PDA

Bekijk Volledige Versie : Lijsten paneeldeur maken



koenta
16-02-17, 15:00
Goedemiddag,
Ik ben voor iemand een gangkast aan het maken.
De deuren worden imitatie paneeldeuren van MDF met Multiplex stroken.
Nu wil ik in de hoeken van de panelen van die 45 graden lijsten lijmen.
Nu zijn deze slecht 10*10 mm h*b

Iemand een idee hoe deze netjes te zagen?
Ik heb een festool invalzaag en een forse Zaagtafel (Robland)

Groet Koen

tuoh
16-02-17, 17:04
Een toffelzaagje en een verstekhaak of een verstekbakje is al wat je nodig hebt voor de klus.

willem1958
16-02-17, 17:24
De mooiste verstekken voor lijsten krijg je met of een verstekstans of met een nauwkeurige afkortzaag.
Mijn eigen ervaring is dat je met een verstekbakje altijd kieren overhoud omdat het niet zo nauwkeurig werkt.
Of je moet heel precies kunnen zagen.

koenta
16-02-17, 17:26
Bedankt jongens, maar volgens mij ben ik niet heel duidelijk geweest.
Ik wil dus die lijsten over de lengte zagen op 45 graden.

willem1958
16-02-17, 17:30
Ja, dat was idd niet duidelijk, althans voor mij dan.
Dan zet je je zaagblad van je Robland toch op 45 graden.
Of begrijp ik het nou nog niet?

Tomtom
16-02-17, 17:32
Als ik je vraag goed begrijp wil je sierlijsten zagen, met 45 graden verstek in de hoeken... (het lukt me niet om me voor te stellen wat je anders kan bedoelen met " over de lengte op 45 graden zagen"

Ik sluit me aan bij tuoh, toffelzaagje en verstek al. Maar als je per se machinaal wilt, verstekgeleider op de robland kan ook...

Pel
16-02-17, 18:06
Ik vraag mij af waarom je een lijst van 10 x 10 mm op 45 door wilt doen, zagen gaat maar dan hou je ook maar een helft over i.v.m. dikte zaagblad.?

Groet Pel.

koenta
16-02-17, 18:32
Hoi,
Paneeldeuren hebben toch vaak zon schuin randje in de binnenkant van het paneel?
Om die dingen te maken zoek ik een handigheidje.
Ik kan mijn tafelzaag dus niet zo afstellen omdat de zaag dan tegen de geleider aangaat.
Ik dacht, misschien heeft iemand hier een handig foefje voor.

willem1958
16-02-17, 19:00
Voor zover ik weet hebben de panelen een schuine kant en de lijst niet.
Tenminste, zo deed ik het als ik het maakte.
Als je toch perse een schuine rand aan de lijst wilt maken is het lenen van een bovenfrees het handigst denk ik.

jelmer
16-02-17, 19:11
Heb je niet de mogelijkheid om de geleider op de andere kant van het zaagblad te zetten?
Een andere mogelijkheid is om een stuk hout tegen de geleider te bevestigen waar je wel met het zaagblad in kan zagen.

koenta
16-02-17, 19:14
Zoiets zal het wel worden Jelmer.
Ik duik even de schuur in :)
bedankt zover

ccrider
16-02-17, 21:11
Een alternatieve methode is denk ik om de lijsten uit een bredere plank te zagen. (Als ik tenminste goed begrijp dat je in de lengte wilt schulpen om een latje van 10x10mm met een 45 graden hoek over te houden. Dan hou je meer ruimte tussen het zaagblad en de geleider. En heb je meteen geen kleine latjes die klem komen te zitten onder je zaagblad. :rolletjes: Of met een frees die 45 graden maken en dan recht afzagen. Maar dat is weer meer werk.

Groet,
CC

Bijtel
17-02-17, 09:45
Waar zijn de lijsten voor (iets vastzetten)? Kan je tekenen hoe het eruit moet komen te zien?

usernaamvergeten
17-02-17, 10:37
60174
Ik vermoed dat TS zoiets wil creren, zoals de oude bruynzeeldeuren uit de jaren '30. Normaliter wordt zo'n sierrand gefreesd maar dit soort latten zijn gewoon te koop. Volgens mij kan je deze zelfs bij gewone bouwmarkten zoals Gamma en Praxis kopen, maar anders heeft een betere DHZ-zaak het wel.

Tomtom
17-02-17, 11:17
Ah, nou begrijp ik wat je bedoelt!

Zo'n profiel kan je waarschijnlijk gewoon bij de bouwmarkt kopen.
Als je het zelf wilt maken is de methode van ccrider geschikt en relatief veilig op de zaagtafel.
Mocht je per se gebruik willen maken van de 10*10 latjhes die je al hebt kan je kan je een bovenfrees pakken, maar de makkelijkste (en veiligste) manier (zolang de latjes nog niet bevestigd zijn aan de deuren) is met een handschaaf. Het zal je verbazen hoe snel dat gaat.

Groetjes,

Tom

koenta
17-02-17, 19:37
Hoi,
Zo iets moet het inderdaad worden "Usernaamvergeten"
Zojuist bij de bouwmarkt gekeken, maar die waren half rond en niet de juiste hoogte.
Ik zaag zelf wel wat....

WR1944
17-02-17, 23:10
Neem een brede plank en zet je zaag onder 45 graden. Daar zaag je de eerste strook al van de plank af. Met de zaag recht overeind zaag je de tweede strook er al van af. En zo ga je verder. Als de plank breed genoeg is kun je de handelingen aan beide kanten van de plank uitvoeren zodat je minder omstel werk hebt.

Bijtel
18-02-17, 17:24
Waarom frees of zaag je die niet in de deur?

koenta
18-02-17, 21:08
Omdat de deuren al klaar liggen en dit idee later kwam :)
Die zij-onder en tussen stroken worden dan te smal tov het origineel.