Olie of lak hout werkplaats

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal,

Ik maak in mijn werkplaats veel gebruik van underlayment voor custom storage van mn tools.

Ik heb bv een toolwall en maak gebruik van underlayment platen als werkbank, zoals velen van jullie doen.

Nu zag ik op een amerikaans youtube filmpje een gast die al het hout in zn workshop in oliede.. en bedacht me toen dat ik alles gewoon naturel onbehandeld heb.

Gebruiken jullie olie of lak om de duurzaamheid te verlengen of houden jullie alles naturel?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat maakt me niet veel uit, gewoon de olie die ik toevallig bij de hand heb. Ik heb wel eens een fles Danish Oil gebruikt die ik in de werkplaats heb, en ook wel eens walnotenolie, die ik normaal binnen op schalen / vazen smeer.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
En wat doet bv walnotenolie qua kleur?

Nog aanraders welke olie om het zo naturel mogelijk te laten?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik gebruik vaak gekookte lijnolie. Goedkoop en in elke bouwmarkt te krijgen. De eerste laag verdunnen met terpentine om goed in te laten dringen. Het hout word wat geler, maar elke olie verkleurd het hout.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Thanks mannen. Zojuist ff de aangekochte gekookte lijnolie uitgetest, ziet er shique uit voor bepaalde onderdelen zoals mijn toolhouders, maar voor al mn plaatwerk vind ok het wel te geel worden, dus hou het daarbij.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Thanks mannen. Zojuist ff de aangekochte gekookte lijnolie uitgetest, ziet er shique uit voor bepaalde onderdelen zoals mijn toolhouders, maar voor al mn plaatwerk vind ok het wel te geel worden, dus hou het daarbij.

De gele kleur verminderd na een paar dagen, ik had het recent ook gedaan op een populieren multiplex kast, die er daarna afgrijselijk geel uit zag maar een paar dagen later was dat omgeslaan naar beige.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.