Werkbank advies: welke balken voor blad

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik wil een echte werkbank maken. In navolging van Ad Beumers, van Douglas hout, en ongeveer dezelfde opbouw.

Het blad zal zo'n 70 cm diep / 250 cm lang worden, dikte 10 cm, en de vraag is van welke afmetingen balken zal ik dat doen. Ik ben druk op zoek naar 5 x 10 cm balken in mijn omgeving (Twente), maar ik vind alleen afwijkende maten.

Kan ik zo'n blad ook van 10 x 10 cm balken maken? Of stuit dat op praktische bezwaren? Denk aan lijmen, krimp, scheuren, moeilijker met lijmklemmen tegen elkaar aan te klemmen etc.

En daarbij: 10 cm is een gebruikelijke dikte voor het blad, maar kan het ook iets dunner? 7.5 cm bijvoorbeeld?

Thymen
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Je hebt hier vrijwel complete vrijheid in. Voor de maten die je in gedachten hebt (70*250) kom je met een dikte van 5cm al een heel eind. Mocht je het toch niet stijf genoeg vinden, je kan altijd nog de randen opdikken, dit geeft ook al veel stijfheid.

Wat betreft het werken van het hout; hoe breder de balken, hoe meer je blad gaat golven onder invloed van luchtvochtigheid. De hoogteverschillen in een blad dat is opgebouwd uit 10*10 balken zullen ongeveer 4 keer zo groot zijn als de hoogteverschillen in een blad van verticaal geplaatste 5*10 balken (er vanuit gaande dat je rekening hebt gehouden met de richting van de nerf bij het verlijmen)

Ik heb mijn werkbank gebouwd van sloophout van marktplaats (deels vuren, deels douglas). Dit waren balken van 75*150 die ik heb verzaagd tot (na schaven) 70*70. Dat voldoet voor mij prima, maar het werkt wel merkbaar oiv luchtvochtigheid.

Mijn advies zou zijn: maak gebruik van de balken die je kan krijgen, en pas je ontwerp aan aan de dikte die je gebruikt.

Groetjes,

Tom

PS: Ik heb mijn werkbank vrijwel geheel met handgereedschap gebouwd, en vond douglas moeilijk om mee te werken. Het is grofdradig, en splintert snel.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Zorg in ieder geval ervoor dat de balken "droog" zijn. Ik heb douglas balken 12x12 gebruikt. Toen ik ze gekocht heb, hadden ze een vochtpercentage van ongeveer 35%. In de zomer heb ik ze in een kas(caravanopslag) een kleine 2 maanden laten liggen. Daarna was het vochtpercentage nog maar 16 procent. Dat is droog genoeg voor een werkbank en dan zullen de balken niet meer zo veel werken.
Let er ook op dat het hart eruit gezaagd is.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hoor ik mijn naam noemen? :)

Ik kon douglas krijgen in de maat 10x5 (op papier) dus is mijn werkblad nu 9cm dik. Als mij 8x4cm was aangeboden dan was mijn werkplad nu zo'n 7,5cm dik geweest. Veel dunner wilde ik niet gaan, ik zocht een zware werkbank die ook nog bestand moest zijn tegen mijn prehistorische bankhaken.

Ik zou uitkijken met 10x10. Die balken komen vaak uit de buurt van het hart, met een aanzienlijke kans op krimpscheuren achteraf. Als je het blad samenstelt uit zoveel mogelijk dosse gezaagde balken dan heb je uiteindelijk een heel mooi stabiel kwartiers werkblad.

Kijk eens naar leveranciers van tuinhout. Tuinhout Twente in Hengelo, Lenferink in Fleringen, Ben van't Mös in Enschede, enzovoort. Wel even opletten, deze zaken hebben meer verstand van levend hout dus het kan zomaar zijn dat er opeens larix in de schappen ligt. Op zich ook prima, maar toch net even anders.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tien cm dikte is leuk maar volledig over the top om het maar zo te zeggen.
Een goede werkbank met wat massa heeft een blad nodig van een cm of 5 of iets meer en eventueel zoals al gezegd werd maak je een stevige rand er omheen.
En als je nog geen hout hebt kijk dan ook 'ns voor beuken, dat is de klassieke houtsoort voor een werkbank maar in principe is elke massieve niet teveel werkende houtsoort oke dus ook eiken bijv.
Als de prijs je tegenvalt scoor dan op marktplaats een lekkere stevige eethoek van een cm of 4 a 5 dik (liefst een oudje met krassen) en maak daar bijv een stevig vurenhouten onderstel onder, dat gaat ook goed en scheelt wel in de prijs.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik kom er pas over een maand aan toe om er aan te beginnen, dus nog even tijd om relevante informatie te verzamelen. En ieder die gereageerd heeft alvast bedankt.

En ja, 10 cm is aan de dikke kant, maar.. je maakt zoiets maar één keer in je leven. Massa is voor een werkbank belangrijk, nu heb ik elke keer bij het zagen of schaven een werkbank die vrolijk met me mee-danst. En ja, Douglas is niet het meest ideale hout voor een werkbank. Maar beuken, of eiken, is minstens een factor drie duurder. En ik heb wel eens een plankje meer nodig dan oorspronkelijk begroot, als je begrijpt wat ik bedoel...

Het is één van die dingen waaraan ik heb moeten wennen sinds het begin van de hobby: gereedschap is duur, maar hout zeker ook! Zeker als je nog niet de weg naar de juiste leveranciers hebt gevonden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je niet genoeg budget hebt om nieuw hout te kopen, is marktplaats je vriend. Mijn in aanbouw zijnde werkbank,bestaat volledig uit gratis hardhout. De poten zijn gemaakt van traptreden, de tussenverbindingen waren eerst een plantenbak, het rooster onderin bestaat uit opgezaagde hardhouten deuren, en het blad is een samenraapsel van oude deuren, oude kozijnen,een stuk balkonhek en een stuk eikenhout dat ik van iemand kreeg,die zijn schuur aan het opruimen was. De pennen worden van wenge,wat van een kapotte stoel afkomstig is. Kijk gewoon elke dag op marktplaats wat er binnen een straal van 25 km gratis is op te halen en laat iedereen in je omgeving weten dat je massief hout zoekt. Ik krijg regelmatig hout aangeboden van buurtbewoners.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Massa is voor een werkbank belangrijk, nu heb ik elke keer bij het zagen of schaven een werkbank die vrolijk met me mee-danst.

Mijn werkbank heeft een eiken blad van 2.00 bij 90, 5 cm dik met een stevige rand en nog nooit heeft die gedanst.
Je kan natuurlijk adviezen van forumgenoten in de wind slaan en dan koop je nieuw douglas van een leverancier ipv gebruikt eiken of beuken van marktplaats.:confused:
Maar als je weinig budget hebt waarom zou je dan nieuw kopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.