Profielmessenkop Robland

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Hallo iedereen,

Onlangs heb ik een Robland type k210 combinatiemachine aangekocht. Hierbij zat een Leitz profielmessenkop 93x30x30 MEC uitvoering maar deze zal ik niet gebruiken.
Ik ben nu op zoek naar een nieuwe profielmessenkop voor vervangmessen MAN uitvoering, dus met spaanbegrenzer. Hierbij kom ik echter enkele moeilijkheden tegen:

-Toerental machine: De motor draait 2870 t/min (af te lezen op plaatje) en de poelie-verhouding ligt ongeveer rond de 1,8-1,85. Dit zou dus betekenen een goeie 5100 t/min.
-Om boven de 40 m/s te geraken zou dit betekenen dat de minimale snijdiameter dus +/-150mm zou moeten zijn.
-Het gat waarin ik mijn toupie/profielmessenkop kan laten zakken bedraagt 145mm diameter

De dichtstbijliggende commerciele kop met snijsnelheden hoger dan 40 m/s is dan de 145/40-50/30.

1) Kloppen mijn bovenstaande redeneringen?
2) Is het normaal dat mijn kop dan niet in de uitsparing kan zakken? Bijvoorbeeld als ik alleen het bovenste deel van het profielmes wil gebruiken.
3) Nog verdere aanbevelingen? Alu/stalen kop voor dit oudere type combinatiemachines?

Alvast bedankt
 

tuoh

Oud hout
Die 40m/s is een optimale waarde voor de snijsnelheid (met HSS of HM snijkanten) bij een bepaald materiaal, het is geen wetmatigheid. Er mag dus van afgeweken worden, gaande van een 25m/s tot een 90m/s. De (optimale)snijsnelheid is ook afhankelijk van materiaallegering van de sneden.
Wat je wil bereiken is een mooie oppervlakteafwerking, maar daar is niet alleen de snijsnelheid verantwoordelijk voor. Het is een mix van een paar factoren, toerental machine, aanvoersnelheid en aantal snijkanten, die gaan bepalen hoe de bewerkte oppervlakte er gaat uitzien.

Veel van die standaard messenkoppen hebben een diameter van 93mm en dat is voor een lichte combi ruim voldoende, ook de oppervlaktekwaliteit is zonder meer goed bij een niet te snelle doorvoer. Omdat het motorvermogen op deze machines toch ietwat bescheiden is zal je sowieso geen hoge doorvoer kunnen aanhouden, en dat is dan mooi meegenomen in dit geval.
Een Alu body belast de machine wat minder, een stalen body geeft een iets rustiger freesbeeld door de vliegwielwerking, beide kunnen gebruikt worden. Het is altijd aan te bevelen om zoveel mogelijk langs onder te frezen (veiligheid) en dat vraagt om een freeskop die onder de tafel kan. Bij een te grote diameter komt er wat kunst en vliegwerk bij kijken om dit te realiseren (blad tijdelijk opdikken bijvoorbeeld)

Ook niet vergeten dat een body van 93mm met een stel profielmessen erin al snel 120 à 130mm buitendiameter laat optekenen! Miskijk je hier dus niet op.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Waarom gebruik je niet de kop die er bij zit? Als je normaal aanvoert en je gebruikt duwhoutjes kan je prima werken met de kop die je hebt. Je hoeft dan ook voor je freesmessen geen spaanbegrenzers te kopen. Als het mis gaat met spaanbrekers wil je ook je ledematen niet in de buurt van de freeskop hebben.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Bedankt voor de reactie.

De motor is 2.2 kW, ik zal gebruik maken van HSS messen om voornamelijk eik te bewerken.
Ik denk dat ik een alu kop zal aanschaffen van het formaat 100x40-50x30.
Wat denkt u van het merk Flury systems?

Waarom ik geen gebruik maak van de kop 93x30x30?
Ik zou een kop aanschaffen die messen toelaat van 40 en 50 mm hoogte en dan ook onmiddellijk een MAN uitvoering wat iets minder gevoelig is qua variatie op aanvoersnelheid.
Ik weet eigenlijk ook niet goed welke messen er in passen aangezien de hoogte slechts 30mm is.
 

tuoh

Oud hout
Heb nog geen freesgereedschap van die Zwitsers in handen gehad, maar het ziet er degelijk professioneel materiaal uit. Gelijkaardige spullen ga je bij alle betere gereedschapsfabrikanten vinden trouwens. Ook CMT heeft deze in het gamma.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Zal er een kop bestellen, we zien wel.
Verder twijfel ik ook nog tussen profielmessen van CMT orange (gereedschapstaal?) en HSS messen van gereedschap-shop.nl.
Enige ervaring hiermee? Ik lees veel positiefs over CMT maar vind geen vergelijking met HSS messen. Voor mij is het vnl hobby gebruik in hardere houtsoorten (eik), soms wat zachtere, maar vooral geen MDF.
Onlangs was ik in een houthandel waar ze een hele kast vol met verschillende CMT messen hadden. Ik vroeg of ze lang meegingen maar zij gebruikten ze sporadisch om een speciaal profiel in MDF te frezen, niet echt representatief dus.
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Hallo xnight,
Ik bezit al meer dan 35 jaar een Robland K210 en heb nog de originele technische informatie. Die vermeldt bij topas: 6000 omwentelingen per minuut. Dat maakt dat de snijsnelheid die je berekent 20% hoger ligt.
Die Leitz freeskop heb ik lang gebruikt met CMT messen die naar mijn gevoel behoorlijk presteren. Er zijn evenwel geen centreergaten in de kop zodat je zodat het moeilijker is om de messen identiek af te stellen. Vorige week dan toch maar een CMT kop van 100 aangekocht en dat gaat wel gemakkelijker. Losse messen zijn daarenboven niet zo duur.


Raf
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Bedankt Raf voor de respons! Wat is je algemene conclusie over je Robland?
Dat hij toch 6000 TPM draait is wel een meevaller. Wel vreemd hoe dit lukt met een motor van 2870 TPM en een poelie-verhouding van 1.8 a 1.85.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.