Schouwmantel

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemiddag,

Hierbij zal ik een (foto) verslag maken van een schouwmantel voor een houtkachel.
Ik baseer mij op een model dat de vrouw graag ziet.

IMG_0953.jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Constructie

Omdat de kachel maar 25 cm van de schouwbenen staat, ga ik de binnenzijde van de schouw uitwerken met hittebestendige promatect H platen.
Eerst de schouwbenen gemaakt.
Die zijn gemaakt in Yellow Pine zodat je nog een beetje de houtstructuur ziet als het geschilderd is.
De zijpanelen

IMG_0954.jpgIMG_0951.jpgIMG_0952.jpg

De panelen zijn verlijmd met lamello's.

Vervolgens de zijkanten bevestigd aan de voorkant, ook met lamello's en gevezen.
Ook gevezen omdat er toch nog een moluur /sierlijst voorkomt.

IMG_0963.jpgIMG_0965 (1).jpgIMG_0966 (1).jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Dan kaders gemaakt met sls 'en. Daar kan dan aan de binnenkant de promatect H plaat tegenkomen en aan de buitenzijde/voorzijde de yellow pine .

IMG_0959.jpgIMG_0961.jpgIMG_0962.jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Daarna alles samenvoegen tot een schouwbeen.

IMG_0972 (1).jpgIMG_0973 (1).jpgIMG_0967 (1).jpg

Om zo 2 schouwbenen te bekomen.
Ik maak alle onderdelen apart, zo kan ik de schouwbenen tegen de muur bevestigen, rotswol insteken en daarna de promatect plaat aan de binnenzijde bevestigen.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Middenstuk maken

Het middenstuk op dezelfde manier maken als de zijwanden.
Ook een gat maken in de promatect plaat waar de schouwpijp doorkomt

.IMG_1084.jpgIMG_1085.jpgIMG_1088.jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Monteren

Na het schilderen van de delen, kunnen ze gemonteerd worden.
Eerst de bestaande plinten wegzagen en daarna alles monteren.

De binnenkant van de schouwbenen ook opgevuld met rotswol, en daartegen de hittebestendige platen.

IMG_1094.jpgIMG_1099.jpgIMG_1100.jpg

Iemand een idee in welk materiaal ik het bovenblad het beste kan maken ?
Ik dacht eventueel aan 38 mm MDF, of kan ik beter ook de yellow pine gebruiken.
Groeten,
Jean
 

tuoh

Oud hout
Ik vrees dat je problemen gaat krijgen met de Yellow pine panelen van de staanders, deze massieve panelen zijn rondom vastgelijmd op het kader en kunnen zo onmogelijk nog werken. Het minste dat de panelen nog willen krimpen gaat dit onvermijdelijk gepaard gaan met barstende panelen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hmm, ik wil je niet ongerust maken maar uit toch even mijn zorgen:
- Het ziet eruit dat dit een stralingskachel is en geen convectiekachel. Dat heeft flinke gevolgen voor de oppervlaktetemperatuur van de materialen rondom. Grote temperatuurverschillen maken de houten constructie niet maatvaster.
- Het lijkt erop alsof je een ongeisoleerde pijp door het (weliswaar hittebestendige) gaat voeren. Ik ben daar bepaald geen fan van omdat de oppervlaktetemperatuur fors oploopt (tot c.a. 350 gr.c op dat punt). Je gaat ook spullen op zo'n schouw zetten en dan is een geisoleerde buis een stuk fijner lijkt mij. Ik hoop dat je de schouwbenen in ieder geval in een lichte kleur gaat lakken, dat scheelt veel warmteontwikkeling. Verder zou ik een acryllak gebruiken, die kan wat meer hitte aan (hopelijk).
- Waar dient het steenwol in de constructie voor? Het enige effect is dat er minder makkelijk warmte door de schouwbenen kan. Maar waarom je dat zou willen is mij een raadsel.

Succes met je project!
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemorgen,
Aan iedereen bedankt voor de input.
Toen ik eraan begon heb ik mij ook afgevraagd of de hitte geen probleem zou zijn.
Volgens de fabrikant mag de kachel op 45 cm staan van brandbare materialen. Bij mij staat hij op 25 cm van onbrandbaar materiaal . Die platen zijn bestand tegen 750 graden, dus dat zal wel goed zijn.
De pijp is daar nog niet geisoleerd, maar er komt een omkasting om met rotswol en promatect plaat. Zo gaat er geen hitte doorkomen naar voor toe.
Ik heb geïnformeerd naar hittebestendige verf, maar die was enkel te krijgen in bussen van 40 liter. Een alternatief was spuitbus, maar die was niet te krijgen in Ral kleur. Het is inderdaad acrylverf ( tot 90 graden) Hoeplijk is dit voldoende. Anders zal ik de verf moeten afschuren en toch met spuitbus lakken.En het kleurverschil erbij nemen. De kleur is snowwhite.
Aan die verlijming van de panelen kan ik nu niets meer veranderen, hopelijk vallen de eventuele barsten mee.
In welk materiaal zou het bovenblad het beste gemaakt worden, en hoe te verlijmen.
Bedankt alvast en wil zeker vermelden dat dit forum super is !!
Groeten,
Jean
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
In duitsland zijn de eisen wat strenger ,daar zou je dit nooit goedgekeurd krijgen.Afstand tot schoorsteen (dubbelwandig) moet daar min 25 cm zijn.In de schouw zit vuren en ook al zit er een hittebestendige plaat voor dan nog wordt dat niet goedgekeurd.
Elke kachel wordt daar door de schoorsteenveger afgenomen alleen dan zal de brandverzekering uitkeren.Ook al is de oorzaak niet te herleiden naar de kachel ze zullen altijd moeilijk doen of niet uitkeren.Ik zeg niet dat daar alles beter is maar door de grote aantallen houtkachels hebben ze wel veel ervaring,positief en negatief.
Maar stook de kachel een keer op en meet dan de temperatuur op de oppervlaktes.Mss valt het alles mee maar wees er wel voorzichtig mee.
 

tuoh

Oud hout
Voor het bovenblad zou ik eerder opteren voor multiplex dan voor massief hout om het werken van het materiaal zo veel mogelijk uit te sluiten. Het deel van het bovenblad wat buiten de staanders steekt zal serieus wat warmte te verwerken krijgen omdat warmte nu éénmaal stijgt. Niet voor niks dat het meestal enkel siermantels zijn die uitgevoerd worden in hout. Functionele schouwmantels krijgen (kregen) meestal een bekleding in (natuur)steen.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Daar zal ik rekening meehouden. Dank U
Ik heb ondertussen nog eens rondgebeld ivm de verf die op de hittebestendige platen komt, en heb een andere verf gevonden die bestand is tegen de hitte.
Ik kreeg eerlijk gezegd een beetje schrik.
Ik dacht nochtans dat het goed zat, omwille van de volledige binnenkant in die speciale plaat, die daarvoor gebruikt wordt door installateurs van haarden en kachels.
Eigenlijk had ik dus beter voor metalstud profielen gekozen met daar de plaat tegen ?
Tevens is het een zeer lichte kachel kwa vermogen. 4kw . Zwaarder mocht niet ivm isolatie en vloerverwarming.
Veel zal die niet branden, eerder voor de sfeer, maar het moet we veilig zijn natuurlijk.
Beste groeten,
Jean
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemorgen,

Ondertussen zijn we terug een paar maanden verder.
Gisteren de laatste afwerking gedaan. De kachel heeft al een paar keer gebrand en de warmteontwikkeling valt heel goed mee.
De laatste foto's

Groeten,
Jean
IMG_1575.jpg

IMG_1578.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie schouw Jean, en ik vind het kacheltje er mooi in staan.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.