PDA

Bekijk Volledige Versie : HBM 250 mm Universele gereedschapslijpmachine: welke accesoires?

zaagselsnuiver
20-02-17, 18:59
Beste forumleden,

ik zit op de site van hbm, na me hier te hebben "ingelezen" (o.a. het bericht van Roeland) en heb besloten de HBM 250 mm Universele gereedschapslijpmachine
aan te schaffen. Ik zal hem gaan gebruiken om beitels, houtdraaibeitels, messen, maaimachine messen, bijlen, zeis, vlak/vandiktebank messen, frees lamellenfrees, en pijlpunten compoundboog scherp te houden. Tormek accesoires zijn compattible met de HBM gereedschapslijpmachine, welke raden jullie me aan om erbij aan te schaffen:confused:?? Voor het gemak maar even de link erbij geplakt, kunnen jullie ook ff kijken/plakken.

https://www.hbm-machines.com/producten/tormek/pagina-1

Vriendelijke groet, Zaagselsnuiver

Toxiq
20-02-17, 19:26
Ik zou in ieder geval deze kopen
http://dehoutdraaierij.nl/product/slijphulp-tormek-svd-186/

Ideaal voor je schalen gutsen
Voor beitels zit er al een hulpstuk bij meen ik te weten
Verders geen ervaring met de hulpstukken, maar je kunt natuurlijk kijken welk hulpstuk je bij welk te slijpen stuk je nodig hebt

josiboy
20-02-17, 22:02
ik heb er zo een en ik raad het je af , machine blijft niet op toeren

ik had ook accessoires van tormec gekocht maar die passen slecht op de hbm slijper

Toxiq
20-02-17, 23:21
zit je aandrijf as wel goed tegen het wiel aan
De wielen worden namelijk aangedreven door een as die naar buiten steekt en het lederenwiel aandrijf
hier geen problemen met de aandrijving

De accessoires van Ronald passen prima op de mijne
Heb zelfs een aanpassing gemaakt voor de wolf grinder (zo kan ik alles slijp hulpmiddelen gebruiken)

60322

Roeland
20-02-17, 23:26
Poe Zaagselsnuiver,

De Tormek accessoires zijn niet compatibele zoals ik in mijn post aangaf heb ik een Tormek stang gekocht en een kleine aanpassing gedaan aan de machine dan werkt het subliem kan dus nu wisselen van de glijstang zie foto,s
origineel
60318
extra gat geboord voor Tormekstang
60319
Hardhoutenblok waar de Tormekstang in kan en de HBM stang
60320
Het verschil inde beide stangenis 10mm
60321
Opstelling met de HBM stang
60323

groetnis, Roeland

Roeland
20-02-17, 23:32
@ josiboy,
Blijft bij mij prima op toeren herken dit probleem niet is een sterke machine, maar zoals Toxic zegt de aandrijf as moet wel goed contact maken!
Of heb je die electronisch regelbare?

groetnis, Roeland

ps overigens de losse slijphouders passen wel op de HBM stang.

zaagselsnuiver
21-02-17, 21:49
Roeland, als ik het dus goed begrijp past de inhoud van Tormek HTK-706 en TNT-708 standaard op de HBM 250 en heb ik verder geen andere spullen nodig om die te gebruiken??

Groet Zaagselsnuiver

Roeland
21-02-17, 22:47
Roeland, als ik het dus goed begrijp past de inhoud van Tormek HTK-706 en TNT-708 standaard op de HBM 250 en heb ik verder geen andere spullen nodig om die te gebruiken??

Groet Zaagselsnuiver

Yep die gaan passen.
Volgens mij heb je daar dan geen andere/aanpassing nodig aan de HBM glijstang.

groetnis, Roeland

josiboy
22-02-17, 21:33
ik heb de elektronisch regelbare .
zoals gezegd, bij mij valt het toerental terug als ik bv een beitel scherp, als ik de machine uitschakel , een tijdje wacht
kan ik daarna terug verder werken .
moest er dus iets losstaan zou dit niet het geval zijn.
de beitelhouder die bij de hbm zit heeft plastic busjes die niet goed over de geleider , tormec beitelhouder aangeschaft maar daar kan met de hbm geleider enkel
smalle beitels slijpen , tormec geleider gekocht ,past dan weer niet , ongeveer het zelfde aangepast zoals Roeland hierboven .

ik had dus beter dirrect voor de tormec gegaan .

Rmkat
22-02-17, 23:34
Ik heb ook de hbm 250 heb daarbij ook de 708 set past zonder enkele aanpassing.
Wat betreft de kracht van de machine heb ik ook geen enkel probleem al heb ik niet de variabele versie. De draaibank van hbm heeft hetzelfde probleem de variabele mist de kracht die de standaard wel heeft.
Zal wel met de elektroniche aansturing te maken hebben?

Toxiq
22-02-17, 23:53
Lijkt mij ook
Ik denk dat ze een voltage regelaar hebben geplaats ipv een echte/goeie toerenregeling
Zelf heb ik zoiets op mijn creusen gebruikt en dan mis je ook veel kracht
maar op een machine met een wiel snelheid van 80 rpm lijkt een regelaar mij toch al overbodig ?!

Broertie
23-02-17, 07:50
Goedemorgen,

Wat men nogal eens vergeet te melden dat je voor de prijs van een Tormek wel 4 of nóg meer HBM slijpmachines kunt kopen. Ik heb zelf ook zo'n HBM en hij bevalt me uitstekend! Het probleem dat het wiel zou slippen is mij ook bekend, maar na 1 maal het aandrijfasje schoon te hebben gemaakt en de asmoer van de slijpsteen vast te hebben gedraaid heb ik nergens meer last van! Laat iedereen de Tormek maar ophemelen, maar die extra centen hou ik lekker in mijn zak, want die HBM gaat de deur niet uit!

Met vriendelijke groet,

Renger

josiboy
24-02-17, 00:12
ik ga hem binnenkort eens tegen de muur plakken
eens zien dat hij dan zin heeft