Krachtstroom verdeeldoos

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
M'n vorige zaagmachine (een Robland) had een stopcontact voor de afzuiger. M'n "nieuwe" Ulmia heeft dit helaas niet en ik heb naast m'n zaag ook maar één krachtstroompunt aan de muur. Nu ben ik dus op zoek naar een simpele verdeeldoos. Liefst met 2 aansluitingen, ook prima met 3.

Zoiets dus:
https://www.conrad.nl/nl/as-schwabe-60526-cee-stroomverdeler-400-v-16-a-617534.html

Los van dat ik er vanuit ga dat dit gewoon kan (de Robland had immers gewoon een 'interne' doorkoppeling waar ik nu een externe verdeeldoos wil gebruiken, dus m'n aansluitpunt en stop moeten dit gewoon aan kunnen) vroeg ik me af of er ook adressen zijn in Nederland om dit te bestellen zodat ik 't deze week nog binnen heb. Als ik op Google zoek (en misschien zoek ik wel verkeerd) kom ik voornamelijk uit bij muziek/licht-techniek winkels die verdelers aanbieden van 16a KS naar 230v schuko aansluitingen, en da's niet wat ik zoek...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
oplosing

Goedkoopste manier is om een kabeldoos te kopen en een extra cee wandcontactdoos.
Dit even aansluiten en je bent klaar
Zaken zij overal voorradig en ongeveer een 1/2 uurtje werk
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
volgende probleem is wel, dat het een geschakelde uitgang was op je vorige zaagmachine, en de afzuiger zal je dan nu wel handmatig moeten aanzetten!
heb zelf bij een aantal klanten een aanpasing gedaan zodat afzuig aangaat bij starten machines en even na loopt als ze weer uit gaan.

maar mischien zet je m handmatig aan en is dat geen probleem.

ik zou voor een lasdoos idd er tussen plaatsen en dan 2x ceeform er aan zetten

groet robert
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Handmatig aanzetten kan ik mee leven. Ik heb ook nog een krachtstroom aan/uit schakelaar ergens liggen die ik evt dichter bij m'n zaagmachine zou kunnen bevestigen om vanaf daar de afzuiging aan te zetten.

Als ik jullie begrijp kan ik uit mijn huidige punt aan de muur opsplitsen naar eentje met twee uitgangen? Het 5-dradige systeem ziet er vrij simpel en recht toe recht aan uit maar hoe zou ik dat aan kunnen pakken? Verder dan een nieuwe stekker aan m'n 220 apparaten plakken ga ik normaal niet dus m'n kennis is wat beperkt.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Huidige wandcontactdoos er af, daarvoor in de plaats een lasdoos zetten (even aannemende dat er nu een kabel met massieve aders toekomt).
Zo iets : https://www.vekto.nl/nl/universeel-kabeldoos-3-wartels-pg16.html
https://www.vekto.nl/nl/cee-female-5-polig-6h-16a-ip44-wcd-380-415vac.html

Neem wel een goed merk lasdop (Wago) en niet die (oranje of doorzichtige) bouwmarkt meuk.
Kleur - op - kleur oplassen
Zwart of bruin is fase (L1, L2, L3)
Blauw is NUL (N)
Geel/Groen is aarde (aardeteken).

LET OP!!!!! vaak heb je 1 bruine en 2 zwarte, controleer na aansluiting wel of je machine de goede kant op draait
(je mag / kunt ze namelijk wisselen).
 
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste Rinus,

het verdeel blok wat je laat zien me je linkje vind ik zeer onverstandig om te gebruiken.

nog sterker,, ik zie nergens staan dat deze 230v gescheiden is van de 400v.

de enige oplossing is een lasdoos met daar uit 2x ceeform aansluiting er op aansluiten, mits het vermogen beiden in bedrijf niet boven de afgezekerde waarde uitkomt.

goet robert
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Wat Rinus in zijn reaktie afbeeld is een inschakelautomaat en geen verdeelkast. Inschakelautomaten kosten in Duitsland veel minder. Heb er hier een besteld voor € 95.00. Kijk maar eens naar einschaltautomatik op Klingerborn of Amazon.de. Succes ermee.

Groeten, Ernie
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Wat Rinus in zijn reaktie afbeeld is een inschakelautomaat en geen verdeelkast. Inschakelautomaten kosten in Duitsland veel minder. Heb er hier een besteld voor € 95.00. Kijk maar eens naar einschaltautomatik op Klingerborn of Amazon.de. Succes ermee.

Groeten, Ernie


beste Ernie,

het zal best dat er van alles te koop is, en idd het is een inschakelautomaat, maar als je het echt wil weten hier komt hij dan!!!

als je vanaf 400v een aftakking maak zonder dat je daarvoor de juiste componeneten tussen zet, dan kun je een probleem krijgen.

even in vak termen,, idd als je een fase pak en de null dan heb je idd een 230v aftakking maar als de null los komt te liggen dan heb je grote kans op 400v op je 230v uitgang,,

en buiten nog dat ,, ook de fase belasting wordt ook scheef en daar kunnen ook problemen door komen.


dus geloof mij moet je gewoon niet willen.

400v moet je apart houden van de 230v en niet een combi stekker gebruiken.


suc 6 allen met de installatie


groet robert
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
even in vak termen,, idd als je een fase pak en de null dan heb je idd een 230v aftakking maar als de null los komt te liggen dan heb je grote kans op 400v op je 230v uitgang,,
Als je een (1) fase pakt en een nul heb je 2 aders, als er daarvan de nul los komt heb je gewoon geen 230 meer en gebeurt er niets.
Ik denk dat je in de war bent ben een "losse nul" VOOR de verdeler, dan kan er inderdaad zo'n 400 Volt op je apparaten komen te staan omdat ze dan als het ware in serie staan op 400 Volt.


en buiten nog dat ,, ook de fase belasting wordt ook scheef en daar kunnen ook problemen door komen.
Dan zou ik in huis heel wat problemen krijgen als ik 's-nachts de wasmachine aanzet (1 fase) en de rest van het huis alles uit.
Of Vaatwasser en droger aan (Fase 1,2) en op de 3e fase alleen de huiskamer..
Uiteraard verdeel je het wel een beetje maar juist vaatwassers, wasmachines, drogers trekken de verhouding behoorlijk scheef.

230Volt uit de 3 fasen halen wordt in je huis ook gedaan en bij evenementen ook op de manier van "Felder" .
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Als je een (1) fase pakt en een nul heb je 2 aders, als er daarvan de nul los komt heb je gewoon geen 230 meer en gebeurt er niets.
Ik denk dat je in de war bent ben een "losse nul" VOOR de verdeler, dan kan er inderdaad zo'n 400 Volt op je apparaten komen te staan omdat ze dan als het ware in serie staan op 400 Volt.



Dan zou ik in huis heel wat problemen krijgen als ik 's-nachts de wasmachine aanzet (1 fase) en de rest van het huis alles uit.
Of Vaatwasser en droger aan (Fase 1,2) en op de 3e fase alleen de huiskamer..
Uiteraard verdeel je het wel een beetje maar juist vaatwassers, wasmachines, drogers trekken de verhouding behoorlijk scheef.

230Volt uit de 3 fasen halen wordt in je huis ook gedaan en bij evenementen ook op de manier van "Felder" .


idd als je 3 fase hebt thuis dan is het aan te raden de (grote) vermogens te verdelen over de 3 fase, maar we spreken hier over een kracht installatie en dat is wat anders dan de thuis installatie,

maar het komt er hier op neer en dat was de strekking van het verhaal, dat een combi stekker met een 400v / 230v in 1 af te raden is.

en je spreek over evenementen, dat wordt nog eens een ander verhaal,, ik kan je dan nog heeeel wat vertellen van de 6 jaar jaarbeurs/rai/houten/messe de/beurs belgie.. wat sommige standhouders daar ook dachten dat het allemaal wel kon,, hahahahahah maar goed daar is deze forum niet voor.

wat mijn punt is , dat iedereen maar denkt dat hij bij het zien van een youtube filmpje ,, even een installatie kan aansluiten... met soms zeer ernstige gevolgen..


maar uiteraard mag iedereen doen wat hij wil ,,,,,, dan blijf ik gekukkig ook nog aan t werk ;)

suc 6 allemaal,,, en hou ons op de hoogte van jullie projecten..
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Veel kennis en ideeën hier, goed om allemaal te lezen.

Geloof dat hier op de werkplaats wel het eea aan lasdozen en krachtstroom draad/koppelingen in de dozen ligt. Als ik dat bij elkaar zoek wilt de elektroman hier 't voor me in elkaar draaien, kan ik weer volle bak zagen.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
wat mijn punt is , dat iedereen maar denkt dat hij bij het zien van een youtube filmpje ,, even een installatie kan aansluiten... met soms zeer ernstige gevolgen..
Als dat Felder ding niet zou mogen/werken zouden ze het niet verkopen, in Duitsland zijn ze nogal van de regeltjes.
Bovendien klopte je verhaal over de nul niet.

maar we spreken hier over een kracht installatie en dat is wat anders dan de thuis installatie,
Dat is een aanname :) Misschien is het wel een werkplaats die zijn voeding via de meterkast in huis krijgt.
Een kracht installatie in een grote werkplaats met maar 1 contactdoos lijkt me wat weinig.
 
Laatst bewerkt:

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
We hebben een joekel van een meterkast (oude autogarage/dealer) met in totaal 3 16A krachtstroom stoppen (geloof ik, ik begeef me daar niet zo vaak ;) ) maar in mijn ruimte maar één contactpunt.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Die Felderoplossing is in het stuk stengere (dan Duitsland) Nederland ook gewoon toegestaan. De vraag is alleen of een 16A afezekerde krachtbron dit trekt (een zware machine en een stofzuiger).
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik respecteer ieder zn mening uiteraard,,

maar de stelling:Als dat Felder ding niet zou mogen/werken zouden ze het niet verkopen. tja dat uitgangspunt kan ik met alle respect alleen maar een beetje om lachen.

ik las ook dat iemand schreef,,, las alles goed af met op zn minst Wago's steek of draai lasdop. en niet met die oranje stekers van de bouwmarkt,,, waarom zou die man dit zeggen?
wordt toch verkocht en zal zelfs nog wel eens een
keur op zitten..dan zal het toch wel goed zijn!! ;)


 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Die Felderoplossing is in het stuk stengere (dan Duitsland) Nederland ook gewoon toegestaan. De vraag is alleen of een 16A afezekerde krachtbron dit trekt (een zware machine en een stofzuiger).


zie mijn reactie op evt of iets is toegestaan,

goede opmerking, als je idd een afzekerings waarde hebt van 16a max en daar ga je nog eens een prik maar raak stekker in steken met 2x kracht en 2 x 230v... kan lang duren of kort, maar dan heb ik denk ik weer een klusje te pakken,

had het toevalllig van de week nog bij een bedrijf, waar de bedrading zwart was met deels de afscherming weg gefakkeld..

je hutje gaat net zo zeer af fakkelen van kortsluiting maar overbelasting is nog een zeer veel voor komend probleem,, in de praktijk..

mijn punt is gewoon,, er zijn zo veel geleerde, maar ik zie daar domweg helaas veel ellende van,, van water overlast kun je met een dweil oplossen,, overbelasting, en brand niet!!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Brand? Daarvoor is de groep toch afezekerd hij klapt er gewoon uit. Klemmen zijn dacht ik niet toegestaan in machines, je moet kroonsteentjes oid gebruiken (weet niet of dit nog zo is), ik zou ze niet gebruiken in ieder geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.