PDA

Bekijk Volledige Versie : Festool CXS probleem

CK3v1N
25-02-17, 20:28
Na maanden twijfelen heb ik vorige week een CXS besteld. Vandaag binnen gekregen en meteen aan het werk gezet. Ik vrees echter dat ik een toestel met een defect ontvangen heb.
Als ik de machine aanzet, merk ik dat een serieus wat "wobble" op de bit zit. Hij gaat heen en weer. Ik heb wat filmpjes gemaakt. Misschien kunnen de CXS eigenaars mij vertellen of dit normaal is?
Ik heb enkel nog maar geschroeft, maar ik vrees bv dat accuraat boren hiermee moeilijk zal worden?

https://www.youtube.com/watch?v=H_--h79VIxc

https://www.youtube.com/watch?v=X1uuj8Ut_Wo

https://www.youtube.com/watch?v=e3tNqupS7z4

O Peatey
25-02-17, 21:48
Ik ben geen Festoolfan maar dit is echt niet goed hoor.
Ik zou zeggen direct retourneren.

Kor
25-02-17, 22:09
... ik vrees bv dat accuraat boren hiermee moeilijk zal worden?

Dat lijkt me het best te beantwoorden door het te proberen. Afwijkingen vallen vooral bij dunne boortjes op,

Viepert
25-02-17, 22:34
Het lijkt of het voornamelijk is als je de fast fix kop erop heb. Maar dat is moeilijk om te zien. Er mee terug gaan is nooit erg natuurlijk.

iedereen en niemand
25-02-17, 22:41
Lijkt me duidelijk, gelijk mee terug gaan. Dit hoort echt niet en zeker niet bij een Festool. Als je zulke dingen voor lief gaat nemen kan je net zo goed een ander merk kopen want er zit toch echt wel een flinke slag in. Ik heb sinds kort de t 18 van festool maar die is loepzuiver en dat is ook de eerste accutol die ik had die zo was.

CK3v1N
25-02-17, 22:53
Voor de prijs mag ik inderdaad wel meer verwachten. Ik heb dus weeral "geluk" en eentje gekocht die op maandag gemaakt is. Morgen eens proberen boren maar ik vrees het ergste.. Terugsturen dan maar. Balen!

Den Deze
25-02-17, 23:29
Terugsturen!
Heb zelf al 5 jaar een CXS in gebruik en het is een zeer goede machine.
Je hebt gewoon de pech dat je een maandagmorgen-machine gekregen hebt.
In totaal heb ik 4 boor/schroefmachines (Festool, Milwaukee en Metabo) en ik betrap me er keer op keer op dat ik steeds naar die CXS grijp :)

conectra
25-02-17, 23:33
IK lees dat iemand totaal geen festool fan is!!! tja dat mag natuurlijk maar het is gewoon zeer goed spul in de regel. heb in bijna 30 jaar nooit is stuk gehad, de schroeftollen gaan na genoeg met gemak 30 jaar mee of wel niet langer (uiteraard niet de accu)

maar ik zou hem idd eerst proberen,, onbelast kan het er idd anders uit zien,, maar wat ik lees van gelijk terug sturen ,,,, probeer het eerst voor er wat van te vinden..

suc 6

groet robert

Gobert
26-02-17, 08:08
Terug sturen dat ding. Ik heb diverse Festool accu schroef/boormachines en dit komt me niet bekend voor. Die zijn allemaal loepzuiver.

CK3v1N
26-02-17, 08:18
Bedankt voor de reacties mannen. Ik heb deze vraag ook gelanceerd op de Festool owners group, en daar zijn ze blijkbaar van mening dat dit normaal is?! Ik heb Festool reeds een bericht gestuurd en gevraagd wat zij ervan vinden. Ik ben benieuwd. Het toestel ligt echt goed in de hand, komt zeer kwalitatief over maar moet natuurlijk ook zo werken.

Edit: net even een test gedaan met een kleine boor. Volgens mij zit er toch echt een slag in. Of verwacht ik er teveel van?

https://www.youtube.com/watch?v=hbhqHyD_VNI

bprosman
26-02-17, 11:20
Vind m toch aardig slingeren als ik eerlijk moet zijn en met de boor bij de Schacht anders zou je nog kunnen denken dat de boor krom was.
Hier mijn Worx met een 2mm boortje.

https://www.youtube.com/watch?v=wyHvjS5KXlU

Op een Festool forum (durven) vragen of er iets zou mis zou kunnen zijn met (de kwaliteit van) een Festool CXS is natuurlijk ook vloeken in de kerk. :p
Kritiek op Festool durf ik hier al bijna niet :p

conectra
26-02-17, 11:32
Als jij er zorgen over hebt dan idd terug sturen, festool heeft het echt hoog op met mensen die vermoeden dat er iets is, laat ons even weten wat er uit is gekomen.

altijd weer leerzaam voor de andere forum leden..

CK3v1N
26-02-17, 12:00
Kritiek op elk merk moet kunnen, en zeker de premium merken. Ik heb de vraagvdaar ook gesteld, omdat er ginds veel CXS gebruikers zitten. Als ik jou filmpje bekijk, merk ik toch een groot verschil. Ik ben benieuwd wat Festool hierover te vertellen heeft.

Mathijs vijn
26-02-17, 12:05
Mag ik vragen welke houtboor je gebruikt. Heb er zelf een paar van eco-tools en als ik deze in mijn festool pdc doe word je ook niet echt vrolijk.

jefmen
26-02-17, 12:13
even een paar vragen:

Als je alleen de bithouder er in doet en rond draait is hij dan wel recht. Want het bitje kan ook een vertekend beeld geven en is het boortje wel recht?

bprosman
26-02-17, 12:18
Want het bitje kan ook een vertekend beeld geven en is het boortje wel recht?
Als het boortje niet recht zou zijn slingert hij niet bij de kop / Schacht maar meer bij de punt.

trilliwilli
26-02-17, 12:28
Rondloop controleren doe je natuurlijk niet met een bitje of bithouder. Voor schroeven is de nauwkeurigheid ook helemaal niet nodig. Plaats er een goede boor in en kijk dan nog eens.

De vraag stellen op de Festool Owners Group heeft niet zo veel zin, daar weten ze er ook niet zo veel van. Ik heb daar ook wel eens wat op geplaatst, maar de gemiddelde Amerikaanse gebruiker daar is de nauwkeurigheid en precisie van Europese spullen niet zo gewend als dat wij hier zijn, en vinden Festool dus per definitie de heilige graal. Ook Festool maakt fouten, maar lost ze meestal ook goed op, daar gaat het uiteindelijk om.

De Festool service hier staat als goed bekend, dus als je twijfelt kun je het apparaat altijd ter beoordeling opsturen. Maar doe je eigen controle wel met een zuiver stuk gereedschap, een bithouder is dat zeker niet en daar kun je dus ook geen conclusies uit trekken.

CK3v1N
26-02-17, 12:40
De test op het filmpje was indd met een boor van eco tools. Maar heb verschillende boren geprobeerd van andere merken, met hetzelfde resultaat. Ofwel zijn ze allemaal slecht, wat natuurlijk ook kan.. Op de eerste filmpjes zie je trouwens ook de PH bit van Festool zelf serieus wiebelen. Straks nog eens een vergelijkende test met mijn Bosch accu proberen doen.

CK3v1N
26-02-17, 12:43
Rondloop controleren doe je natuurlijk niet met een bitje of bithouder. Voor schroeven is de nauwkeurigheid ook helemaal niet nodig. Plaats er een goede boor in en kijk dan nog eens.

De vraag stellen op de Festool Owners Group heeft niet zo veel zin, daar weten ze er ook niet zo veel van. Ik heb daar ook wel eens wat op geplaatst, maar de gemiddelde Amerikaanse gebruiker daar is de nauwkeurigheid en precisie van Europese spullen niet zo gewend als dat wij hier zijn, en vinden Festool dus per definitie de heilige graal. Ook Festool maakt fouten, maar lost ze meestal ook goed op, daar gaat het uiteindelijk om.

De Festool service hier staat als goed bekend, dus als je twijfelt kun je het apparaat altijd ter beoordeling opsturen. Maar doe je eigen controle wel met een zuiver stuk gereedschap, een bithouder is dat zeker niet en daar kun je dus ook geen conclusies uit trekken.

William, wat moet ik verstaan onder een goede boor?

trilliwilli
26-02-17, 12:59
Als je de test doet met een boor waar een zeskant bitaansluiting aan zit, dan zijn de boren van Festool zelf uiteraard geschikt, maar een Heller, Alpen of Famag boor is ook van goede kwaliteit.
Je kunt wel de hoge rondloop willen hebben, maar deze bereik je alleen met goed gereedschap.

Hoe Ecotools zich verhoudt met de boren weet ik niet, maar ik zou er niet op vertrouwen dat die zo goed lopen als de A-merk boren.

Huib
26-02-17, 13:02
Geen CXS maar een T15-3 en alle vier de meegeleverde koppen zijn slingervrij. Wel vind ik dat er per bithouder een minimaal verschil zit. De bithouder die wat uitslag had deed dit ook in een Makita en Bosch accuschroefmachine.

Gewoon terug naar de leverancier waar je de machine gekocht heb. Die is in eerste instantie het aanspreekpunt.

Geen kritiek op Festool? Onzin, natuurlijk mag je kritiek hebben en mijn ervaring is dat als er iets niet goed is of een machine fouten bevat dat dit serieus wordt opgelost. Zie topic over de Kapex 120 die zonder morren werd omgeruild.

De enige kritiek die ik zou kunnen bedenken is dat er figuren zijn die in de veronderstelling leven dat er met Festool niets mis mag/kan gaan. Zodra dit wel aan de orde is dan........ ;)

CK3v1N
26-02-17, 14:16
Ik heb de test gedaan met boren van Labor Holland. Geen idee of die tot de premium merken behoren.

En ik geef je gelijk Huib. Overal kan iets aan schelen, ook bij Festool. In mijn geval is dat nu gewoon jammer :-)

Bert Vanderveen
26-02-17, 21:41
Zodra je andere boren dan die van Festool (en een paar andere, gaat te ver dat nu uit te leggen) in een Centrotec-kop duwt heb je een probleem. Het Centrotec-systeem is gebaseerd op twee 'ringen' van kogels die in smallere delen van de bits/boren vallen. Peter Parfitt heeft een mooi verklarend filmpje op YouTube.
Als je boor niet net die exacte versmallingen heeft past het dus niet strak in de kop. En heb je een probleem.

Wat anders is als je een 'chuck' gebruikt, die ook bij de CXS meegeleverd wordt, waarmee je een keur aan bits en boren kunt gebruiken (mits maximaal 10 mm in doorsnede). Als je daarmee ook 'wobble' hebt, is de machine niet oké & moet je die gewoonweg retourneren. Festool doet daar niet moeilijk over (30-dage terug garantie, die trouwens in de VS op de helling gaat, heb ik begrepen).

CK3v1N
27-02-17, 09:30
Net een eerste mail van festool gekregen. Mijn vraag gewoon ontweken en een standaard e-mailtje teruggestuurd met een link naar al hun dealers...

Edit: Op hulp van Festool zelf moet ik niet rekenen. Ik moet de dealer aanspreken.

bprosman
27-02-17, 10:10
Edit: Op hulp van Festool zelf moet ik niet rekenen. Ik moet de dealer aanspreken.
Klopt, ik weet niet of je uit NL of uit BE komt (recht) maar je hebt een (koop) overeenkomst met een dealer/leverancier, Festool is voor jou geen partij.
Je leverancier moet je een garantieclaim neerleggen. Dat heeft overigens niets met Festool van doen maar met alle winkeliers/leveranciers.

iedereen en niemand
27-02-17, 13:03
Inderdaad,

je moet natuurlijk doen wat je zelf het beste vindt, maar ik zou gewoon heel simpel terug gaan met die machine. Je bent er gewoon niet tevreden mee en dat vindt ik heel logisch, andere mensen hebben misschien weer een andere mening maar dat maakt niet uit. Dit is gewoon niet de qualiteit die je van Festool verwacht dus dat moet gewoon opgelost worden. Moeilijker zou ik het niet maken. Daarnaast heb je het recht om binnen dertig dagen te retourneren.

Toxiq
27-02-17, 13:14
Klopt, ik weet niet of je uit NL of uit BE komt (recht) maar je hebt een (koop) overeenkomst met een dealer/leverancier, Festool is voor jou geen partij.
Je leverancier moet je een garantieclaim neerleggen. Dat heeft overigens niets met Festool van doen maar met alle winkeliers/leveranciers.

Dat
is toch eigenlijk vreemd, want festool is de gene die 30 dagen terug garantie verleend, wat moet je dan als je leverancier niet wil meewerken ?

BenBinnen
27-02-17, 14:50
Toch nog maar even in de herhaling:
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

bprosman
27-02-17, 15:25
Dat is toch eigenlijk vreemd, want festool is de gene die 30 dagen terug garantie verleend, wat moet je dan als je leverancier niet wil meewerken ?
De leverancier (schriftelijk) in gebreke stellen , en m (ook schriftelijk) manen een "conform" product te verlenen binnen een redelijke termijn, of anders de koop te ontbinden.
Daar begin je mee.
Die 30 dagen terug garantie zal Festool aan de winkelier verlenen die m vervolgens "doorgeeft". Je hebt nu eenmaal (juridisch) niets met je leverancier te maken.
Overigens zou Festool bij een "onwillige leverancier" wel kunnen bemiddelen. Bij "A" merken zie je vaak dat je niet zomaar dealer wordt dus dat zal wel loslopen.

CK3v1N
27-02-17, 20:22
Vandaag contact gehad met de dealer die op hun beurt contact opgenomen hebben met Festool. Ik stuur de CXS terug en zij bekijken of ze hem maken of een nieuwe sturen. Ik hou jullie op de hoogte.

mark20v
27-02-17, 21:02
Wat ik niet snap is waarom je niet gewoon de retourprocedure opstart en een nieuwe bij dezelfde leverancier bestelt. Dat is een van de unique selling points van festool: proefdraaien en zonder reden retourneren als het product niet bevalt. Ook al heb je niet online gekocht. Zelf heb ik hier geen ervaring mee bij festool, lees nooit gebruik van gemaakt, maar in jouw geval zou ik echt geen minuut twijfelen. Immers je bent nu je machine kwijt (voor hoe lang?) en met een beetje pech krijg je na lang wachten een gerepareerde machine terug.

Toxiq
27-02-17, 21:02
ik weet niet of ik een gemaakte zou accepteren, op 1 of andere manier zou ik dan toch het gevoel houden dat het een maandagmorgen exemplaar is en blijft....dus wat komt daarna ?

Ik zou zeggen, lever hem in onder het motto 30 dgn en koop daarna een nieuwe of eis meteen een nieuwe (schrijf wel even het serienummer op ;-)

[edit] twee zielen 1 gedacht zie ik

mark20v
27-02-17, 21:04
2 handen op 1 buik :)

CK3v1N
27-02-17, 22:06
Ik heb hem wel online gekocht maar dat maakt waarschijnlijk geen verschil voor de niet tevreden geld terug procedure?

Den Deze
27-02-17, 22:10
Maakt geen verschil.
Zou persoonlijk ook de retourprocedure starten en gewoon een nieuwe bestellen :)

iedereen en niemand
27-02-17, 22:15
Inderdaad, dat zou ik denk ik ook doen ja.

CK3v1N
27-02-17, 22:20
Bedankt voor de tip mannen. Ik ga het zo aanpakken!

bprosman
27-02-17, 23:58
Online gekocht kun je binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen retourneren (in NL).
Zou ik ook doen, terugsturen en (ergens anders?) nieuwe bestellen.

Dunhans
28-02-17, 06:00
typenummer opschrijven of een merkje bij de accu maken dat je niet dezelfde retour krijgt.