PDA

Bekijk Volledige Versie : Divers handgereedschap

Roeland
18-02-17, 21:13
Spanzaagje uit essenhout handvaten uit gouden regen
60244
Vetpotje uit stammetje van een rozenstruik
60245
zwaluwstaartje uit Ebben hout
60246

60248

60247
Houtsnijmes in leren foudraal handgreep Bubbinga en koper
60249
Klapmes Bubbinga
60250
Het lemmet is een blank van Endura (aangepast)
60251
copingsaw essenhout
60252
Smoother infill schaaf met Madagascar Ebben
60253
Infillschaaf bevel up met Madagascar Ebben.
60254
aan het werk
60255

Groetnis, Roeland

Kor
19-02-17, 00:32
Mooie stukken!
Het vetpotje is me niet helemaal duidelijk. Eerst dacht ik dat het bovendeel dient om een excentrisch onderdeel te draaien waardoor het deksel los komt van de zwaluwstaart, maar de schroef draait er zo te zien vrij in. Dus.... ?

SunRayes
19-02-17, 09:04
Mooi spul Roeland!

Petrolhead
19-02-17, 10:38
Mooie stukken!
Het vetpotje is me niet helemaal duidelijk. Eerst dacht ik dat het bovendeel dient om een excentrisch onderdeel te draaien waardoor het deksel los komt van de zwaluwstaart, maar de schroef draait er zo te zien vrij in. Dus.... ?

Ik moest ook even twee keer kijken.. Volgens mij schuif je zo het middelste gedeelte weg van de zwaluwstaart, zodat je dat vervolgens ook weg kan draaien. Clever!

Berm
19-02-17, 11:51
Mooi en degelijk tegelijk en made in Holland, nou ja.... Friesland :-)

BossyRangs
19-02-17, 12:56
Prachtig gereedschap! Mocht je ooit professioneel willen beginnen, is er zeker een markt voor de schaven die je maakt. Weliswaar internationaal, maar de makers die ik al tegengekomen ben kunnen hun bestellingen moeilijk bijhouden. En je zou er mooi aan verdienen, want dan gaat het al snel over 2000 euro en meer voor een schaaf. Voorbeeld van zo'n maker:
http://www.marcouplanes.com/

Roeland
19-02-17, 13:53
Ik moest ook even twee keer kijken.. Volgens mij schuif je zo het middelste gedeelte weg van de zwaluwstaart, zodat je dat vervolgens ook weg kan draaien. Clever!

Inderdaad zo werkt het het bovenste gedeelte draai je weg(beveiliging) dan schuif je het middenstuk naar achter en vervolgens draai het weg.
Deze doosjes werden door een houtbewerker gebruikt vaak zat er (schapen) vet in en men wilde natuurlijk niet dat het per ongeluk open ging zat je schort of broekzak vol vet.

Groetnis, Roeland

Roeland
19-02-17, 14:23
Prachtig gereedschap! Mocht je ooit professioneel willen beginnen, is er zeker een markt voor de schaven die je maakt. Weliswaar internationaal, maar de makers die ik al tegengekomen ben kunnen hun bestellingen moeilijk bijhouden. En je zou er mooi aan verdienen, want dan gaat het al snel over 2000 euro en meer voor een schaaf. Voorbeeld van zo'n maker:
http://www.marcouplanes.com/

Dank je maar professioneel?.. Mmmm. Ik dacht dat ik dat al deed!!! En zo'n vaart met die bestellingen zul je met een korreltje zout moeten nemen.

Hier wat foto's van schaafjes die verkocht zijn. De eerste foto: 3 smootherplanes deze worden momenteel door mij getuned en zijn te koop ze wegen ongeveer 400 gram. Een hiervan is verkocht.
Tja reken je niet rijk 2000 als je Holty heet ik zit daar echt wel onder vanaf een 250 euro naar een 600 euro
En zo'n schaafje maken is redelijk wat werk vooral als je zwaluwstaarten toepast

60264

Chariot plane gezwaluwstaart
60265

Smoother infill plane
60266

Niet heel groot maar wel heel fijn in gebruik
60268

Thumbplane infill la Bill Carter met doorlopende gebogen zijde met dubbele zwaluwstaart
60267

Groetnis, Roeland

Arthurdeboer
19-02-17, 14:36
wat mooi, werkelijk vakwerk!

BossyRangs
19-02-17, 14:46
Dank je maar professioneel?.. Mmmm. Ik dacht dat ik dat al deed!!! En zo'n vaart met die bestellingen zul je met een korreltje zout moeten nemen.

Hier wat foto's van schaafjes die verkocht zijn. De eerste foto: 3 smootherplanes deze worden momenteel door mij getuned en zijn te koop ze wegen ongeveer 400 gram. Een hiervan is verkocht.
Tja reken je niet rijk € 2000 als je Holty heet ik zit daar echt wel onder vanaf een 250 euro naar een 600 euro
En zo'n schaafje maken is redelijk wat werk vooral als je zwaluwstaarten toepast

Excuses, had je webshop eerst niet gezien. Ben nogmaals naar je website moeten gaan om de knop te ontdekken. Ik denk dat je beter zou verkopen indien je aparte website maakt voor je handgemaakt gereedschap, onder een eigen merknaam, gericht op een internationaal publiek. En ik besef dat er veel werk kruipt in 1 schaaf, dus daarom zou een hogere prijs ook nog gerechtvaardigd zijn. Maar je moet het natuurlijk wel graag doen, als je veel bestellingen krijgt. Het mag geen sleur gaan worden. Het is slechts een goedbedoelde suggestie, omdat ik weet dat hier veel potentieel in zit.

mathieu
19-02-17, 14:48
Inderdaad zo werkt het het bovenste gedeelte draai je weg(beveiliging) dan schuif je het middenstuk naar achter en vervolgens draai het weg.
Deze doosjes werden door een houtbewerker gebruikt vaak zat er (schapen) vet in en men wilde natuurlijk niet dat het per ongeluk open ging zat je schort of broekzak vol vet.

Groetnis, Roeland
Waar werd dat (schapen)vet voor gebruikt? En waarom schapenvet?

O Peatey
19-02-17, 15:36
Waarschijnlijk om de zaag even in te strijken zodat deze beter door het hout glijdt. Bij Paul Seller zie je een potje met olie en een lap er bovenop.
Mijn opa had een zgn. pezerik hangen voor dit doel. Het was een mannelijk geslachtsdeel van een beer (mannetjesvarken). De urineleiders waren aan elkaar geknoopt waardoor deze aan een spijker kon worden opgehangen. Heel gebruikelijk toen in de timmerwerkplaatsen.

BenBinnen
19-02-17, 16:18
http://lumberjocks.com/search_results?cx=017914489645407774653%3Agwwk-zif3wk&cof=FORID%3A9&safe=high&q=greas+box&sa=Search&siteurl=http%3A%2F%2Flumberjocks.com%2F

Roeland
19-02-17, 16:50
Ik denk dat je beter zou verkopen indien je aparte website maakt voor je handgemaakt gereedschap, onder een eigen merknaam, gericht op een internationaal publiek. En ik besef dat er veel werk kruipt in 1 schaaf, dus daarom zou een hogere prijs ook nog gerechtvaardigd zijn. Maar je moet het natuurlijk wel graag doen, als je veel bestellingen krijgt. Het mag geen sleur gaan worden. Het is slechts een goedbedoelde suggestie, omdat ik weet dat hier veel potentieel in zit.

Inderdaad, daar ben ik (tussen de bedrijven door) mee bezig, een merknaam ligt wat moeilijker de eerste naam die ik gebruikte was/is Brekelplanes maar mijn vrouw vind dat niet een fijne naam, ik vind het wel lekker bekken en internationaal.
Daarom heet Brekelplanes nu Dutchtools.nl maar ben er nog steeds niet uit heb wel de domein naam brekelplanes.nl en dutchtools.nl en dutchplanes.nl en dutchhandtools.nl.
Voorlopig houd ik het op www.dutchtools.nl met als naam voor de schaafjes Brekelplanes
Overigens werk ik niet op bestelling dat geeft alleen maar tijdsdruk en stress en voor mij is het maken een ontspanning en dat moet zo blijven.

Groetnis, Roeland

mark20v
19-02-17, 17:32
Overigens werk ik niet op bestelling dat geeft alleen maar tijdsdruk en stress en voor mij is het maken een ontspanning en dat moet zo blijven.

Mooi uitgangspunt als het niet je primaire bron van inkomsten is.

mathieu
19-02-17, 18:43
Waarschijnlijk om de zaag even in te strijken zodat deze beter door het hout glijdt. Bij Paul Seller zie je een potje met olie en een lap er bovenop.
Mijn opa had een zgn. pezerik hangen voor dit doel. Het was een mannelijk geslachtsdeel van een beer (mannetjesvarken). De urineleiders waren aan elkaar geknoopt waardoor deze aan een spijker kon worden opgehangen. Heel gebruikelijk toen in de timmerwerkplaatsen.
Zijn er nog zulke weetjes ;)??

Berm
19-02-17, 18:56
Fijn Roeland, dat je gereedschap maakt als je er echt zin in hebt. Ze zijn niet voor niets zo mooi :)

henkverhaar
19-02-17, 20:57

Maar hoe smeert dat dan een zaag? Waar zit het vet in? Of zit het scrotum er ook nog aan?

Ik ken wel de bullepees, maar dat is meer een night stick...

O Peatey
19-02-17, 21:05
Ik kan me herinneren dat dat ding ingedroogd en baggervet was en werd eventjes aan beide zijden langs de zaag gehaald.

mathieu
19-02-17, 22:28
Maar hoe smeert dat dan een zaag? Waar zit het vet in? Of zit het scrotum er ook nog aan?

Ik ken wel de bullepees, maar dat is meer een night stick...

http://www.encyclo.nl/begrip/pezerik

Petrolhead
19-02-17, 22:34
Vind ik hier op een zondagavond nog even een nieuwe toepassing voor de snacks van mijn viervoeter :D

hartvoorhout.jouwweb.nl
19-02-17, 23:01
De ballen.... aan mijn gereedschap geen varkenszak :cool:.

Ik smeer wel gewoon met olie en een likkie smeer vet.

Edwin

mathieu
19-02-17, 23:36
Sorry Roeland, we dwalen af :)!
(Maar ben ik blij dat ik geen beer ben...)

Roeland
21-02-17, 00:07
Mathieu,

Geeft niets hoor!! :)

groetnis, Roeland

bertd
23-07-17, 07:25
copingsaw essenhout
60252
Dag Roeland,

Mooie werkstukken.
Welke hardware gebruik je voor die figuurzaag? Ik zou ook wel zo'n zaagje willen maken.