Hulp bij zaagslede tafelzaag

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag allemaal

Na vier pogingen is de moed me in de schoenen gezonken...
De 'standaard' geleider van onze Bosch GTS 10 tafelzaag schiet alle kanten op, wat haaks/recht/secuur zagen zo goed als onmogelijk maakt.
Daarom geprobeerd om een zaagslede te maken, met hardhouten of multiplex geleiders.
De instructies op internet:
1. Zo juist mogelijk geleiders maken van hardhout, zonder speling.
2. Daarna deze geleiders op boutjes in de gleuf leggen,
3. De plaat erop leggen, wat gewicht er op en wachten tot alles droogt...

ik weet niet waar het aan ligt, maar dit werkt nooit. De slede loopt ofwel niet, ofwel stropt hij aan de uiteinden en als het dan een keer iets soepeler loopt, zit er al een fractie speling op.

Ik weet ook niet of de geleiders best de hele gleuf vullen of dat deze best 'zweven' in de gleuf?

Iemand tips, zelf ervaring?

Alvast bedankt!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik heb geleiders zwevend gemaakt, voor minder wrijving. Een handschaaf is naar mijn mening onmisbaar om het perfect passend te krijgen. Als dat niet lukt, kun je ook schilderstape gebruiken om speling weg te werken.

Kies wel voor hardhout dat droog is en in evenwicht is met je werkomgeving.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het een aparte ervaring.
Een zaaggeleider die alle kanten op vliegt.
Naar mijn mening kan hij alleen naar rechts bewegen als hij rechts van de zaag staat. En dan alleen als hij niet vastgezet is.
Werkt het vergrendel systeem niet?

En als je een slede maakt, moeten de geleders vrij kunnen bewegen over de hele lengte.
Klem ze strak met 1 a4 strookje, over de hele lengte, en dan pas lijmen.
 
P

Pel

Guest
Meet de gleuf in de zaag anders ook eens op met een schuifmaat, misschien dat daar maat verschil in zit, al hoewel ik mij dat niet kan voorstellen maar meten is weten.

Groet Pel.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik vind het een aparte ervaring.
Een zaaggeleider die alle kanten op vliegt.
Naar mijn mening kan hij alleen naar rechts bewegen als hij rechts van de zaag staat. En dan alleen als hij niet vastgezet is.
Werkt het vergrendel systeem niet?

En als je een slede maakt, moeten de geleders vrij kunnen bewegen over de hele lengte.
Klem ze strak met 1 a4 strookje, over de hele lengte, en dan pas lijmen.

Vergissing, niet de zaaggeleider, eerder dat andere ding dat erbij geleverd wordt. Ziet er ongeveer zo uit (al is dit wel precies wat meer profi!

4-4_1.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
schilderstape en papiertje er tussen zijn goede tips. Morgen nog een poging ondernemen en dan tegelijk de geleiders wat dunner maken...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Deze had mijn vader inderdaad ook al gevonden, maar de sleuf van de Bosch is de breed, waardoor deze niet zouden passen...

Hij is wel verstelbaar, hè? ontworpen om in zoveel mogelijk sleuven te passen

Maar goed.. Zelf maken is ook eigenlijk leuker.. :)
 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Matthias Wandel had een gelijkaardig probleem met zijn zaagslede voor de Dewalt zaagtafel: het mitre-slot was niet helemaal recht.
Vanaf 2:00 minuten in volgende video.

Succes! Johan
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Ben zelf ook met een sled bezig en wat voor mij werkt was iets te breed afzagen en vervolgens met de handschaaf bijwerken. Wel zwevend verlijmen om problemen te voorkomen. Toen ik hem eenmaal verlijmd had liep hij ook heel moeilijk, daarop de zijkanten met een stift ingekleurd en je ziet precies waar hij klemt. Steeds een beetje bijwerken met korrel 120 tot hij goed loopt.
Bijenwas doet ook wonderen trouwens!

Succes!

edit* hier trouwens de tip met de stift https://m.youtube.com/watch?v=uE9f4bp_wm8
 
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
De afkort- en verstekgeleiders zijn `crap` of de hoekverstelling die er bovenop zit?
Lijkt mij wel een standaard maat, de geleiders, en er zal dus altijd wel een alu/staal/kunstof profiel/strip in handelsmaat inpassen.
Schilderstape lijkt mij geen duurzame oplossing!

 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Misschien een overbodige tip, maar bij mij liep hij stroef door lijmresten. Na een keer met een bijtel erlangs geschraapt te hebben, viel het pas goed op waar de lijm eruit werd geperst.
 

picardo

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Waar kan je je zaagslede allemaal mee insmeren om het soepel te laten lopen ? Bijenwas is momenteel nergens te koop .
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
CRAP!
Geleiders net iets te breed gezaagd waardoor ik zoals hierboven beschreven met handschaaf en schuurpapier beetje bij beetje kon aanpassen. Alles ging zeer goed, achterkant haaks op het zaagblad gezet...
Tot ik de boel in de olie zette...het schoof nog beter, maar plots zit er ik-weet-niet-hoeveel speling op...

Op naar poging 358!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.