik tegenkom. Zo loop ik veelal tegen de fout aan dat ik materiaaldiktes vergeet mee te nemen bij afmeten, en gebruik ik soms onnodig veel schroeven.
Ik weet nog vrijwel niets van houtsoorten en hoe je diverse verbindingen maakt. Meestal rechttoe rechtaan, of ik gebruik metalen hoekstukjes.
Enkele foto's van het afgelopen jaar.









Zoals ik al vertelde een 'nuttig' iets thuis. Ik had dit bootje al een jaar in bezit, maar hij lag nog bij de vorige eigenaar een paar huizen verder. Ik zag het totaal niet zitten om een steiger te bouwen.
De beste man vertelde dat hij een nieuw bootje had gekocht en zodoende moest de mijne met spoed verhuizen.
Een paar dagen tekenen, goed nadenken en materiaal zoeken, en uiteindelijk stond dit in één weekend.

Een ander project heb ik net redelijk afgerond. Betreft een kaardmolen. Dit apparaat kan ruw schapenwol uitkammen zodat het klaar is om te spinnen, en daarna te breien.
Breien doet mijn vriendin erg veel, de meest mooie truien rollen in een paar dagen tijd zo uit een van de breimachines. Gecompliceerde apparaten trouwens... Moet regelmatig uit elkaar, zeker als de 30 jaar oud en gebruikt van marktplaats afkomen.

Echter de kaardmolen kost zomaar 3-400 euro, elektrisch begint bij 1300€.







Hoewel dit apparaat redelijk goed gelukt is, ziet de meer ervaren houtbewerker direct een aantal fouten. De 'plankjes' rondom het motorhuis zijn verkeerd afgemeten en lopen niet netjes in elkaar over. Wellicht ook de verkeerde houtsoort voor dit soort dingen. Een aantal dingen zijn van resthout gemaakt. De plaatjes had ik nog over uit een ander project (of gekregen ergens). Ik heb slechts één balkje gekocht voor een paar euro, hiermee het frame gemaakt.
De blokken met lagers heb ik recht van boven doorboort, vervolgens met de multitool uitgezaagd tot ze open zijn. Hierdoor is het mogelijk de trommels ten opzichte van elkaar te verschuiven.
De wielen komen van de gamma, de trommels heb ik gekregen van een meer ervaren kaardmolenbouwer, die het super vond dat ik een elektrische aan het bouwen was. Wellicht ga ik met hem weer wat aandrijvingen bouwen, als deze goed bevalt. Volgens mij kan dat enorm leerzaam zijn aangezien hij erg veel met hout kan.



De basis trommels wilde ik aanvankelijk met restmateriaal maken. Gelukkig is dat anders opgelost, dit was nooit zo sterk geweest. Maar ik heb zo'n apparaat nog nooit in het echt gezien en had geen idee welke krachten erop komen te staan en van welk materiaal dat kammen doek is.
Op de foto een set oude haspels van de gamma, waar ketting en touw van verkocht worden. Deze gemonteerd op een houten wieltje welke weer op draadeind geschoven is. Met 4 verflatjes de afstand vastgesteld die het geheel moest krijgen. Nadat ik de 'echte' trommels kreeg bleken deze iets groter te zijn waardoor de lagerblokjes verder uit elkaar moesten.



Aandrijving 1.0, werkt goed maar de blokjes mogen opnieuw gemaakt worden, gebouwd van een oude enigzins vergane plank die ik nog had liggen. Dit was echter de eerste keer dat ik zoiets maakte dus nog scheef aan alle kanten en leuk om te proberen. Toch heeft dit al wat draaiuren weg. Lagertjes uit china, motortje uit de modelbouw. Gecombineerd met een 12v voeding en PWM controller, schakelaar om de draairichting te veranderen. Vrouwtje blij.

Het aandrijfwiel vanaf de motor is erg klein en gaat snel slippen. Hiervoor wil ik een iets grotere monteren, 2 euro bij de bouwmarkt. Echter het grote wiel is de grootst leverbare, die wil ik ook groter maken om de snelheid nog te verlagen. Hiervoor heb ik een wens van het verlanglijstje in vervulling laten gaan, en een mooie bovenfrees gekocht. Niet gehinderd door enige ervaring ;)

Van beroep ben ik overigens roltrapmonteur, en her en der een verdwaalde lift als ik zin heb. Bij die grote blauwe firma die niet Otis heet, maar die andere ;) Hier ben ik bij toeval terecht gekomen door een kennis met een 2cv (hebben wij ook) die daar werkt. Samen met een team van 8 man houden we alle installaties draaiende bij het metrostelsel in Rotterdam, en doen we een groot aantal winkels in de omgeving.
Voorheen was ik theatertechnicus in een klein zaaltje, 5 jaar met plezier gedaan en opleiding in gehad, maar helaas was dat het niet voor mij op het gebied van werkuren(laat, weekend etc) en salaris. Hier wel veel geleerd op hout gebied, veel decorbouw. Dat is vooral goedkoop, snel in en uit elkaar te halen en 'mooi aan de voorkant'.

Wat hebben we aan gereedschappen...
Voornamelijk blauwe Bosch, hiervan een slijptol, decoupeerzaag, schuurmachientje, boormachine en sinds gisteren dan ook een bovenfrees. Dat is gek genoeg ook de duurste van het setje, waarom eigenlijk...?
Schroefmachine van Dewalt, over kunnen nemen van iemand die ik op z'n 10e het theater leerde, en nu met 18 jaar zelf álles maakt. Heeft ook inmiddels alle gereedschappen gehad en heeft nu Festool.
Verder heb ik een multitool van de Lidl, prima voor die zo nu en dan.
Handgereedschap heb ik nog niet erg veel, hiervan te weinig kennis hoe te gebruiken. Ook is hetgeen wat ik heb wat versleten, ik moet een nieuwe rasp/vijl, beitelsetje, boortjes etc. Meetgereedschap is ook welkom.

Wat een verhaal weer...!
Groet!
 

Maus0611

Nieuw lid
5 mrt 2017
6
0
Dank! :D
Ik ben al even aan het lezen. Goed om te zien dat ik niet de enige 'beginner' ben. Ik dacht dat er alleen ervaren timmerlieden en meubelmakers zitten, maar dat is dus niet waar. :D
Vanavond, als we eraan toe komen, even met de frees aan de gang. 's kijken hoe dat lukt.
 

Maus0611

Nieuw lid
5 mrt 2017
6
0


Ik zal rustig aan eens kijken waar dit soort kleine projectjes gepost kunnen worden, mits er interesse naar is.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
schitterend..
ik zou zo'n machien wel eens werkend willen zien.
filmpje misschien?

groet en succes verder

peter
 

Maus0611

Nieuw lid
5 mrt 2017
6
0
schitterend..
ik zou zo'n machien wel eens werkend willen zien.
filmpje misschien?

groet en succes verder

peter

Filmpje heb ik zelf nog niet, maar op youtube zou je kunnen zoeken naar 'drum carder'. De machine is nog niet gebruikt, vrouwlief ligt al een dikke week ziek. En het geeft nogal een rommel, pluisjes vliegen rond.

- - - Updated - - -

Welkom op het forum!

Fons

Danku! :D
 

Maus0611

Nieuw lid
5 mrt 2017
6
0
Hallo forumleden

Wegens diverse andere activiteiten heeft de zaagmachine deze zomer maar één plankje mogen zagen 'even snel' voor aan de muur boven de werkbank. De link naar het forum staat nog steeds vooraan maar de tijd ontbreekt me helaas. Ik kom nog een keer met die machine hierboven (inmiddels niet meer zichtbaar) en een filmpje daarvan.
Groet!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.