MDF als keuken steunwand?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
In mijn keuken renovatie project, heb ik inmiddels al mijn fronten gezaagd en begin vandaag of morgen met het frezen vd randen aan de fronten, wil ik ook een steunwand onder het keukenblad vervangen.

Helemaal aan het rechter einde vh keukenblad zit nu een zijpaneel met dezelfde diepte als het korpus met als gevolg dat er altijd een forse kier zit tussen de deur (front) vd vaatwasser en dit paneel. Ik wil nu dit zijpaneel ca 60dx95h vervangen door het 22mm MDF wat ik over heb en deze zo diep maken dat deze gelijk valt met de deur vd vaatwasser, zodat er geen kier meer is aan de zijkant. Dit is watervaste medite MDF. Het blad rust dus op dit paneel en de vaatwasser staat er pal naast. Het MDF zou ik natuurlijk rondom lakken.

Is dit een verantwoorde keuze of toch beter een 18mm multiplaat?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Zie het niet helemaal voor me. Je bedoelt een verticale steun? Dan zijn er geen speciale eisen, dus je keus voor een watervaste MDF is prima.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Normaal ligt het blad op onderkasten van 60 breed, alleen bij een vaatwasser gaat dat niet want, deze is zelf al 60cm breed en dus wordt, wanneer de vaatwasser op het eind staat en niet tussen 2 onderkasten in, de zijkant van deze vaatwasser afgewerkt met een meubel paneel.

Normaal zou je dit zo maken dat het zijpaneel aan de voorzijde gelijk ligt met de voorzijde vh front vd vaatwasser, zodat je aan de voorzijde een zelfde spleet hebt als bij alle andere fronten. Bij mij is dit paneel zo ondiep alsof het front over de rand van dit zijpaneel zou sluiten (zoals bij alle voor sluitende deurtjes en laden). Dit paneel wil ik dus vervangen en zo diep maken dat het front vd vaatwasser alleen nog aan de voorzijde een spleet heeft zoals de overige fronten dat ook hebben. Dit paneel zou toch al geschilderd moeten worden omdat het gehele korpus op kleur vd nieuwe fronten gebracht moet worden.

Ik heb helaas geen foto bij de hand nu, maar ik begrijp dat goede waterbestendige MDF geen constructief probleem is hier.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Welnu, dan gaan we dat netjes oplossen. Heb genoeg over vd deurtjes. Ik twijfelde omdat mdf niet geschikt is voor constructie,maarja wat is constructie...

Bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.