Trapleuning & traphek

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Nadat we ons huis afgelopen maanden compleet hebben gestript en weer opgebouwd is het nu tijd voor de mooie afwerkklussen. Zo heb ik ook besloten de afwerking van het trappenhuis aan te pakken. In de oude situatie was de trapleuning op de overloop met een houten raamwerk & triplex afgewerkt. Echter willen we een afwerking die iets meer van deze tijd is, en vooral ook meer licht richting de gang en overloop doorlaat. (De trapleuning aan de gangkant was gelijkaardig afgewerkt)

Eerste eis (zo werkt dat nu eenmaal met vrouwen) is dat de oude trapleuning word hergebruikt. Daaronder wil ik met latten een 'traphekje' creeren. Deze latten wil ik met de bovenfrees van een passend profieltje voorzien. Ik had latten van 18*55 op het oog, welke ik met deuvels aan de trapleuning en een bodemlat wil bevestigen. Deze bodemlat zal gelijk dienen als afwerking van het stucerk en de laminaatvloer.

Nu heb ik hier een paar vragen over:
- is 18*55 stevig genoeg voor deze toepassing?
- Welke tussenruimte moet ik maximaal aanhouden tussen 2 latten
- Is bebestiging met deuvels sterk genoeg, of kan ik beter een pen-gat verbinding maken? En zo ja, hoe diep moet ik deze uitvoeren?

Alvast dank voor de antwoorden!
 

SvenDC

Nieuw lid
10 feb 2017
4
1
Overijse
Er staat me binnen enkele maanden net hetzelfde te wachten, ga dit volgen.

Heb er zelf nog niet veel over zitten nadenken, over de uitvoering dan. Maar gaat de dikte en soort verbinding niet een beetje afhangen van welk soort hou je gaat gebruiken?
Zacht hout gaat toch wat minder gaan kunnen verdragen dan hard lijkt me?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tussenruimte maximaal 100 mm.
Spijlen van 18 x 55 mm kan wel als dit hout met een rechte draad zonder kwasten is.
Verbinding met pen en gat, 18 mm is wel aan de dunne kant voor 2 stuks 8 mm deuvel, pen 10 a 12 mm dik maken, dikker mag ook.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Daar kan ik wat mee! Hoe lang moet ik de pennen dan maken? Is 15 a 20mm genoeg?
Tussenruimte is helder, nu even uitrekenen hoe ik uitkom, en wat de afstand exact gaat worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
18*55 kan als spijlen is sterk genoeg al zou ik voor een vierkante of ronde spijl gaan.
Maar hoe maak je de leuning vast?
de spijlen woren namelijk door de leuning op hun plak gehouden niet anders om
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
18*55 kan als spijlen is sterk genoeg al zou ik voor een vierkante of ronde spijl gaan.

Heb ik ook aan gedacht, dit vind ik mooier. Maar dat is smaak :)

De leuning zal ik met deuvels oid (en lijm) aan de bestaande trapboom & muur vastmaken.
Het hout heb ik ondertussen in huis, nu alles op maat maken en pen-gat verbindingen maken....
 
Voor onze laatste verbouwing had ik zelf een traphek/ balustrade gemaakt. Onze trap leverancier had een balustrade voor de buren gemaakt. Hij zou voor ons enkele spijl voorbeelden mee nemen. Hiervan 1 uitgekozen en over gezet op papier. Ik heb deze toen uit grenen gezaagd en door middel van pen gat ( boven en onder balk ingefreesd ) bevestigd. Door de hoek die terug liep naar de muur werd het een zeer solide geheel.
Was een leerzaam en mooi project. Inmiddels is het weer gewijzigd en de zolder is gesloten om te dienen als slaapkamer.

Gr Edwin
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Als man zou ik natuurlijk nadenken over het wekelijkse afstoffen. Daarom zou ik de verticale stijlen langs de horizontale stijlen laten doorlopen. In vergelijking met pen en gat is dat ook nog gemakkelijker te maken.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Beter laat als nooit: Dank voor de reacties.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een vloerlat van 22 dik, waar ik een stuk heb uitgefreesd zodat het netjes over het laminiaat valt, en de spijlen met pen-gat in de vloerlat & leuning vastgezet. De leuning vervolgens met lijm & deuvels aan de trapboom & muur vastgemaakt. Staat als een huis, helaas ben ik alleen vergeten in het proces wat foto's te maken :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.