Chuck met meenemer

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Hallo, ik heb een oude zelfgemaakte draaibank met een as van 26 mm dik en 20 mm lengte schroefdraad.Ik draai nu met een schroefplaat en wil graag gebruik maken van een Chuck, welke Chuck ik moet kiezen, daar ben ik ook nog niet uit, of een goedkopere hbm, of toch 100 euro extra uitgeven voor waarschijnlijk een betere. Ik ben nog beginner, maar zal niet veel heel grote dingen gaan draaien alhoewel ik de mogelijkheid er wel voor heb. Zijn voor deze asdikte ook adapters te koop of moet ik deze ergens laten maken, en is het ook mogelijk om een meenemer in de Chuck te plaatsen zodat je de Chuck niet elke keer hoef te verwijderen als je tussen de centers wil draaien?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voorzie je dat je met deze draaibank nog jaren tevreden bent? Of verwacht je ooit een draaibank met een standaard schroefdraad (M33) te kopen?
In het laatste geval is het wellicht de moeite om een adapter naar M33 te laten maken. Dan is de keuze in hulpstukken gelijk een stuk groter.

Een beetje metaaldraaier (bv. op marktplaats, onder 'diensten' zoeken naar draaiwerk) moet je hiermee kunnen helpen.

Er zijn inderdaad meenemers die in een vierklauw geplaatst kunnen worden. Zie bv. http://dehoutdraaierij.nl/product/618/. De open dag bij Ronald zou trouwens ook een mooie gelegenheid zijn om een paar vierklauwen te bekijken.

Uiteraard kan die vierklauw je wel in de weg zitten qua diameter als je fijn werk (pen? kandelaar? handvat?) maakt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik ben ook begonnen met een HBM chuck en gebruik deze nog steeds. Inmiddels wel een Nova en een Oneway erbij gekocht, maar nog steeds tevreden over de HBM. Er zitten een aantal adapters bij.
Als de juiste er niet bij zit kun je die door een metaaldraaier laten maken. Zal niet veel kosten.
De as aanpassen aan M33 zal helaas niet lukken gezien die van jou 26 mm is.
 

Vels