Hout behandelen tegen scheuren voor pyrografie en bestand tegen open vuur

Taartsel

Nieuw lid
21 feb 2017
1
0
Zeist
Dit is mijn eerste bericht op dit forum en ik heb al heel wat van jullie berichten gelezen maar nog niet gevonden wat ik zocht. Als ik toch iets vraag waar al antwoord op gegeven is dan hierbij vast mijn excuses!

Ik ben sinds kort aan het experimenteren met het maken van kaarsenhouders uit kleine stammetjes en "cookies". Daarbij voorzie ik sommige werken met een gebrande tekening door middel van pyrografie. Mijn vraag is nu: Hoe kan ik de stammetjes (en voornamelijk de schijven) hout zo veel mogelijk beschermen tegen scheuren tijdens het drogen, maar het oppervlak wel geschikt houden voor pyrografie en contact met kaarsvet/kleine vonken?

Methoden als houtlijm, Anchorseal en Pentacryl op de end-grain (wat is daar de Nederlandse term voor eigenlijk?) smeren en zo laten drogen ben ik al tegen gekomen. Ik kon alleen niet echt vinden wat er dan gebeurt wanneer het hout droog is: Schuur je het spul er dan weer af? Of trekt het er helemaal in? (Over Pentacryl las ik wel al dat het erin trekt en de boel nogal plakkerig maakt.) En is het oppervlak daarna geschikt om nog te gebruiken voor pyrografie of om gaten in te boren als kaarsenstandaard?
Daarbij zou ik het liefst ook de schors van het hout willen behouden, maar ik heb nog niet duidelijk kunnen vinden of het behandelen met één van de drie eerder genoemde producten ook helpt hierbij.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

P.S.
Ik weet vaak niet om welke houtsoort het gaat, omdat ik ze hier en daar verzamel van mensen die daar zelf ook geen verstand van hebben. De schijven variëren van een diameter van 15-20cm met een dikte van 4-10cm. De stammetjes zijn vergelijkbaar met stammetjes die in een houtkachel gaan en gekocht kunnen worden bij tankstations e.d. of het zijn stukken van de basis van een boom die in de lengte zijn doorgesneden (de aanloop naar de wortels zeg maar).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.