Chuck met meenemer

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Hallo, ik heb een oude zelfgemaakte draaibank met een as van 26 mm dik en 20 mm lengte schroefdraad.Ik draai nu met een schroefplaat en wil graag gebruik maken van een Chuck, welke Chuck ik moet kiezen, daar ben ik ook nog niet uit, of een goedkopere hbm, of toch 100 euro extra uitgeven voor waarschijnlijk een betere. Ik ben nog beginner, maar zal niet veel heel grote dingen gaan draaien alhoewel ik de mogelijkheid er wel voor heb. Zijn voor deze asdikte ook adapters te koop of moet ik deze ergens laten maken, en is het ook mogelijk om een meenemer in de Chuck te plaatsen zodat je de Chuck niet elke keer hoef te verwijderen als je tussen de centers wil draaien?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voorzie je dat je met deze draaibank nog jaren tevreden bent? Of verwacht je ooit een draaibank met een standaard schroefdraad (M33) te kopen?
In het laatste geval is het wellicht de moeite om een adapter naar M33 te laten maken. Dan is de keuze in hulpstukken gelijk een stuk groter.

Een beetje metaaldraaier (bv. op marktplaats, onder 'diensten' zoeken naar draaiwerk) moet je hiermee kunnen helpen.

Er zijn inderdaad meenemers die in een vierklauw geplaatst kunnen worden. Zie bv. http://dehoutdraaierij.nl/product/618/. De open dag bij Ronald zou trouwens ook een mooie gelegenheid zijn om een paar vierklauwen te bekijken.

Uiteraard kan die vierklauw je wel in de weg zitten qua diameter als je fijn werk (pen? kandelaar? handvat?) maakt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik ben ook begonnen met een HBM chuck en gebruik deze nog steeds. Inmiddels wel een Nova en een Oneway erbij gekocht, maar nog steeds tevreden over de HBM. Er zitten een aantal adapters bij.
Als de juiste er niet bij zit kun je die door een metaaldraaier laten maken. Zal niet veel kosten.
De as aanpassen aan M33 zal helaas niet lukken gezien die van jou 26 mm is.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Misschien is het wel verstandiger om een nieuwe as te laten draaien met een m33 draad, en evt. een adapter van 33 naar 26 mm, kan ik ook mijn schroefplaat evt blijven gebruiken? Verder nog een vraag, ik ben beginnend draaier zoals ik al heb gezegd, moet dus nog veel leren, is een lidmaatschap van radius ook verstandig om zo met meerdere houtdraaiers in contact te komen, hebben jullie ervaring met deze vereniging? Kom zelf uit Hellendoorn, misschien een aantal lezers die ook uit die buurt komen? Verder bedankt voor het meedenken, en tweede paasdag wil ik ook wel richting Wehl.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Je mag altijd bij mij eens komen om wat op te steken van houtdraaien.
je kan dan eventueel wat eigen gereedschap meenemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Plaats eens wat foto's van de draaibank, dat praat al een stuk makkelijker, dan weten we ongeveer waar je het over hebt

Een aangepaste adapter draaien zal toch gauw een 50 euro zijn, een as nog wel een paar honderd duurder tenzij je een goed adresje hebt (ik ben zelf een grote draaibank aan het bouwen en heb zo een adresje)

Een tijdje geleden kocht ik er een draaibankje bij (2e hands) dat was een woodfast draaibankje, 15cm centerhoogte, diverse originele leunspanen en M33 op de as een tof bankje en ik betaalde er iets van 200 euro voor
Wellicht zie je beter uit naar zoiets ?
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Misschien handig om eens op te meten wat voor draad je hebt. Oneway heeft bv adapters voor hun Chucks. Daarbij een Chuck kopen en je bent klaar.
mocht je dan later een andere bank kopen hoef je alleen maar de adapter te vervangen a€30 en klaar is kees.
 
ik ben beginnend draaier zoals ik al heb gezegd, moet dus nog veel leren, is een lidmaatschap van radius ook verstandig om zo met meerdere houtdraaiers in contact te komen, hebben jullie ervaring met deze vereniging? Kom zelf uit Hellendoorn, misschien een aantal lezers die ook uit die buurt komen? Verder bedankt voor het meedenken, en tweede paasdag wil ik ook wel richting Wehl.
Via radius kom je in contact met meerdere draaiers in jouw omgeving, dus lid worden heeft dus voordelen. Kijk op http://www.houtdraaien.com/wp/vereniging/afdelingen/ welke afdeling bij jou in de buurt zit.

M.vr.gr. jan
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Hallo hier enkele foto's van mijn draaibank, deze heb ik pas van iemand uit de buurt overgenomen. Er zit ook nog een kopieerapperaat ( heet dat zo?) bij, deze is de laatste jaren niet meer gebruikt. Ook enkele beitels erbij gekregen en dat voor een paar tientjes. De draaibank draait voortreffelijk, zeer stabiel ( zit met keilbouten vast aan de betonnen vloer, en is geheel trillingsvrij. Hier kan ik vast nog wel een poosje mee vooruit. Inmiddels ook al iemand gevonden die mij wel een nieuw asje wil draaien en ook evt wel een adapter. Zou je op deze machine ook een toerentalregelaar op kunnen zetten, en wat kost zoiets?
 

Bijlagen

  • IMG_1177.jpg
    IMG_1177.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 60
  • IMG_1174.jpg
    IMG_1174.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 60
  • IMG_1173.jpg
    IMG_1173.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 60
niet beginnen aan een nieuwe as... dat geld is deze bank nooit waard.

Straks heb je een mooie as voor veel geld en dan loop je tegen de volgende problemen aan die veel geld gaan kosten. En misschien is de bank stabiel bij tafelpoten draaien maar daar krijg je geen blok hout van 40 kg mee aan de draai zonder dat die bank je achterna komt.

Ik ben zelf ook begonnen op zo'n soortgelijk ding maar elke euro die je erin steekt is gewoon verloren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.