draaibank

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
20170211_142246_resized_2.jpg

Hallo,

Dit is mijn draaibank, 'k weet niet hoe oud maar ze doet het nog heel goed om ijl te draaien.
Maar de laatste tijd heeft iedereen zo veel interesse in dat machientje , en ik zou verdomd niet weten waarom. Ze lopen mijn deur plat sinds ze weten dat ik waarschijnlijk een nieuwe ga kopen.
Is dit dan zo een unicum?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat bedoel je met ijl draaien
als ze het goed doet, waarom ga je wat anders kopen ?
Ziet er wel als degelijke bank uit
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Wel Zéniël ,

je hebt die al op 2de Hands en Kapaza ( een soort marktplaats) gezet en krijgt er dus reacties op.

http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en-bouw-gereedschap-en-machines/draaibank-hout-116941901.htm
https://www.2dehands.be/doe-het-zel...raaibanken/draaibank-voor-hout-331951546.html


084711012337409.jpg


Je schrijft dat die nog heel goed is voor het ijldraaien. Is er dan iets niet in orde met de losse kop?


086711013735415.jpg



succes met de verkoop. Er hier op het forum ook een plaats om dingen te verkopen: de rubriek "Marktplein". Misschien kun je er voordeel uithalen om je bank ook daar te presenteren?

Welke draaibank zou je willen aanschaffen?


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat ziet er een meer dan degelijk stuk gereedschap uit, niet moeilijk dat de gegadigden je deur nu al platlopen:p
Zou enkel de machine wat aanpassen:

- de schroefdraad is geen M33 denk ik zo? nieuwe as laten draaien, dan kan de klauwplaat dichter tegen de lagering komen te zitten
- drietrapschijf naar het midden van de as brengen (klembus), krijg je aan de buitenkant plaats voor een handwiel
- eventueel een omvormer erop.

De rest ziet er puik uit, daar valt nog weinig aan te verbeteren.

ps: ijldraaier is draaien met een werkstuk enkel vastgezet op de vaste kop (schalen, bekers, etc)
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Stevig machien, trilt quasi niet. stabiele as!
effectief is geen M33 maar daar heb ik reeds een mouw aan gepast. Heb al een verloop laten draaien naar M33 zodat ik standaard hulpstukken kan opplaatsen.
Draait nu op +/-580t/m, wat voor sommige stukken nog te snel is (vooral voor omvangrijke bij afruwen). Kan de snelheid niet electronisch regelen. indien ik hem minder snel wil laten draaien moet ik er een poulie op plaatsen van dia+/-450. Moest ik geen plaatsgebrek hebben zou ik ze niet wegdoen.
Had die nieuwe Zebrano geizen bij Willy Van Houtte, maar dit ligt iets :(buiten mijn budget.
Dacht nu aan een Killinger KM 1500SE
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
is een freq regelaar geen oplossing, dan kun je de snelheid regelen
goedkoper dan een killinger 1500 :)
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
ben zelf geen genie in electro maar heb al links en rechts geinformeerd, blijkt dat degelijke frequentieregelaars voor 220-240v niet goedkoop zijn + dat ik nog enkele aanpassingen zou moeten doen aan de motor? dit alles zou mij ook enkele honderden euro's zou kosten(?).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
is een freq regelaar geen oplossing, dan kun je de snelheid regelen
goedkoper dan een killinger 1500 :)
Maar met een Killinger heb je wel een perfecte en oerdegelijke machine voor jarenlang draaiplezier. Geen aanpassingen, geen verlopen, geen extra frequentieregelaar kopen, etc. Eén keer investeren en je bent klaar voor de toekomst.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik vraag me af of een killinger zo veel degelijker is dat het een dergelijke investering waard is, wat er nu staat is ook geen lullig draaibankje
De investering voor een freq. regelaar is 175 euro, ik kan je het adres geven, hij sluit hem nog aan voor je ook (even de motor demonteren en meenemen)
is wel in nederland (brabant)

aanpassingen aan de motor betwijfel ik, wat zit er nu aan, een 3fase krachtstroom motor ? post eens een foto van het typeplaatje
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
ik vraag me af of een killinger zo veel degelijker is dat het een dergelijke investering waard is, wat er nu staat is ook geen lullig draaibankje
De investering voor een freq. regelaar is 175 euro, ik kan je het adres geven, hij sluit hem nog aan voor je ook (even de motor demonteren en


aanpassingen aan de motor betwijfel ik, wat zit er nu aan, een 3fase krachtstroom motor ? post eens een foto van het typeplaatje

Jeroen, ik kan je verzekeren dat een Killinger zijn geld ten volle waard is.
Je mag dan nog zo serieus bezig zijn met de ontwikkeling van je eigen draaibank maar ga nu niet de Killinger producten in discrediet brengen. Ik kan je vertellen uit EIGEN ervaring dat Killinger een prachtig product leverd met ook nog eens fantastische service als dat dan gevraagd wordt. Ik kan met de hand op mijn hart Killinger wel adviseren. En als het gaat om de prijs dan denk ik dat als je eerlijk alles bij elkaar opteld de Supper Toxiq niet goedkoper uit gaat vallen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Even antwoorden in het juiste draadje :).
Waarschijnlijk kan die motor zonder problemen naar driefasen omgebouwd worden. Waarschijnlijk is de motor eigenlijk een driefasige die aangepast is naar eenfasig door het toevoegen van een condensator. En dan kan er een frequentieregelaar op.
Maar los daarvan, als je een mooie prijs krijgt voor deze draaibank, en het budget voor een Killinger is er zou ik niet twijfelen.
Zelf heb ik de 1450 en zoals Rien zegt, het is een fijne draaibank waar je veel plezier aan gaat hebben.
Een mooie nieuwe draaibank is leuk speelgoed voor grote kinderen!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Even antwoorden in het juiste draadje :).
Waarschijnlijk kan die motor zonder problemen naar driefasen omgebouwd worden. Waarschijnlijk is de motor eigenlijk een driefasige die aangepast is naar eenfasig door het toevoegen van een condensator. En dan kan er een frequentieregelaar op.
Maar los daarvan, als je een mooie prijs krijgt voor deze draaibank, en het budget voor een Killinger is er zou ik niet twijfelen.
Zelf heb ik de 1450 en zoals Rien zegt, het is een fijne draaibank waar je veel plezier aan gaat hebben.
Een mooie nieuwe draaibank is leuk speelgoed voor grote kinderen!

Ik heb geen killinger, maar wivamac en nog een kleinere machine, maar de draaibank welke hij nu heeft lijkt me helemaal niet verkeerd met enkele simpele aanpassingen zelfs nog aanzienlijk te verbeteren.
Hij zal dan behoorlijk wat geld op zak kunnen houden en mocht hij naar verloop van tijd toch iets anders willen zal zijn investering niet voor niets zijn geweest.
Ok het is altijd baas boven baas, ook ik dacht vaak dat het nooit goed genoeg was, maar je hebt echt geen killinger, wivamac, oneway machine nodig om een goed stuk draaiwerk te maken.
Het is natuurlijk wel zo dat als je de ruimte hebt en het budget eraan wilt en kunt spenderen ik de laatste zal zijn om te zeggen dat je dit niet moet doen.��
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.