Honeydippers zonder afdrukken draaien, hoe ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor een feestje waar ik eerdaags heen ga maak ik een stapel honeydippers

In eerst instantie tussen de centers, maar dan blijven er 2 diepere punten van de centerpoints over die te diep zijn om weg te schuren
Als ik de chuck gebruik dan blijft er aan 1 kant een diepe centerpunt markering achter, die krijg ik niet fatsoenlijk weggedraaid
De steel is niet zo heel dik en als ik dat weg wil draaien dan begint alles flink te trillen/schudden waar het weg moet met als gevolgd dat de beitel wegloopt of gaat happen

Volgens mij pak ik ergens iets verkeerd aan maar ik zie niet waar
Iemand een bruikbaar idee dat me op het goede spoor zet ?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
druk van de centers halen, met de platte beitel tegencenterkant heel dun insteken en uitsteken met de platte beitel aan de vaste kop kant...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Het hout telkens wat langer nemen dan de uiteindelijke honingdruipding. zodat je aan de twee kanten een stukje opoffert om de sporen van de centers en chuck op je werkstukken te vermijden.
Tussen de centers: één eind afsteken ( kant van de losse kop natuurlijk) en de andere afzagen;

In chuck : meerdere keuzes vb met gebruik van de tegencenter alles draaien en het stukje afdraaien aan de center afdraaien en daarna bij de chuck afdraaien. Er zijn nog andere volgorden te bedenken bij het werken met een chuck , zoals
na het afruwen , de center weghalen , kop afdraaien ( met de afdruk van de center )en daarna de dipper draaien. Elke keer een paar cm draaien en afwerken en daarna de volgende paar centimeter draaien en afwerken , richting chuck, enz enz . Goed voor heel dunnen dingen , maar je moet wel controle erover houden en geduld hebben. Goed voor finials en trembleurs. Voor dippers is het niet de snelste weg.

Op You tube moeten er heel veel filmpjes staan. En die zullen allemaal wel een oplossing hebben

groeten
ornament
http://www;houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
HD is Honey Dipper, als je het hout inspant tussen een spur drive and live center, met juist een beetje extra hout, eerst draai je het tot een cylinder, dan merk je waar het dipper part begint, (aan de headstock side) en dan draai je het handvat, ook een beetje de ronding aan het einde, maar laat enkele mm voor de punt dat je later weg steekt.

Dan draai je het hoofd profiel en merk het voor de groeven, en dan steek de groeven er in, schuur en steek the einde rond, bijna er af, dan steek je het stukje van het hoofd einde, helemaal, of je moet dat weer bij schuren.

Deze heeft een schouder om hem in de deksel te hangen, die eindjes is wat je extra moet hebben en op het einde als alles gedraaid is afsteken.

trial.jpg

Hier kan je zien waar de HD in het deksel kan hangen.
Honey dipper.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.