PDA

Bekijk Volledige Versie : Stanley Sweetheart #4

Roeland
26-02-17, 20:33
60517

Vorige week een Stanley Sweetheart schaaf #4 gekocht. De aanleiding een cursist van mij heeft deze schaaf en wil hier graag mee leren werken.
Ik heb ooit eens deze schaaf vastgehouden en bekeken dat was op een open dag van Massave volgens mij de eerste bij Rick thuis.
Rendew bracht deze schaaf toen mee en ik was er toen niet heel er positief over. Vond het overigens wel een mooie schaaf.

Heb er deze week eens flink mee geschaafd, voordat ik er mee aan de gang kon gaan heb ik de schaaf en schaafmes/keerbeitel ontvet met was benzine en natuurlijk het geheel gebruiksklaar gemaakt.

60518

En ik moet eerlijk zeggen een geweldige schaaf mooi afgewerkt en zuiver het Norris stel mechanisme werkt erg zuiver en prettig mede door de extra mogelijkheid om de latrale instelling vast te zetten. Naar mijn weten is dit alleen bij deze Stanley Sweetheart no 4 het geval, echt een pluspunt het maakt instellen van de schaafbeitel minder nerveus.
Deze schaaf heeft een vaste kikker dat wil zeggen is een geheel met de body dus zeer stabiel, een verstelbare schaaf mond middels het lossen van de voor knop kun je de schaafmond opening vergroten en verkleinen(zonder gereedschap dus). Een mooie dikke schaafbeitel van A2 staal en dito keerbeitel. Jammer dat het Sweetheart logo niet op het schaafmes en of keerbeitel staat en wel op de dekbeitel en schaafbody.
Een ander minpuntje (vind ik) de achtergreep van deze schaaf staat te ver naar achter en is door de vorm minder geschikt om prettig en ontspannen mee te schaven. Door het plompe grote handvat heb je bijna geen controle over de schaaf. Dit was voor mij de reden om er een andere handgreep op te maken meer klassiek ala Baily/Bedrock.
Natuurlijk ook uit een stuk kersen wat ik nog had liggen.

60519

Heb van het demonteren van de hand greep en het vormen van de handgreep helaas geen foto's gemaakt, simpelweg vergeten.
Maar hier is ie dan met "mijn" handgreep.
Eigenlijk had ik net te min kersenhout dus het past krap aan in de basis als het me teveel gaat storen maak ik nog een nieuw handvat.(even kersen opsnorren)

60520

Het handvat heb ik in de lijnolie gezet, jammer dat Stanley de knop en greep in een dikke (kleur)lak heeft gezet.
Toch maar besloten om de knop af te schuren en ook in de lijnolie te zetten het kersen komt dan veel mooier tot zijn recht maar belangrijker het houd veel fijner vast.
Vervolgens lekker veel geschaafd en voor mij is dit nu echt een top schaafje ben er super blij mee. En vind deze vorm van het handvat veel mooier passen bij deze schaaf, maar dat is persoonlijk. Het originele handvat vind ik niet mooi te grof en te groot.(je kunt bijna geen contact maken met wijsvinger en het beitelpakket)

60521

Wat mij betreft bevind deze schaaf zich in de zelfde klasse als Veritas en zelfs Lie Nielsen! maar met een aanzienlijk lagere prijs.
Ik denk dat dit een van mij favoriete bankschaaf #4 gaat worden.

groetnis, Roeland

Pel
26-02-17, 20:47
Een groot verschil in handvat Roeland, misschien dat het zo lijkt maar het handvat van jou lijkt voor iemand met grote handen toch wat klein? Het origineel lijkt groter en meer geschikt voor iemand met grote handen? Maar ik kan het mis hebben, zelf heb ik op een nummer 4 schaaf ook een groter handvat gezet wat mij veel beter beviel.

Groet Pel.

Roeland
26-02-17, 21:29
Inderdaad een groot verschil Pel,
IK heb vrij grote handen maar vond het originele handvat toch veel te groot voor deze schaaf en de hoek van het handvat staat voor mij althans veel te rechtop en daardoor te ver van de kikker en het beitelpakket.
Zoals ik de schaaf nu heb voelt ie perfect aan en heb ik de juiste controle over de schaaf.

Groetnis, Roeland

rendew
26-02-17, 21:48
Wat een geheugen Roeland inderdaad het klopt helemaal .
Had toen geloof ik ook het setje sweetheart beiteltjes meegenomen .
Heb gezien dat je die nu ook hebt dus vertel is ............

Pel
26-02-17, 21:48
Het handvat van jou lijkt ergonomisch beter als het origineel Roeland, doordat je de rug van het handvat rond loopt druk je de schaaf m.i. steviger op het hout wat denk ik een betere sturing geeft.

Groet Pel.

Roeland
26-02-17, 21:58
Ja aan mijn geheugen mankeert niets Rendew.
Maar wat moet ik vertellen? De Sweetheart beitels bevallen uitstekend en zijn nu een van mijn favorieten beitelsets die ik in gebruik heb..
Maar schaaf je nog wel met je Stanley Sweetheart of is het nu enkel LN of schaaf je niet meer? ������

Begrijp dat Rick binnenkort weer een opendag heeft dan zien we elkaar weer eens!!!

Groetnis, Roeland

Roeland
26-02-17, 22:02
Ja Pel ik hou van een ronding in het handvat het verdeeld de druk in mijn hand veel beter als een recht handvat.
Snap niet waarom ze bij Stanley voor zo'n plomp en recht handvat hebben gekozen.

Groetnis, Roeland

DervishD
27-02-17, 00:13
Ik heb een oude Stanley nummer 4 uit de jaren 40. Ik heb daar een vervangende beitel en keerbeitel van IBC voor gekocht en hij schaaft zo mooi. Het grappige is dat ik het originele handvat heb weggegooid en een nieuw handvat heb gemaakt in de stijl van Veritas, het tegenovergestelde van jou dus. Dan heb je dus zo'n handvat:
https://www.qy1.de/img/v307913b.jpg
Dit vind ik veel beter schaven dan het traditionele Stanley handvat. Als ik er aan denk zal ik er volgende week op m'n werk een foto van maken.

Ik gebruik trouwens ook de Sweetheart beitels, al een paar jaar. Het zijn zonder enige twijfel mijn favoriete beitels.

Berm
27-02-17, 00:47
Fijn, dat duidelijke verhaal. Handvatergonomie lijkt mij inderdaad beter nu. Een goede Stanly dus. En wat kost deze in de winkel ?

DervishD
27-02-17, 15:05
Persoonlijk zou ik trouwens liever m'n geld uitgeven aan een mooie nummer 4 van Quangsheng als ik een nieuwe schaaf zou kopen. Dan heb je echt een topschaaf waar de Stanley niet aan kan tippen.
https://www.workshopheaven.com/quangsheng-no-4-bedrock-pattern-smoothing-plane.html

Roeland
27-02-17, 15:46
@Berm afhankelijk van waar je hem koopt tussen de 150 en 170 euro.

@DervishD dat ben ik niet met je eens de Stanley Sweetheart is een klasse hoger heb zelf diverse schaven oa van Juuma, Woodriver, Dick en Luban.
De Sweetheart is vergelijkbaar met de Veritas #4 zelfde niveau van kwaliteit en afwerking.

Groetnis, Roeland

DervishD
27-02-17, 17:29
Ik heb de 4 van Veritas en heb ook vaak met de Stanley Sweetheart nummer 4 gewerkt en ik ben het niet met je eens dat die op hetzelfde niveau als een Veritas zit. Bij lange na niet zelfs. De Quangsheng schaven zitten ook niet op het niveau van Veritas maar de schaven die Workshop Heaven verkoopt (gemaakt volgens hun specificaties) zitten naar mijn mening wel hoger op de ladder dan de Stanley.

ornament
27-02-17, 21:45
Tja, hoe ervaringen kunnen verschillen.

Ik heb een tiental Chinese schaven nr 4 in mijn handen gehad, en niettegenstaande de belofte waren de zolen niet recht . De zijkanten staan er ook niet haaks op. De merken waren Juuma en Dicktum ( elk 50 %) . Een Peaktool nr 4 had dezelfde scheve zijkanten. Ik weet niet meer of ik daarvan de zool heb gemeten. De eigenaar was in de buurt, en die moest niet ongelukkig gemaakt worden.

Hoe is het met de rechtheid van de zool Stanley en met de haaksheid van de zijkanten?

groeten

Ornament

DervishD
27-02-17, 22:12
Bij de Stanley heb ik het nooit gemeten. Een collega van mij heeft een aantal Quangsheng schaven die hij bij Workshop Heaven heeft gekocht (No4, een reischaaf en het blokschaafje) en ik kan je zeggen dat de zolen vrijwel perfect vlak waren, dat scheelde bij de reischaaf ongeveer een tiende mm vlak achter de beitelopening over een lengte van 2 cm. De zijkanten waren perfect haaks op de zool bij alle drie de schaven. Misschien is het verschil dat Workshop Heaven ze laat maken naar Britse standaarden.

Ik heb trouwens zelf het blokschaafje van Quangsheng gehad en daarvan was de zool perfect vlak.

ornament
01-03-17, 00:37
Dank je DervishD voor de reactie.
Blijkbaar beter dan die dat ik in handen heb gehad.

Ben ook nog heel benieuwd naar zool van de Stanley en met de haaksheid van de zijkanten

groeten
Ornament

Jos Cuypers
01-03-17, 08:35
Spijtig dat die LN zo loeiduur zijn....

Roeland
01-03-17, 22:42
Ben ook nog heel benieuwd naar zool van de Stanley en met de haaksheid van de zijkanten

groeten
Ornament

Ik heb even gekeken en gemeten, de zool is zuiver vlak en een zijde zuiver haaks en de andere zijde een tiende van een mm uit de haak.
Bij mijn Dick #4 zijn de zijkanten haaks en vlak qwa afwerking is de Dick schaaf iets fijner deze schaaf kost iets van 140 euro en de Stanley 150 euro.
Het zijn echter twee compleet verschillende schaven de Dick heeft het Bedrock systeem en de Stanley het Norris systeem met een verstelbare mond opening en natuurlijk een kortere schaafbeitel.

groetnis, Roeland

DervishD
01-03-17, 23:28
Spijtig dat die LN zo loeiduur zijn....

Koop een Stanley uit de jaren 40-50 en vervang de originele schaafbeitel en keerbeitel voor een exemplaar van Veritas (neem de schaafbeitel van PM-V11 staal) en je hebt voor €120 een uitstekende schaaf die niet onder doet voor een LN. Veel mensen denken dat je ineens een super vakman bent als je een LN schaaf hebt maar dat is niet zo. Techniek is nog altijd belangrijker dan het gereedschap. En PM-V11 staal is zo ontzettend goed, daar betaal ik graag extra voor.

Walters
02-03-17, 07:18
Goede zienswijze, kan ik wel onderschrijven. Toch kan ik als beginner niet met materiaal werken wat niet goed is, lees niet lekker loopt. Zo heb ik nu een oude Stanley 4 en 5 gaat redelijk, maar ik vind het niet eenvoudig om de beitel scherp te krijgen en te houden. Doen jullie dit met de hand of met een Tormek? Zo'n Tormek ziet er wel erg handig uit en makkelijk, maar is dat ook zo? Wel fors aan de prijs!

Jos Cuypers
02-03-17, 10:56
Walters,
Het slijpen en wetten doe ik met de hand (geen Tormek), wel een slijphulpje. Heb hetzelfde probleem met mijn Stanley Nr4, dus hier komt er later nog wel een andere beitel op. De LN nr 7 is wat dat betreft stukken beter, maar ja... een smak duurder.

Als ik eerst een diepe fout moet wegnemen (bv door een stuk ijzer in het hout) gebruik ik eerst een gewone slijpmolen tot ik ongeveer goed zit (wel goed koelen ! ) omdat er dan toch wel veel materiaal weg moet.

Het slijpen (dus het wat beter zetten van de vouw op ongeveer 25 ) gebruik ik een oud Stanley hulpje (kost iets van 10 euro) op een 400grid steen (ik denk dat het een 400 is, er staat niets op...). Op Youtube gebruiken ze soms watervast schuurpapier, dus dat kan ook.
Voor het wetten (dus het scherp zetten van de snee op 30) gebruik ik het LN slijphulpje eerst op de 1000 en dan op de 4000 grid steen. Hoger kan ik niet omdat ik geen fijnere steen heb.

Als ik dus schaaf en voel dat de beitel bot begint te worden, wat wetten over de 4000 steen (een 5 tal halen met het slijphulpje) en ik kan weer verder. (is dus snel gebeurd)

Of dit de juiste methode is.. weet ik niet, maar het is voor mij toch goed genoeg.

Jos

Walters
02-03-17, 13:37
Beste Jos, gebruik zelf de Veritas hulp, gaat op zich goed, maar nadat ik eerst de slijphoeken had opgezocht ermee gestart. Op een 1000 steen en daarna op een 8000 steen. Wordt niet vlijmscherp en het duurde bij mij zeker wel 10-15 minuten voordat ik de klus geklaard had. Moet er niet aan denken om nu ook op deze manier alle bijtels te slijpen, ben je een halve dag druk bij wijze van spreken, blijft er geen tijd voor de klus over. Vandaar ook mijn vraag of zo'n Tormek echt een oplossing is en vooral een verkorting van de tijd die je ermee bezig bent.
Walter

Jos Cuypers
02-03-17, 14:11
Walter,
de stap is te groot tussen je stenen
Van 1000 kun je naar 2000 of 4000 gaan , maar 8000 is te ver, zelfs naar 6000 is al af te raden. Je moet er iets tussen nemen.
Denk er aan, hoe hoger deze nummer, hoe minder materiaal de steen afneemt.
Als je slijpt op 1000, werken tot je de braam aan de andere kant kunt voelen (over de ganse lengte), dan naar 4000 en dan hoger ... 8000 of 10000.
Of de Tormek de beitels mooi gaat wetten weet ik niet, daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven.

Ben zelf bezig aan een houten constructie en s'avonds heb ik ong 10 minuten nodig om mijn gereedschap terug scherp te zetten (2 grote steekbeitels en 3 schaafbeitels). Als een beitel in de loop van de dag bot begint te worden is dat een minuutje werk (losmaken en effe over de steen)

Jos

Walters
02-03-17, 17:30
Beste Jos, bedankt voor het advies. Gebruik je de stenen met water of met olie?
Heeft iemand ervaring met het verschil?

Wim Kluck
02-03-17, 18:40
Op veel manieren kun je scherpe beitels krijgen. Er zijn al vele draaidjes op dit forum aan gewijd. Ikk heb in het verleden best veel tormeks verkocht. Ben dus wel iets bevooroordeeld. Met dit systeem krijgt iederern een scherpe beitel als hij de gebruiksaanwijzing volgt. Bij de andere systemen is daar mer oefening voor nodig. Je herslijpen doe ik ook op een gewone hoogtoerige erkbankslijpmachin maar het scherphouden doe ik opde tormek. Jakost mer dan de andere slijpsystemn maar werkt perfect.

mathieu
02-03-17, 18:57
Beste Jos, bedankt voor het advies. Gebruik je de stenen met water of met olie?
Heeft iemand ervaring met het verschil?
Ik heb enkel waterstenen. Oliestenen horen naar mijn mening thuis in een werkplaats fijnmechanica waar enkel metaalbewerking gebeurd.
Wetten geeft sowieso troep, maar water is gemakkelijker op te ruimen dan olie. Knoei je water, dan veeg je het op en klaar. Olie moet je nog met ontvetter na. Hetzelfde om je handen proper te krijgen. Heb je even tussendoor gewet met een watersteen, dan is het meestal voldoende om je handen droog te maken. Hangt er olie aan, dan moet je je handen wassen met handenreiniger (zeep met korrels).
En het aanbod oliestenen is veel groter dan waterstenen.

Walters
02-03-17, 22:02
Bedankt voor de reacties, kan ik iets mee. Ga eerst maar een grovere steen bestellen en dan nogmaals aan de slag, ondertussen toch " stiekem" naar de Tormek kijken;)

Bert2
02-03-17, 22:38
Bedankt voor de reacties, kan ik iets mee. Ga eerst maar een grovere steen bestellen en dan nogmaals aan de slag, ondertussen toch " stiekem" naar de Tormek kijken;)

leuk draadje waar ik weer wat van opsteek. Keek even wat zo'n Tormek is, toen ik het plaatje zag dacht ik: die ken ik. Pas van mijn hoogbejaarde vader gekregen en in een hoek gelegd. Nu toch met meer eerbied wat studie van maken. Accessoires zijn zoek, ook de manual maar ja.

Jos Cuypers
03-03-17, 07:34
ik gebruik water.
De wetstenen 4000 en meer hoeven niet doordrenkt te zijn, een beetje water aan de opperlakte en klaar voor gebruik.e
Let wel, dat de smurrie niet op je hout terecht komt.. geeft vaak een "mooie" zwarte vlek :mad: die je er echt moet uit schaven, daarom hou ik het slijpen war verder van mijn werkbank.
Geen ervaring met olie.
Jos

Roeland
03-03-17, 08:49
MMMMmmmmm... Ik dacht toch echt dat dit topic over de Stanley Sweetheart #4 ging, jullie dwalen wat af (er zijn genoeg topics over slijpen op dit Forum)

groetnis, Roeland

DervishD
03-03-17, 20:31
En het aanbod oliestenen is veel groter dan waterstenen.
Volgens mij heb jij geen flauw idee hoeveel fabrikanten van waterstenen en hoeveel uitvoeringen/variaties er zijn.

SunRayes
04-03-17, 01:12
Het doet me goed dat Stanley na een tiental afgedwaalde jaren weer een kwaliteit product in de markt zet.
Blijkbaar is die massa plastick zooi toch niet het ultieme verdienmodel.
En ik begrijp dat de chinezen ook een betere kwaliteit waarderen.
Hiermee wordt de wereld toch weer een stukje beter!

Roeland laat ons weer zien dat we vooral niet bang moeten zijn om met nieuwe producten te experimenteren.
Een nieuw handvat, de bestaande aanpassen. Net zoals 100 jaar geleden, toen de timmerman zijn eigen gereedschap maakte.
Niet bang voor vervallen garantie enzo.
Het ziet er goed uit Roeland!

leroy
04-03-17, 06:37
Hey hallo
Ja Stanley is weer een goede weg in geslagen met de sw serie
Kun je met een gerust hart kopen
Mvg leroy

ornament
04-03-17, 09:41
Hallo Roeland,

dank voor je info over de rechtheid van de zool en zijkanten.

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu

mathieu
06-03-17, 05:26
Sorry, het moet omgekeerd zijn. Het aanbod waterstenen is veel groter.