Electrische kettingzaag

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo af en toe kijk eens om me heen voor electrische kettingzaag, handig om er bij te hebben
nu is vermogen hier een belangrijk punt, maar hoe zit het met motors met koolborstels vs borstelloze motoren ?

Nu kwam ik deze kettingzaag tegen: 2400watt, 45cm blad
https://www.zaagkettingdirect.nl/a-...400w-45cm-zaagblad-met-ingebouwde-powersharp/

Een sterke motor, flink blad, oregon is toch geen onbekende in zaagkettingen

Wat ik niet kan terug vinden is wat voor motor hier in zit (met of zonder borstels)

In hoeverre is het interessant om uit te kijken naar een machine die zeker borstelloos is ?
Wat doet dit met de kracht, of maakt dit niet heel veel verschil ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met alle respect, maar ik vind dit er uit zien als speelgoed.
Die slijpsteen zit binnen notime vol met een mengsel van aangekoekt zaagsel en zaagolie.
Ik zie geen aanslag voor aan de behuizing (zo'n stel scherpe punten, om de zaag in het hout te verankeren tijdens het zagen)
De snelspanning van ketting zou ik wantrouwen
Is er een overbelastingsbescherming?

Dan toch liever een Stihl MSE.
Overigens ken ik ook houtdraaiers die over een Dolmar of Makita elektrische zaag heel tevreden zijn.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Zoals je weet heb ik een electrische Stihl kettingzaag met een 1600watt motor en deze is sterk zat om een stam van ruim 30cm doorsnee door te zagen.
Dus 2400 watt is in mijn ogen ruim voldoende.

Over de kwaliteit van de zaag die je noemt kan ik helemaal niets zeggen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb een (dure) 2400W gardena gehad met het snelste ketting-stop systeem ter wereld. Ditzelfde systeem sloopt helaas wel de aandrijving...

Daarvoor nog 2 andere exoten gehad (2000W en hoger) maar nu alweer 2 jaar ontzettend blij met mijn 1600W Stihl mse'tje.
Zonder problemen door stammetjes van ongeveer 40cm, hoge kettingsnelheid, zeer weinig vibratie en niet stuk te krijgen😃
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Goedkoop is duurkoop is mijn ervaring, ooit een Praxis kettingzaag gehad uit die prijsklasse en die was met het doorzagen van stammen snel stuk, vooral de ophanging van het zwaard en de aandrijving van de ketting sleten snel. Nu een elektrische Stihl en die draait alweer jaren als een zonnetje!

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Benzine zaag heb ik er al twee, wilde er een electrisch bij hebben voor als benzine ff niet kan (avonden of binnen in de man's cave)

Toch maar eens uitzien naar een electrische stihl dan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.