Info gezocht over renovatie schuivend onder en boven raam

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Goede avond,

Mijn eerste post op Woodworking.nl, wellicht dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Ik ben bezig met de restauratie van ons huis uit 1885. We hebben vooral schuiframen waarbij het bovenlicht vast zit en het onderraam daar overheen schuift. Dit is opzich helder en het renoveren van dit systeem is geen probleem.

Nu hebben we in de voormalige keuken de zelfde set ramen, alleen missen hier in de gewicht kasten de uitsparingen voor katrollen en is in het kozijn aan de buitenzijde een sponning gefreesd waar in het bovenlicht naar beneden zou moeten kunnen zakken. Het bovenligt is nu vast gezet. Ik ga er van uit dat in het verleden het boven licht en het onderraam ten opzichte van elkaar konden schuiven. En om dat de katrollen missen (en er dus geen gewichten gebruikte werden in de gewichtkasten) het boven raam als contra gewicht werkte ten opzichte van het onderraam. Maar hoe dit dan exact werkt en of er dan in het midden van het raam aan de bovenzijde van het kozijn een katrol of oog heeft gezeten waar een touw door heen liep kan ik niet echt achterhalen. Heeft iemand hier misschien ooit wat over gehoord of een keer gezien.

Bedankt alvast!
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Bondjack,

Ik heb nog een oud boek over dit soort constructies. Maar ik moet er even in duiken. Dat wil zeggen: het boek opgraven en dan kijken naar de beschikbare informatie.
Ik kom er nog op terug, en ik hoop, dat ik wat voor je heb.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Jacob,

Helaas krijg ik een foutmelding op de bijlage. Ik kan dus niet de huidige situatie zien.
Maar ik heb even het boek uitgegraven (Viel overigens wel mee, ik weet precies waar het staat).
En ik heb misschien wel een behoorlijk stuk tekst voor je.
Het is ongeveer 10 bladzijden over de constructie van de kozijnen, tekst + figuren/tekeningen,en ongevee 7 pagina's over de construcite van de schuivende ramen, ook tekst + figuren.
Ik kan proberen ze te scannen als JPG, en die via e-mail opsturen. Ik zeg proberen, want het boek is nogal zwaar en oud. Ik heb het ooit eens gekregen van een aannemer/architect. Ik schat het op aanvang 20ste eeuw. las het scannen niet lukt, die ik het wel via foto's en opsturen per e-mail en/of WETRANSFER.

Stuur in elk geval je e-mail adres maar via een persoonlijk bericht. Ik ga vanmiddag even de scan proberen.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste Bert,

Misschien kan je (indien in het bezit van) met je smartphone een foto trekken van elke bladzijde? Als je de foto scherpstelt dan is dit duidelijk leesbaar..
Kan een alternatief zijn moest het inscannen niet volledig lukken :eek:

groetjes,

Christophe
 

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Bedankt Bert, echt helemaal top exact wat ik bedoelde. Ik zal wat fotos plaatsen als ik het heb uitgevoerd, zal nog wat weken opzich laten wachten. Trouwens echt gaaf dat Boek. Ik had even op internet gekeken, 300 euro tweedehands, nu iets te duur maar wel een antiek pareltje ;)
 

Jannekez

Nieuw lid
29 apr 2017
1
0
Beste Bert,

Wij hebben precies dezelfde vraag als Jacob! Hier een huis uit 1908 met bij twee schuiframen ook bovenlichten die ooit naar beneden konden. Die willen we graag weer werkbaar maken maar weten niet precies hoe het heeft gewerkt. Als je ons de scans ook zou kunnen sturen zijn we je heel dankbaar!

Groetjes Wilfred en Janneke
 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
Beste Bert,

wij willen ook zo’n naar beneden schuivend bovenlicht laten maken/restaureren. ik kan nergens beschrijvingen vinden, het zou fanstastisch zijn als je de scans naar me zou willen sturen!

alvast bedankt!
Marieke van Duinen
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wat jullie bedoelen heet in het Engels een sash window. Komt daar heel veel voor. Er zit een mechanisme in waarbij beide vleugels worden gebalanceerd. Even googelen dus :)
 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
Overigens zijn sash windows gewoon schuiframen, toch? niet specifiek een bovenlicht dat naar beneden kan schuiven. Heet in Nederlands een ‘zakraam’. Dat zoek ik. Ik wil de kozijnenfabriek en de timmerman die het installeert graag uitleggen hoe je zo’n zakraam maakt en installeert,
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het is niet een gewoon schuifraam. De vleugels zijn even hoog en kunnen beide schuiven. Eén gewicht balanceert beide.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
En hier de info van Joost de Vree. In de boeken van Jellema over bouwkunde die ik hier heb kan ik niet veel vinden, deze zijn te nieuw vermoed ik.

Fons

 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
Dank jullie, heel nuttig! Leeuwarden en Joost de Vree had ik idd ook googelend gevonden, maar geen details over zakramen, helaas.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Volgens mij geeft de info van Joost de Vree alle details daarvan. Het enige dat je mist is de benaming zakraam. Kijk er nog eens goed naar.

Fons
 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
Bij een zakraam (bovenlicht dat naar beneden gaat) moet je frezen in de buitenkant van het kozijn en de contragewichten of gasveren anders bevestigen dan bij een schuifraam dat naar boven schuift. Zie jij dat staan? Ik namelijk niet maar misschien kijk ik niet goed hoor.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Aha, dan zit ik op het verkeerde spoor, excuses, nu ik het hele draadje nog eens doorlees snap ik het!

Dan toch nog maar eens wachten op informatie van Bert Rosbach, je kunt hem eventueel ook een PB sturen via het envelopje rechtsboven in het scherm. Dan krijgt hij in de mail een bericht dat er post voor hem is. Ben nu net zo benieuwd hoe dat qua constructie er uit moet zien…. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Succes! Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Het laat me niet los:unsure::sneaky:

Nog enig speurwerk en Engelse zoektermen geven resultaat op Double Hung Window. Bedoel je een raam zoals op deze foto?
FE34F82C-4395-4BED-917A-D6788BCC1957.jpeg

Ik vond hierover een verhelderende video op YT die doe ik er gelijk maar even bij…..


 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.