driefase 220V naar monofase 230V

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi,

een vraag die al ergens half op het forum behandeld werd maar nog niet concreet naar wat ik graag wil weten.
Ik heb thuis het normale monofase 230V net liggen. Ik ben ook niet van plan om dit aan te passen naar 3x380V als ik lees wat dit allemaal kost.

Nu heb ik echter een bandschuurmachine op het oog die op 3x220V werkt. Dat gaat dus niet bij mij, maar kan dit aangepast worden naar monofase 230V? En zoja, wat is daar precies voor nodig? Ik zal die machine niet dagdagelijks gebruiken dus als hij wat meer verbruikt dan is dat maar zo.

En ja, ik ben geen super expert als het op elektriciteit aankomt... :)
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Een frequentieregelaar kan dit. Al is dat ook een relatief dure oplossing. Wellicht kan je beter naar een enkel fase machine op zoek.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1. frequentie regelaar zou een oplossing zijn
2. vervang de motor
3. toch 3 fase, in nederland valt het wel mee, rond de 200 euro als je niet hoger gaat dan 3 fase/25a, daarboven gaat het vastrecht tarief flink omhoog
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Aangenomen dat er een standaard normmotor op de machine zit kun je:
- Deze uitwisselen met een 1 fase motor (daar zit dan een loopcondensator op waardoor het eigenlijk een 2 fase motor is).
- Deze aanpassen met een condensator waardoor de motor c.a. 2/3 van zijn huidige vermogen heeft.

Een frequentieregelaar kan ook maar is duurder.
Je moet er sowieso wel even op letten wat het vermogen/amperage is en of dat kan op je 1 fase groep.
3kw is wel zo'n beetje de max, maar wellicht wil je ook afzuiging laten draaien en dan is dat al te veel.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Ik heb inderdaad afzuiging en bij schuren is dat geen overbodige luxe. Als ik alles lees kan het inderdaad wel mits een investering in een frequentieregelaar. Heeft iemand daar een idee van de kostprijs van? En bestaat dit om van 3x220 naar 1x230 te gaan? Waarschijnlijk wel.

Voor de optie van HansB om met een 1 fase motor te werken: je kan daar toch niet om het even welke motor voor in de plaats zetten? Of vergis ik me?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
België wijkt af van Nederland mbt regelgeving van elektriciteit.
In Nederland is 230 volt eindgroep in een woonhuis max 16 Ampere, in België mag dit onder voorwaarden 20 Ampere zijn.
Ook komt daar 3x230 volt voor, tussen 2 fasen meet je dan 230 volt, in Nederland 400 volt.
Wat voor aansluiting heb je en wat staat er op het typeplaatje van de motor?
In Nederland is vastrecht voor 1x35A of 3x25A idd hetzelfde, wat omzetten kost is afhankelijk van wat voor kabel er binnenkomt. Hoe dit in België geregeld is, geen idéé.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb inderdaad afzuiging en bij schuren is dat geen overbodige luxe. Als ik alles lees kan het inderdaad wel mits een investering in een frequentieregelaar. Heeft iemand daar een idee van de kostprijs van? En bestaat dit om van 3x220 naar 1x230 te gaan? Waarschijnlijk wel.

Voor de optie van HansB om met een 1 fase motor te werken: je kan daar toch niet om het even welke motor voor in de plaats zetten? Of vergis ik me?

Dat is erg afhankelijk van hoe de machine wordt aangedreven. Als dat bijvoorbeeld met een V-snaar is dan is het zeer eenvoudig uitwisselbaar voor een andere motor.
Die zijn tweedehands ook goed verkrijgbaar.
Maar denk er eerst eens goed aan of je groep überhaupt het vermogen van een afzuiger en machine kan leveren.
Je hebt voor beide machines ook nog met een verhoogde aanloopstroom te maken.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
wat omzetten kost is afhankelijk van wat voor kabel er binnenkomt
En of je groepenkast (verdeler) er voor geschikt is. Dat is eigenlijk een grotere kostenpost. Kabel (laten) graven kost in Brabant (Enexis) rond de 220 Euro.
Groepenkast vernieuwen moet je toch op zo'n 500...600 Euro tellen.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi, zoals gezegd heb ik deze machine nog niet maar ben ik geïnteresseerd om ze tweedehands aan te kopen. Het gaat om een bandschuurmachine Henri D'hulster D64 (vind je wel weinig over op internet). Bouwjaar 1991. Motoren PK4, afmetingen schuurband 200x3200mm.
Hieronder wat foto's. Kan je hiermee verder?

0012.jpg

0012-09.jpg

0012-10.jpg
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Hoeveel rpm zou zo'n motor op draaien, volgens mij moet je gewoon de motor gaan vervangen. 4pk op 230v moet lukken lijkt mij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou voor 3pk gaan, dan knallen niet al je stoppen er uit als je nog wat anders aan hebt staan
lijkt me wel genoeg voor huis tuin en keuken gebruik
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Allen, bedankt om na te kijken. Maar als ik bvb de kostprijs zie van de link naar ebay, dan zou het me bijna meer kosten dan de machine zelf. ik ga dus passen en kijk wel uit naar een andere in de toekomst. Of ik hou het bij mijn hand bandschuurmachine.
Zaterdag passeer ik er nog eens en zal voor de zekerheid nog eens foto nemen van motor maar ik heb de hoop opgegeven...
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Wat prijs ik mezelf gelukkig met 3X400V in de werkplaats :cool:

Had dat wel best geweten toen ik alle machines kocht, DOH ! :rolleyes:
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
1. frequentie regelaar zou een oplossing zijn
2. vervang de motor
3. toch 3 fase, in nederland valt het wel mee, rond de 200 euro als je niet hoger gaat dan 3 fase/25a, daarboven gaat het vastrecht tarief flink omhoog


ik zou idd voor deze oplossing gaan zoals toxiq verteld..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.