lintzaag

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Dit is m'n eerste bericht, dus hallo iedereen.

Ik ben op zoek naar een lintzaag en wil weten of er mensen zijn die ervaring hebben met de hbm 350 lintzaagmachine. Hbm machines worden soms nogal scheef bekeken, maar het kan toch niet allemaal slecht zijn. M'n budget is nogal beperkt, een momenteel vind ik niet dat er tweedehands iets interassant wordt aangeboden.

Of moet ik misschien toch nog maar wat sparen. Een andere machine die me interesseert is de sip 14 01444 machine, wel enkel in de UK te krijgen. Biedt veel voor z'n geld. http://www.sipuk.co.uk/tools/industrial_band_saw.html
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
De hammer n4400 heeft blijkbaar nogal last van vibraties. Maar das zowieso buiten m'n budget.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
woodie zei:
De hammer n4400 heeft blijkbaar nogal last van vibraties. Maar das zowieso buiten m'n budget.

Heb ik idd ook gelezen, maar veelal is dit verholpen als de machine goed recht staat.
Blijft toch een mooi ding!
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo woodie,
Eén blik op marktplaats geeft volgens mij meer dan voldoende aanbod. Er staan een paar Meber lintzagen op voor heel schappelijke prijzen. En Meber is in het algemeen zeer goed.
Daarnaast zag ik ook nog het aanbod van een Kity 613. Deze gebruik ikzelf ook al jaren en is een fijne all-round zaag. De biedingen staan op dit moment nog maar op 200 euri ?!. Dat is ontzettend weinig (zeker gezien het feit dat ze nieuw zo'n 1600 euro kosten). Hij staat alleen wel in Windschoten of all places...

Ik zou niet gaan voor z'n HBM machine. Een lintzaag moet een stijf frame hebben, en daarvoor is gewoon een goede kwaliteit staal nodig. De koopjes zullen dat niet hebben.

gandel
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

De een moet goed op z'n budget letten, de ander kan kopen wat hij of zij mooi vindt.
Wat gebruiken jullie als concrete argumenten. Welke mogelijkheid of optie stel je op prijs omdat een andere machine dat niet heeft. Welke machine zou je willen hebben omdat deze iets kan wat een andere niet kan.
(Je komt geen Hammer omdat je de vibraties kunt elimineren!)

Verder vraag ik mij af of je uit de voeten kunt met bijv. een Festo Decoupeerzaag in een Basis Plus of CMS systeem. Die zaagjes schijnen goed recht te blijven gaan, ook bij dik hout en je kunt dacht ik wel tot 120 mm.
Als je Lintzaag-behoefte beperkt is, kan dit voldoende zijn. Wat vinden jullie?

André
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
workingwithwood zei:
Verder vraag ik mij af of je uit de voeten kunt met bijv. een Festo Decoupeerzaag in een Basis Plus of CMS systeem. Die zaagjes schijnen goed recht te blijven gaan, ook bij dik hout en je kunt dacht ik wel tot 120 mm.
Als je Lintzaag-behoefte beperkt is, kan dit voldoende zijn. Wat vinden jullie?

André

Dat is, een decoupeerzaag gemonteerd in een tafel ? Lijkt me nogal gevaarlijk, met de opgaande beweging van de decoupeerzaag. Een lintzaag trekt het materiaal tegen de tafel aan en een zaag die onder spanning staat lijkt me ook vergevingsgezinder dan eentje dat maar aan één kant bevestigs is.


Ik vergat nog te vermelden dat ik een 220v lintzaag zoek.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Een decoupeerzaag beweegt toch op en neer ? De tanden trekken het hout bij neergaande beweging tegen de tafel maar je hebt toch ook een opwaartse beweging weg van de tafel, weliswaar zonder dat de tanden van het zaagblad zagen, maar niet tegenstaande een opwaartse beweging en dan moet je toch opletten. Ik vertel dit omdat ik het uit ervaring heb meegemaakt en sindsdien monteer ik m'n decoupeerzaag niet meer omgekeerd in een tafel, en het is geen pruldecoupeerzaagje m'n 'oude' holzher.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Wat we ook vinden van een decoupeerzaag die ondersteboven is gemonteerd in een tafel, Festo doet het. Ik weet niet of ze de enige zijn.
Ik verwacht dat Festo zijn vingers niet brand aan iets dat niet goed is of extra gevaarlijk is.

Voorlopig concludeer ik dat zo'n decoupeerzaag wel een alternatief is, mits je inderdaad beperkte zaagwensen hebt.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.