Houtrek Spondylodese (Jon Peters lumber rack)

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Hout opslag is een tamelijk probleem in m'n atelier. Schuur, garage en kelder te vochtig, zolder is ideaal maar alles is scheef incl de vloer. Tot voor kort had ik alles opgelat liggen in verschillende kleine stapels, op zich prima. Vooral als je de onderste plank moet hebben, en hoe je het ook doet, de beste stukken, degene die je nodig hebt, liggen altijd onder.


Na onderzoek online kwam ik het ontwerp van Jon Peters tegen, daar heb ik mijn rek op gebaseerd. Het modulaire sprak me aan. https://www.youtube.com/watch?v=E-VWlDZ4708
Ik heb vurenlatten gebruikt, geen multiplex, want dat heb ik niet liggen in 2m lengtes. Vooralsnog heb ik (nog:confused::eek:) geen problemen dat het hout te zacht zou zijn.
Heb de panlatten (24x48mm), stuk voor stuk uitgezocht met fijne nerf, recht, geen scheuren en min mogelijk noesten. Heb ze zelf gevlakt na drogen op zolder.

De enige muur die ik voor recht hield, was bij nader inzien, niet bepaald recht, uiteindelijk lijkt het alsof mijn rek de muur rechtop houdt ipv anders om. Om de golfbeweging in de muur te compenseren, heb ik lange schroeven gebruikt en blokjes om de boel uit te vullen, het leek wel zo'n ingreep om je wervelkolom te fixeren.

Het was veel werk, hout halen drogen schaven, maar met name om alles mm precies uitgelijnd te krijgen.
Heb er veel van geleerd, o.a. met een schietlood en waterpas werken, dit had ik nog nooit gedaan, op een schilderij ophangen na dan.


Ik zou het de volgende keer wel anders doen, niet meer 12 niveaus maken. Anderen nemen slechts 4 of 3 niveaus, origineel is 5 volgens mij.
Fouten die je maakt accumuleren (12x), samen met de muur; ondanks nauwkeurig werken, goede methode etc., zijn sommige niveaus niet pérféct in het zelfde vlak. De 1,5mm als max. afwijking die ik heb op 1 etage is prima uit te vullen en daarom geen ramp , maar dat was van tevoren toch niet de bedoeling.


DSC_6119.jpg

Bovenste etage gebruikt om op het binnenmuurtje te hangen.

DSC_6121.jpg

De muur uitvullen, elke pijler heeft 4 van deze blokjes, mooi is het niet, maar een verrassend stevig resultaat, ruimte tot de vloer heb ik opgevuld met een blok hout en een wig ertussen.
Vooralsnog krijg ik de wig er met 2 vingers onderuit ook als alle schappen vol liggen.

DSC_6124.jpg

Paar houtjes erop

DSC_6134.jpg

Sorry dat jullie scheef moeten kijken, maar als je net als ik zon houtrek op zon krappe plek hebt wordt dat gewoon normaal na een tijdje :p
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Helemaal niemand, zelfs niet iemand die z'n twijfels heeft dat ik hier hout op durf te leggen? :eek:
Inmiddels ligt het tamelijk vol en het lijkt goed te houden allemaal.


Heeft iemand ervaring met het Jay Bates hout rek? Het lijkt me minder werk dan het bovenstaande rek. En ik heb nog 1 rek te maken.

Het komt erop neer, 2" by 4", constructie hout, de 2inch kant tegen de muur geschroefd, met gaten erin geboord waar waterleiding pijp in past, als dragers.
Uitgaande van 22mm pijp (nederlandse waterleiding), wat zouden dan de maten van het hout moeten zijn?
Ik heb een 22mm forstnerboor of zouden jullie de gaten oversized maken? Eventueel ook nog onder een hoek?

Thanks!


Of het met pijp inderdaad ook cheap is vergeleken met panlatten valt best tegen denkik.
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik zou dan ook de 22mm gebruiken en zeker onder een hoek doen. Volgens mij doen ze dat met al dit soort rekken. Zolang je het niet te zwaar belast zal het prima gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.