Vlakbank graaft een kuil

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb een goedkope vlakbank (Scheppach 850 model), en was bezig met wat Douglas te vlakken. Dat doe ik voor het eerst, een vandikte bank heb ik wels gebruikt, maar een vlakbank nee. Als ik de plank in de breedte over de vlak bank haal gaat het goed, de plank is mooi vlak. Maar draai ik de plank, en gaat hij op zijn zij over de bank, dan heb ik regelmatig dat het midden van de plank verder afgeschaafd is dan de uiteinden. Een mooie boog over de lengte dus. Niet zo erg als een kuil, maar dan heb ik wel je aandacht ;)

Als ik dus een plaat van planken wil maken is dat vervelend.

Nu merkte ik dat het ook uitmaakte waar ik kracht op de bank zette. Het ging beter (stukken) toen ik op de invoertafel de plank naar beneden duwde, ipv de uitvoer.

Noe vroeg ik mij af, hoe doe ik dit eigenlijk. Op youtube zag ik verschillende tactieken, en eigenlijk ook niet echt een heldere uitleg. Het lijkt nu het beste resultaat op te leveren als ik neerwaartse (en tegen de geleider aan) druk zet aan de invoer kant.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Om te beginnen moeten je bladen exact parallel staan tov elkaar , min stagelopers worden soms gek van me met mijn machinewaterpas , maar als ik mijn vlak bank stel , met ouderwetsche messen , doe ik dat in nog geen vijf minuten , en kan elke gebruiker er een perfecte lijmvoeg mee schaven . Nu heb je een machine van plaatstaal , en dat is minder maar met wat tijd en energie moet je het zelfde effect kunnen bereiken .
Een echt rechte liniaal op het uitvoerblad leggen , en de nieuw gemonteerde messen moeten het liniaaltje aaien , maar niet optillen , dan staat ie goed .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als het goed is moet het aanvoerblad zo te verstellen zijn dat het blad kantelbaar is daarmee kun je de schaafwijze aanpassen van hol naar bol schaven of exact vlak. Bij het lijmen van tafelbladen probeer ik een holle schaaflijn van een tiende mm te krijgen.

Fons
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik heb altijd begrepen dat je bij het vlakschaven niet teveel neerwaartse kracht moet gebruiken. Dit is de uitleg die daarbij hoort.
Als je gaat vlakken, ga je de holle kant onderaan leggen, dus er moet in eerste instantie op de uiteinden een stukje af. Als je dan je plank naar beneden duwt, schaaf je over de hele lengte een stukje af en blijf je met dezelfde bolling zitten.

Ik hoop dat ik dat wat duidelijk heb uitgelegd.
Kris
 

tuoh

Oud hout
Als een plank korter is dan het aanvoerblad kan je het hout vlakken met de holle kant op tafel, is de plank langer dan het aanvoerblad dan moet je vlakken met de bolle kant van de plank op de tafel, anders blijf je (hol) schaven.

Bij het vlakken moet er druk uitgeoefend worden aan de kant van de afvoertafel zo gauw de plank over de messen is, daar MOET het geschaafde deel van de plank contact (blijven) maken met het tafelblad.

De correcte stand van de afvoertafel is een fractie onder het hoogste punt van de schaafmessen, iets hoger dan de buitencirkel van de messen levert altijd een bol geschaafde plank op.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Als een plank korter is dan het aanvoerblad kan je het hout vlakken met de holle kant op tafel, is de plank langer dan het aanvoerblad dan moet je vlakken met de bolle kant van de plank op de tafel, anders blijf je (hol) schaven.

Bij het vlakken moet er druk uitgeoefend worden aan de kant van de afvoertafel zo gauw de plank over de messen is, daar MOET het geschaafde deel van de plank contact (blijven) maken met het tafelblad.

De correcte stand van de afvoertafel is een fractie onder het hoogste punt van de schaafmessen, iets hoger dan de buitencirkel van de messen levert altijd een bol geschaafde plank op.
Dank (allen), dat begrijp ik, en dat gaat ook goed, maar ik kreeg een holle (niet bolle) plank als ik na het vlakken van de eerste kant de andere kant vlak. Ik duw dan de 2e kant (http://www.startwoodworking.com/sit...on/images/jointing-an-edge-w166roIMG_4140.jpg, dus niet de brede kant) tegen de geleider en wat naar beneden. De plank is langer dan beide tafels.
 

tuoh

Oud hout
Het vlakken gaat dus goed, en het haaks schaven van diezelfde levert een holle kant op? Hoe stond die kant voor het haaks schaven? hol of bol? Een holle zijkant rechtschaven is iets lastiger, dat vraagt meer aandacht van de bediener, een bolle zijkant rechtsteken gaat een stuk beter en sneller.
Ook bij het haaks schaven geld dat de plank contact MOET blijven maken met de afvoertafel, hier moet de de meeste neerwaartse druk gegeven worden. Maar, bij lange stukken is dat niet altijd makkelijk, het vraagt wat handigheid. Bij machines met korte tafels en, of, een licht bouw kan het gebeuren dat de bladen iets gaan bewegen tijdens het schaven van lange of zware stukken.
Je zal eens kritisch moeten kijken naar wat er juist gebeurt, immers als je mooi recht kan vlakken moet dat bij het haaks schaven ook lukken. Het probleem ligt dan niet bij de machine maar wel bij de man vrees ik.
Als je het stuk een eerste maal over de machine gehaald hebt bij het haaks schaven en de geschaafde kant staat wat hol, begin de tweede schaafbeurt dan eens met de plank al halfweg over de messen te plaatsen en vandaar naar het uiteinde te schaven. De holte zou nu moeten gehalveerd zijn. Hierna nog eens de volledige lengte over de schaafmessen en klaar.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Het vlakken zelf lijkt goed te gaan, ik merk geen holle kant (zal het nogmaals checken).

"Het probleem ligt dan niet bij de machine maar wel bij de man vrees ik." ja dat gevoel had ik dus ook al, ik heb een paar keer de messen bekeken, maar ik heb het gevoel dat ze een haar hoger zitten dan het uitvoerblad, dat lijkt me goed.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dat is makkelijk te testen
je leg een latje op het afvoerblad en draait de beitel die moet het latje dan een klein stukje mee nemen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij lang hout schaven op een vlakbank met korte bladen moet je ook regelmatig langs je werkstuk kijken of je recht schaaft. Is de plank hol dan een paar keer alleen aan het begin schaven en aan het einde. Een rechte lijn erop zetten met een smetlijn wil ook wel een helpen dan zie je waar wat weg moet.
Op de platte kant heb je hier geen last van omdat de plank genoeg vervormd/doorbuigd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als een plank korter is dan het aanvoerblad kan je het hout vlakken met de holle kant op tafel, is de plank langer dan het aanvoerblad dan moet je vlakken met de bolle kant van de plank op de tafel, anders blijf je (hol) schaven.

Zo heb ik dat niet geleerd vroeger op school. Het lijkt me dat de bolle kant bol blijft, of als je heel zorgvuldig het hout op de uitvoertafel drukt, je een wigvormig stuk hout krijgt. Je moet dan in het midden beginnen?

Bij de holle kant onder schaaf je eerst van het begin en eind een stuk af, dat wordt steeds breder totdat je over de gehele lengte schaaft. Dan is ie toch vlak?

Schematisch:
IMG_5532k.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als de bolle kant op de tafel ligt begin je inderdaad niet vanaf de kop te schaven maar start je meer naar het midden toe. Naargelang de bolling zal je meerdere passen moeten afhalen maar het eindresultaat is altijd een rechte plank. Meestal is het hout naar het midden toe wat dikker dan aan aan de uiteinden, dat zorgt er voor dat je meer hout kan wegnemen en toch het hout op maximum dikte kan houden.

Langere stukken schaven met de holle kant op tafel is vragen om problemen, je krijgt die praktisch niet vlak omdat het achtereind van de kromme plank door de tafelrand omhoog gedwongen word, kijk maar eens goed naar je schets, die geeft het duidelijk weer.
Veel mensen hebben de neiging om de holle kant op de tafel te leggen omdat het hout dan "vaster" ligt, maar als je niet juist weet waar je mee bezig bent levert dat in de meeste gevallen een kromme plank op, of als ze toch gevlakt geraakt is ze onder de maat.

Bij het schaven MOET het hout blijvend contact hebben met de afvoertafel, daar moet de meeste neerwaartse druk gezet worden, niet op de aanvoertafel. Dit is ook een veel gemaakte fout bij de beginner, men is zo gefocust om die plank over de messen te duwen dat men totaal geen acht slaat op wat er voorbij de messen gebeurt, terwijl dat juist het belangrijkste punt is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
tja als en plank echt zo krom is kan je hem beter gebruiken voor de kortere onderdelen van je werkstuk en hem eerst een keer doorzagen.
Bij mij zijn planken overigens zelden echt hol of bol meestal zijn ze scheluw.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Het zou kunnen zijn dat je afvoerblad aan de ene zijkant wat hoger staat dan aan de andere zijde. Dat kan zelfs heel goed. Het haaks schaven doe je dan waarschijnlijk aan de "foute" kant. Je moet dan de afvoertafel parallel zetten t.o.v. de beitels. Dus aan 1 kant iets hoger of lager. De beitels moeten een fractie hoger liggen dan de afvoertafel.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Een schopje/update na een tijdje, tijdje te druk gehad, korte stukken geven ook het probleem. De convex blijft. Nu met een lineaal gecheckt, en ik merk dat als ik de lineaal door de messen laat oppikken de lineaal zo'n 4mm verplaatst. Dat lijkt mij, na redelijk wat google searches te veel, of zit ik er dan naast?

----

Hmm, of ik moet het niet goed gemeten hebben, waarbij het invoer en uitvoer bed niet gelijk waren. Morgen/overmorgen opnieuw checken, mijn research zegt dat als ik het zelf goed doe de messen te laag moeten staan.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je moet het afvoerblad testen met het aanvoer blad een stuk omlaag zodat deze geen invloed heeft.
hij neemt hen een stukje mee dat is goed de maat hangt van de machine af (hoe groter de as hoe verder hij hen mee mag nemen)

als het afvoerblad goed vlak staat ten opzichten van de beitel as kan je hierop het aanvoerbal uitlijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.