Stanley Sweetheart #4

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
IMG_3591.jpg

Vorige week een Stanley Sweetheart schaaf #4 gekocht. De aanleiding een cursist van mij heeft deze schaaf en wil hier graag mee leren werken.
Ik heb ooit eens deze schaaf vastgehouden en bekeken dat was op een open dag van Massave volgens mij de eerste bij Rick thuis.
Rendew bracht deze schaaf toen mee en ik was er toen niet heel er positief over. Vond het overigens wel een mooie schaaf.

Heb er deze week eens flink mee geschaafd, voordat ik er mee aan de gang kon gaan heb ik de schaaf en schaafmes/keerbeitel ontvet met was benzine en natuurlijk het geheel gebruiksklaar gemaakt.

IMG_3568.jpg

En ik moet eerlijk zeggen een geweldige schaaf mooi afgewerkt en zuiver het Norris stel mechanisme werkt erg zuiver en prettig mede door de extra mogelijkheid om de latrale instelling vast te zetten. Naar mijn weten is dit alleen bij deze Stanley Sweetheart no 4 het geval, echt een pluspunt het maakt instellen van de schaafbeitel minder nerveus.
Deze schaaf heeft een vaste kikker dat wil zeggen is een geheel met de body dus zeer stabiel, een verstelbare schaaf mond middels het lossen van de voor knop kun je de schaafmond opening vergroten en verkleinen(zonder gereedschap dus). Een mooie dikke schaafbeitel van A2 staal en dito keerbeitel. Jammer dat het Sweetheart logo niet op het schaafmes en of keerbeitel staat en wel op de dekbeitel en schaafbody.
Een ander minpuntje (vind ik) de achtergreep van deze schaaf staat te ver naar achter en is door de vorm minder geschikt om prettig en ontspannen mee te schaven. Door het plompe grote handvat heb je bijna geen controle over de schaaf. Dit was voor mij de reden om er een andere handgreep op te maken meer klassiek ala Baily/Bedrock.
Natuurlijk ook uit een stuk kersen wat ik nog had liggen.

IMG_3569.jpg

Heb van het demonteren van de hand greep en het vormen van de handgreep helaas geen foto's gemaakt, simpelweg vergeten.
Maar hier is ie dan met "mijn" handgreep.
Eigenlijk had ik net te min kersenhout dus het past krap aan in de basis als het me teveel gaat storen maak ik nog een nieuw handvat.(even kersen opsnorren)

IMG_3574.jpg

Het handvat heb ik in de lijnolie gezet, jammer dat Stanley de knop en greep in een dikke (kleur)lak heeft gezet.
Toch maar besloten om de knop af te schuren en ook in de lijnolie te zetten het kersen komt dan veel mooier tot zijn recht maar belangrijker het houd veel fijner vast.
Vervolgens lekker veel geschaafd en voor mij is dit nu echt een top schaafje ben er super blij mee. En vind deze vorm van het handvat veel mooier passen bij deze schaaf, maar dat is persoonlijk. Het originele handvat vind ik niet mooi te grof en te groot.(je kunt bijna geen contact maken met wijsvinger en het beitelpakket)

IMG_3575.jpg

Wat mij betreft bevind deze schaaf zich in de zelfde klasse als Veritas en zelfs Lie Nielsen! maar met een aanzienlijk lagere prijs.
Ik denk dat dit een van mij favoriete bankschaaf #4 gaat worden.

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Een groot verschil in handvat Roeland, misschien dat het zo lijkt maar het handvat van jou lijkt voor iemand met grote handen toch wat klein? Het origineel lijkt groter en meer geschikt voor iemand met grote handen? Maar ik kan het mis hebben, zelf heb ik op een nummer 4 schaaf ook een groter handvat gezet wat mij veel beter beviel.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad een groot verschil Pel,
IK heb vrij grote handen maar vond het originele handvat toch veel te groot voor deze schaaf en de hoek van het handvat staat voor mij althans veel te rechtop en daardoor te ver van de kikker en het beitelpakket.
Zoals ik de schaaf nu heb voelt ie perfect aan en heb ik de juiste controle over de schaaf.

Groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat een geheugen Roeland inderdaad het klopt helemaal .
Had toen geloof ik ook het setje sweetheart beiteltjes meegenomen .
Heb gezien dat je die nu ook hebt dus vertel is ............
 
P

Pel

Guest
Het handvat van jou lijkt ergonomisch beter als het origineel Roeland, doordat je de rug van het handvat rond loopt druk je de schaaf m.i. steviger op het hout wat denk ik een betere sturing geeft.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja aan mijn geheugen mankeert niets Rendew.
Maar wat moet ik vertellen? De Sweetheart beitels bevallen uitstekend en zijn nu een van mijn favorieten beitelsets die ik in gebruik heb..
Maar schaaf je nog wel met je Stanley Sweetheart of is het nu enkel LN of schaaf je niet meer? ������

Begrijp dat Rick binnenkort weer een opendag heeft dan zien we elkaar weer eens!!!

Groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
Ik heb een oude Stanley nummer 4 uit de jaren 40. Ik heb daar een vervangende beitel en keerbeitel van IBC voor gekocht en hij schaaft zo mooi. Het grappige is dat ik het originele handvat heb weggegooid en een nieuw handvat heb gemaakt in de stijl van Veritas, het tegenovergestelde van jou dus. Dan heb je dus zo'n handvat:
v307913b.jpg

Dit vind ik veel beter schaven dan het traditionele Stanley handvat. Als ik er aan denk zal ik er volgende week op m'n werk een foto van maken.

Ik gebruik trouwens ook de Sweetheart beitels, al een paar jaar. Het zijn zonder enige twijfel mijn favoriete beitels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Berm afhankelijk van waar je hem koopt tussen de 150 en 170 euro.

@DervishD dat ben ik niet met je eens de Stanley Sweetheart is een klasse hoger heb zelf diverse schaven oa van Juuma, Woodriver, Dick en Luban.
De Sweetheart is vergelijkbaar met de Veritas #4 zelfde niveau van kwaliteit en afwerking.


Groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
Ik heb de 4½ van Veritas en heb ook vaak met de Stanley Sweetheart nummer 4 gewerkt en ik ben het niet met je eens dat die op hetzelfde niveau als een Veritas zit. Bij lange na niet zelfs. De Quangsheng schaven zitten ook niet op het niveau van Veritas maar de schaven die Workshop Heaven verkoopt (gemaakt volgens hun specificaties) zitten naar mijn mening wel hoger op de ladder dan de Stanley.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Tja, hoe ervaringen kunnen verschillen.

Ik heb een tiental Chinese schaven nr 4 in mijn handen gehad, en niettegenstaande de belofte waren de zolen niet recht . De zijkanten staan er ook niet haaks op. De merken waren Juuma en Dicktum ( elk 50 %) . Een Peaktool nr 4 had dezelfde scheve zijkanten. Ik weet niet meer of ik daarvan de zool heb gemeten. De eigenaar was in de buurt, en die moest niet ongelukkig gemaakt worden.

Hoe is het met de rechtheid van de zool Stanley en met de haaksheid van de zijkanten?

groeten

Ornament
 
D

DervishD

Guest
Bij de Stanley heb ik het nooit gemeten. Een collega van mij heeft een aantal Quangsheng schaven die hij bij Workshop Heaven heeft gekocht (No4, een reischaaf en het blokschaafje) en ik kan je zeggen dat de zolen vrijwel perfect vlak waren, dat scheelde bij de reischaaf ongeveer een tiende mm vlak achter de beitelopening over een lengte van 2 cm. De zijkanten waren perfect haaks op de zool bij alle drie de schaven. Misschien is het verschil dat Workshop Heaven ze laat maken naar Britse standaarden.

Ik heb trouwens zelf het blokschaafje van Quangsheng gehad en daarvan was de zool perfect vlak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je DervishD voor de reactie.
Blijkbaar beter dan die dat ik in handen heb gehad.

Ben ook nog heel benieuwd naar zool van de Stanley en met de haaksheid van de zijkanten

groeten
Ornament
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ben ook nog heel benieuwd naar zool van de Stanley en met de haaksheid van de zijkanten

groeten
Ornament

Ik heb even gekeken en gemeten, de zool is zuiver vlak en een zijde zuiver haaks en de andere zijde een tiende van een mm uit de haak.
Bij mijn Dick #4 zijn de zijkanten haaks en vlak qwa afwerking is de Dick schaaf iets fijner deze schaaf kost iets van 140 euro en de Stanley 150 euro.
Het zijn echter twee compleet verschillende schaven de Dick heeft het Bedrock systeem en de Stanley het Norris systeem met een verstelbare mond opening en natuurlijk een kortere schaafbeitel.

groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
Spijtig dat die LN zo loeiduur zijn....

Koop een Stanley uit de jaren 40-50 en vervang de originele schaafbeitel en keerbeitel voor een exemplaar van Veritas (neem de schaafbeitel van PM-V11 staal) en je hebt voor €120 een uitstekende schaaf die niet onder doet voor een LN. Veel mensen denken dat je ineens een super vakman bent als je een LN schaaf hebt maar dat is niet zo. Techniek is nog altijd belangrijker dan het gereedschap. En PM-V11 staal is zo ontzettend goed, daar betaal ik graag extra voor.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Goede zienswijze, kan ik wel onderschrijven. Toch kan ik als beginner niet met materiaal werken wat niet goed is, lees niet lekker loopt. Zo heb ik nu een oude Stanley 4 en 5 gaat redelijk, maar ik vind het niet eenvoudig om de beitel scherp te krijgen en te houden. Doen jullie dit met de hand of met een Tormek? Zo'n Tormek ziet er wel erg handig uit en makkelijk, maar is dat ook zo? Wel fors aan de prijs!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Walters,
Het slijpen en wetten doe ik met de hand (geen Tormek), wel een slijphulpje. Heb hetzelfde probleem met mijn Stanley Nr4, dus hier komt er later nog wel een andere beitel op. De LN nr 7 is wat dat betreft stukken beter, maar ja... een smak duurder.

Als ik eerst een diepe fout moet wegnemen (bv door een stuk ijzer in het hout) gebruik ik eerst een gewone slijpmolen tot ik ongeveer goed zit (wel goed koelen ! ) omdat er dan toch wel veel materiaal weg moet.

Het slijpen (dus het wat beter zetten van de vouw op ongeveer 25° ) gebruik ik een oud Stanley hulpje (kost iets van 10 euro) op een 400grid steen (ik denk dat het een 400 is, er staat niets op...). Op Youtube gebruiken ze soms watervast schuurpapier, dus dat kan ook.
Voor het wetten (dus het scherp zetten van de snee op 30°) gebruik ik het LN slijphulpje eerst op de 1000 en dan op de 4000 grid steen. Hoger kan ik niet omdat ik geen fijnere steen heb.

Als ik dus schaaf en voel dat de beitel bot begint te worden, wat wetten over de 4000 steen (een 5 tal halen met het slijphulpje) en ik kan weer verder. (is dus snel gebeurd)

Of dit de juiste methode is.. weet ik niet, maar het is voor mij toch goed genoeg.

Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.