Goblet van conifeer

Berm

Actieve deelnemer
Kadootje voor mijn zus, gedraaid uit een stammetje tuinconifeer. Mooi dat rode in de kern. En de geur bij het draaien. Ik had een jaar geleden al een kleinere goblet gedraaid, dus broer en zus samen op de foto.
IMG_20170223_155201.jpg IMG_20170223_154735.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gedraaid peter, je zou toch niet verwachten dat zo iets mooi uit een gewone saaie conifeer kan komen.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Prachtig!
Superglad afgewerkt wat niet eenvoudig is bij zachte houtsoorten. En de rondingen zitten ook helemaal goed!
 

Berm

Actieve deelnemer
@mathieu. Ik vond het geen zacht hout. Er zitten ook paarsbruine kleuren in de kerb en de structuur is fijn, niet grof. Het stronkje lag 2 jaar buiten onder een afdak, maar geen insecten sporen.

VRAAGJE

Zou het taxus kunnen zijn, dat is toch ook een conifeersoort ?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dit vindt ik er weer uitzien als Taxus.
Heb je een foto van de kopse kant?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
In ieder geval geen taxus, dus dan blijft tot nu toe Juniperus over.
Voor jenever gebruiken ze de vruchten.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Vrienden,

Dit is een gewone conifeer (Thuya Plicata, Leylandii of zoiets). Jeneverbes is veel roder op het kopse vlak. Het is jammer, dat we de naalden niet zien, maar een jeneverbes heeft grijsgroen naalden, die bovendien vrij stekelig zijn. Misschien is dat een aanwijzing voor Berm.
Maar ik heb de afgelopen jaren vrij veel conifeer gedraaid, en ik moet zeggen, dat het fantastisch draait. Het is van een normale hardheid, en het laat zich prima afwerken. Schuren tot korrel 60 en je krijgt een babyvellrtje, zo glad en strak.
Alleen nog even een opmerking over de vormgeving: Die extra randen in de steel zijn niet handig. Of je gebruikt de steel niet, en dan heeft de steel geen zin, of je gebruikt de steel, maar dan zit die ring in de weg. Maar dat is mijn smaak, en smaken verschillen.

Hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.