Festool EBQ OF-1400 probleem

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik heb een oude Festool 1400 bovenfrees, een tijdje geleden is er een probleem ontstaan met overmatig vonken en na circa 2 seconden schiet hij omhoog in de toeren en gaat hij nog harder vonken. De borstels waren nog niet helemaal op maar die heb ik toen toch maar vervangen. Dat gaf geen soelaas en toen naar een dealer gegaan en die kon voor circa 350-400 euro het hele motorgedeelte wel vervangen. Toen een nieuwe gekocht maar vraag me nu toch af of hij niet te repareren is. Nu ben ik er vanavond mee aan de slag gegaan en ik heb de bovenfrees uit elkaar gehaald en de commutator(contactpunt waar de borstels raken) opgeschuurd met korrel 320 door rond te draaien. Maar het probleem houdt nog steeds aan hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Anker ziet er op het eerste gezicht goed uit, zijn de lamellen nog goed vlak, moeilijk te zien op de foto. Juiste koolborstels gebruikt?
En is de lager ook nog goed? Als die versleten is, krijg je ook zo'n effect.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Waar het zwart is op de eerste foto is het iets ingesleten. Heb hem nu iets verder geschuurd tot 800 ga ik hem nu schuren. Lager mag wat meer vet hebben maar loopt soepel en weinig speling ziet eruit of hij wat warm is geweest dat het vet eruit is gelopen
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik heb ze zojuist allebei besteld loopt bij nader inzien ook niet super soepel met zo'n gewicht moet hij toch wel een tijdje door kunnen draaien maar na 1 omwenteling staat hij weer stil als je met de hand draait
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is de behuizing waar het lager in loopt van metaal of kunststof?
Deze controleren op speling tov de lager, zeker als de lager zo heet geweest is.
Succes.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Is de behuizing waar het lager in loopt van metaal of kunststof?
Deze controleren op speling tov de lager, zeker als de lager zo heet geweest is.
Succes.

ik dacht ook eerst aan het lager,, dat kun je zo i zo vervangen,, kosten zijn nihil ,, maar deze is ook toerental regelbaar,,,ik heb zn gevoel dat het daar nog wel eens in kan zitten.

dat verklaard uiteraard niet overmatig vonken, maar goed een machine die belast wordt vonkt al snel wat (heftig).

maar idd eerst even lager doen en dan weer proberen..

suc6 Martijn
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ja dank jullie ga dit eerst even proberen zou ook kunnen. Na het heftig vonken doet de rem het ook niet. De bovenste lager valt in kunstof maar is lastig te controleren heb niet het idee dat de lager vastgelopen is geweest de onderste langer vind ik bedenkelijker
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
hebben jullie ook nog tips en tricks om de lagers los te krijgen, krijg momenteel het anker niet eens uit het lager getikt, heb het lager heet geprobeerd te stoken gelijkmatig met een verfbrander en met een perslucht uit een flesje onderste boven de holle as die aan het anker zit koud gespoten dan leer op de as om te beschermen voor de hamer en een paar tikken uitgedeelt maar nog geen vorderingen
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
pff is nog niet makkelijk, als iemand dit ooit een keer leest omdat ze hetzelfde probleem hebben het moeilijkste is om de as door de onderste lager te krijgen hier had ik zeker de 150mm poelietrekker voor nodig die ik besteld had. Mn 75mm poelietrekker paste niet om de bovenste lager zonder de magneetring te beschadigen dus die moet ik nog bestellen en nu moet ik nog iets bedenken om de onderste lager weer terug te krijgen die heb ik er nu halverwege in gekregen en ga morgen wel weer verder. de holle as vullen met vloeistof uit een luchtspuit(zoals om je camera schoon te spuiten) werkt goed om de as iets makkelijker erin te krijgen althans ik merk verschil. Lastige is dat de as moeilijker in het onderste lager past dan het onderste lager in de aluminium behuizing
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb zon vermoeden dat dit geen probleem met de rotor, maar met de elektronica is. Indien de rotor echt niet goed was, zou je bij alle toeren iets merken. Het zou me niet verbazen wanneer de rem al tijdens het draaien invalt en de vonkenregen daar vandaan komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.