Veritas DX60. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

D

DervishD

Guest
Ik gebruik al jaren het lage hoek blokschaafje van Veritas en heb het altijd een geweldig ding gevonden. Ik heb het handvat en knop er ook bij evenals een 2e schaafbeitel met een vouw van 35 graden er aan. Op deze manier kan ik het ding omtoveren in een geweldig klein zoetschaafje. Het is gewoon een super product. Afijn, ik was niet zo lang geleden op een andere werf aan het helpen met een teakdek en één van de scheepstimmermannen daar heeft de Veritas DX60. Ik mocht 'm ook even proberen en zodra ik 'm vastpakte wist ik dat ik 'm ook moet hebben. Afgelopen dinsdag bij Fine Tools in DE besteld en vandaag issie afgeleverd. Wat een briljant schaafje is dit zeg. Alles klopt aan het ding. De balans, het gewicht, de breedte, hoe de dekbeitel integreert met de rest van de schaaf, hoe die in de hand ligt en natuurlijk de Norris diepte instelling. Het ontwerp laat ook duidelijk zien hoe lang andere fabrikanten al stil staan. Het enige nadeel is de prijs (€178) maar toch vind ik dat ie het geld meer dan waard is.
IMG_20170225_150926.jpg
IMG_20170225_150814.jpg
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Schitterende schaaf! Ik heb er ook wel eens van gedroomd maar ik vind hem toch wel duur gezien het aantal schaven dat ik al heb staan. Goed te lezen dat hij zo goed bevalt!
Groeten
Jan Anton
 
D

DervishD

Guest
Ik kan 'm aan iedereen aanraden. Beter dan dit is gewoon niet te krijgen. Hij gaat maandag ook gelijk goed gebruikt worden want ik moet dan voor een boot een paar custom stoelen maken.
 
P

Pel

Guest
@DervishD, als je zo'n schaafje voor je dagelijkse werk in gebruik hebt dan zal het schaafje de prijs wel waard zijn, je moet er immers je boterham mee verdienen. Maar voor de doorsnee hobbyist is die prijsklasse toch te hoog gegrepen, in ieder geval zeker voor mij.

Groet Pel.
 
D

DervishD

Guest
Het enige dat ik nog moet doen is 'm een warme azijn behandeling geven. Dit is in feite gewoon een proces van gecontroleerde corrosie. Het laat een heel dun laagje donkergrijze tot zwarte corrosie achter dat er voor zorgt dat het niet verder kan roesten. Een mooi bijkomend effect is dat het het oppervlak ook wat stroever maakt wat zorgt voor meer grip.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het enige dat ik nog moet doen is 'm een warme azijn behandeling geven. Dit is in feite gewoon een proces van gecontroleerde corrosie. Het laat een heel dun laagje donkergrijze tot zwarte corrosie achter dat er voor zorgt dat het niet verder kan roesten. Een mooi bijkomend effect is dat het het oppervlak ook wat stroever maakt wat zorgt voor meer grip.

Hallo DervishD,

mooie schaaf. Ik heb hem ook eens in mijn handen gehad.
Kun je een foto posten na die azijnbehandeling? en wat heet warm ( 80 graden C?)

groeten
Ornament
 
D

DervishD

Guest
@ ornament:

Toevallig heb ik op een ander forum een hele tijd geleden een foto geplaatst van toen ik de Veritas LABP dezelfde behandeling heb gegeven.
LABP.jpg
Dit doe je met kokende azijn. Je kan het ook met azijn op kamertemperatuur doen maar dan duurt het veel langer. De warmte werkt in dit geval als een katalysator. Je maakt de schaaf eerst goed schoon en dan leg je het gewoon in de kokende azijn. Je ziet dan vanzelf dat het proces begint aan de bubbeltjes. Je laat de schaaf een half uur in de azijn liggen, dan haal je de schaaf er uit en je maakt 'm met water en een spons goed schoon. Je zult dan zien dat je er een oppervlakkig, roetachtig laagje afveegt. Daaronder zit de vaste laag corrosie. Dit proces herhaal je 3 of 4 keer zodat je een goede laag opbouwt. Dit werkt trouwens alleen met ferro metalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je DervischD,
weer wat bijgeleerd.
En nog vele schavelingen met de schaaf.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.