geleiderail Electra Beckum KGT500 zaagtafel

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Ik wil zelf wat sledes/geleiders maken voor mijn electra beckum kgt500 flipover zaagtafel, maar ik kan nergens meer geleiderails vinden voor deze zaag.

In de tafel zit een zwaluwstaart profiel gefreesd voor een geleiderail van 15,5x11,5x6mm (Onderzijde x bovenzijde x hoogte).
Volgens Metabo (Electra Beckum is inmiddels overgenomen door Metabo) zijn dergelijke onderdelen niet meer te krijgen voor de EB machines. Ook voor de Metabo KGT501 (praktisch dezelfde machine) is dit als onderdeel niet te krijgen. Ook Kruis en andere leveranciers bevestigen dit.
icon8.png


Ik heb ook al zelf geprobeerd om van hardhout een geleiderail te maken maar dit levert toch teveel speling op.

Iemand nog een idee waar ik dergelijke stalen/aluminium profielen zou kunnen krijgen?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een tekening hebt met de maatvoering zoek dan een metaal bedrijfje op en die maken het wel voor je
Stuur een paar bedrijfje een schets en vraag een offerte
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Mark,
Heb op de onderdeeltekening gekeken maar kan geen strip vinden. Zou je misschien het onderdeelnummer kunnen geven, dan kijk ik hier in Duitsland voor je.

Groeten, Ernie
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Hallo Mark,
Heb op de onderdeeltekening gekeken maar kan geen strip vinden. Zou je misschien het onderdeelnummer kunnen geven, dan kijk ik hier in Duitsland voor je.

Groeten, Ernie

Het onderdeel staat niet op de technische tekeningen als los onderdeel afgebeeld. Het is een onderdeel van de Elektra Beckum verstekgeleider met bestelnummer: 091 000 9028, en dan gaat het dus uitsluitend om de rail. Ik heb de doorsnede van de rail ook even in een tekening gezet:

Bekijk bijlage zwaluwstaart profiel.pdf

Ik heb inmiddels ook al bij een viertal metaal/aluminium bedrijven geinformeert maar geen van allen kan zoiets leveren. Het gaat ook maar om zo'n 2 meter lengte wat ik van dit profiel nodig heb en dus vinden ze het waarschijnlijk ook niet de moeite waard om hun machines hiervoor te moeten instellen...
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Inmiddels ben ik weer wat verder met mijn zoektocht.
Na nog meerdere metaal draai- en frees bedrijven te hebben gevraagd of ze zoiets kunnen leveren/maken heb ik nu 2 offertes voor zo'n zwaluwstaart geleidestrip van 2 meter lengte.

Het ene bedrijf wil er 260 euro excl. BTW voor hebben en het andere bedrijf 291 euro excl. BTW!!!

Is hier nou echt geen andere oplossing voor want dat wordt me toch wel wat te gek?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo, da's aan de prijs!
Nou zit je hier al op HET forum voor houtbewerking maar wellicht kan je op mp een oproep doen, misschien heeft iemand nog een oudje staan voor reserve onderdelen?
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Dag Mark,

Sinds een paar dagen ben ik ook de trotse eigenaar van een KGT 500. En dus ook geïnteresseerd in zo'n geleider, mocht je inmiddels iets gevonden hebben.
Ik ben ook op zoek naar een roltafel, die zijn ook niet meer (makkelijk) te vinden.

Groet,
Ruud
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dit is ook zelf te maken, met de juiste freesjes kun je met een bovenfrees ook alu frezen....beetje stel en priegel werk maar dan moet het wel lukken lijkt me
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Helaas heeft een oproep op marktplaats ook niets opgeleverd dus ben ik toch maar weer zelf aan het prutsen gegaan.

Ik heb een zaagblad met een negatieve spaanhoek voor de KGT 500 gekocht en van een stukje 6mm trespa plaat (die ik nog had liggen) onder de juiste verstek hoek wat van die smalle profielen gezaagd. Is wel eng om te doen op een zaagtafel i.v.m. wegslingeren van de stroken, maar het is uiteindelijk toch redelijk gelukt. Ik heb nu dus wat profielen met weinig tot geen speling. Binnenkort kan ik dus weer verder met het maken van de afkortgeleiders etc.

@Ruudjw: als je een hele afkortgeleider wilt aanschaffen (en dus niet alleen de geleideprofielen) dan is deze denk ik het goedkoopst: https://www.klium.nl/metabo-0910009028-metabo-haakse-geleider-kgt-500-501-118300
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.