PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen multitool

mk23
15-02-17, 13:42
Na een frees, cirkelzaag en haakse slijper dacht ik helemaal klaar te zijn met handgereedschappen. Maar nu zag ik dat misschien nog een stuk ontbreekt en dat is een multitool.
Aan de ene kant misschien een oplossing voor een gezocht probleem, aan de andere kant wel verdraaid handig als ik de filmpjes bekijk.

Hoe zijn jullie ervaringen als allround klussers?

harold
15-02-17, 13:49
Ik heb een eenvoudige Dewalt Multitool, komt wel eens van pas in hoekjes en gaatjes. Nadeel vind ik wel dat de zaagjes e.d. duur zijn, en niet al te lang mee gaan.

bprosman
15-02-17, 14:02
Ooit om de zelfde reden gekocht "Leuk maar hm... misschien niet echt nodig". Tijdens mijn klussen hier in huis (hout skeletbouw) , dat zijn dan de wat grotere verbouwingen mijn meest gebruikte tool. Inderdaad vooral voor in de hoekjes en gaatjes, stukje balk afkorten wat net iets te ver uitsteekt en al gelijmd zit, stukje waterleiding waar je net niet bij komt.
De zaagjes heb ik opgegeven die duurder aan te schaffen, voor mijn werkzaamheden (vurenhout, gipsplaat, koperen leiding, afvoer) neem ik gewoon die van de Action of van Cranenbroek.

jelmer
15-02-17, 14:04
Ik heb ook een DeWalt multitool en gebruik deze regelmatig. Voor oude kit afhalen, bestaande plinten afzagen zonder dat ze van de muur hoeven en in moeilijk bereikbare hoeken. Ik gebruik veel zaagjes van een goedkoper merk van de action. Deze passen ook op de DeWalt en ik "misbuik" de zaagjes toch vaak.

Ik wil de multitool niet meer missen.

DrMeXX
15-02-17, 15:10
is een geweldig stuk gereedschap. in dat je hem hebt zal je hem meer en meer gebruiken. plotseling zie je allemaal klussen wat je er mee kan klaren.
ik zelf heb de originele Fein multimaster, de uitvinder van oscillerend gereedschap. vind hem persoonlijk de beste.
en ja, vooral originele zaagjes van Fein zijn erg duur. maar deze houden bij mij het langste en geven de mooiste zaagsnede. maar ik gebruik ook goedkopere zaagjes voor het grovere werk.

BenchWorks
15-02-17, 15:27
Bij allerhande klus en prutswerk rond het huis komt dat hier en daar handig uit, bij het bouwen van nieuwe meubels heb je dat zo goed als nooit nodig.

JuulvHeugten
15-02-17, 16:21
Hangt er inderdaad vanaf wat je er mee wil doen. In de meubelwerkplaats lijkt hij me niet (=minder) bruikbaar. Maar met klussen in en om het huis is hij 'onmisbaar'. Pas als je hem hebt begrijp je waarom, dan gebruik je hem voor allerlei klussen. Ik gebruik hem ook nog als schuurmachine, al zul je dat waarschijnlijk nooit doen als je een losse schuurmachine hebt.

Zelf heb ik de Fein multitalent, het instapmodel van Fein. Perfect ding. Had nog even getwijfeld of ik de quick release optie erbij wilde, maar toen ik me ging bedenken hoe vaak ik nu eigenlijk van gereedschap ging wisselen was het me het extra geld niet waard.

fantic
15-02-17, 17:25
Ik gebruik een Bosch om de tussenstukjes van Zwaluwstaarten weg te zagen. En idd voor allerlei klusjes in en om het huis.

rjmulder
15-02-17, 17:26
Ik vind het een super handig ding maar gebruik hem eigenlijk het meest als schuurmachine.
Bij de aanschaf ben ik voor de Fein gegaan.

iedereen en niemand
15-02-17, 17:29
Voor meubelmaken, niet doen. Voor al het andere gelijk bestellen .-) Heb zelf de originele Fein en zoals hierboven al gezegd, zodra je hem hebt wil je niet meer zonder.

roeliepoelie
15-02-17, 20:13
Heb zelf ook de Fein, een heel handige machine.
Soms gebruik je hem een paar maand niet, en op het andere moment dan zou je niet weten hoe je die klusjes zou kunnen doen zonder dat handige machientje
Gebruik hem zelf ook vooral voor klussen rondom en in huis.

mathieu
15-02-17, 20:45
Ik heb er geen en alle klussen en klusjes heb ik er zonder kunnen uitvoeren (en dat zijn er behoorlijk veel). Wat niet wil zeggen dat ik hem niet zou gebruiken als ik hem had.
Staat dus ook niet op mijn verlanglijstje.

Mark Moes
15-02-17, 23:08
Wel grappig, een stuk gereedschap kopen en dan er werk voor zoeken... :D Meestal doe ik het andersom, als ik een werkstuk heb waar ik met mijn huidige gereedschap niets mee kan worden. En dan vind ik zo'n fein een leuk hebbedingetje, handig voor allerlei rare renovatieprojecten.

Wim Kluck
16-02-17, 00:25
Ik heb al jaren een fein. Was toen vornamelijk een deltaschuurmachine wasrmee je ook kon zagen ed. Nu gebruik ik hem om glas te vervangen en houtrot uit te zagen. Voor schuren heb ik hem vorig jaar niet gebruikt.

mark20v
16-02-17, 13:28
Nu gebruik ik hem om glas te vervangen en houtrot uit te zagen.

Is zo'n multitool dan ook bruikbaar om kit van de ramen beheerst te verwijderen? Zonder het glas te beschadigen? Ik heb namelijk een enorme klus aan schilderwerk van de buitenkozijnen voor de boeg. Ook de raamkit moet daarbij vervangen worden. Binnen heb ik al gedaan waarbij ik met een Stanley mes alle kit heb verwijderd. Geen leuke klus.

jelmer
16-02-17, 14:39
Daar heb ik het wel voor gebruikt. ook voor oude stopverf en ook kit. Ik heb er een glad blad zonder tanden dan opzitten. Speciaal voor zulke doeleinden. Wel beheerst werken uiteraard.

bobmartin
16-02-17, 14:53
Is zo'n multitool dan ook bruikbaar om kit van de ramen beheerst te verwijderen? Zonder het glas te beschadigen? Ik heb namelijk een enorme klus aan schilderwerk van de buitenkozijnen voor de boeg. Ook de raamkit moet daarbij vervangen worden. Binnen heb ik al gedaan waarbij ik met een Stanley mes alle kit heb verwijderd. Geen leuke klus.

Daar gebruik je dan een kitfrees voor.

60162

iedereen en niemand
16-02-17, 17:40
Daar gebruik je dan een kitfrees voor.

60162

hoe werkt die frees dan? Want ik zie nog niet echt voor me hoe je daarmee kit uit een sponning van 3 mm freest zonder het glas te raken.

bobmartin
17-02-17, 10:05
Ik weet niet wat de bedoeling is, maar deze is voor kit verwijdering en sponning verdieping voor dubbelglas.
Als het voor die paar mm is die rondom de ruit zit om hem eruit te halen gewoon met goed stanleymes. Beter geen breekmes.
Als men dat te zwaar werk vindt, dan gewoon de multitool met de juiste hulpstukken.

https://youtu.be/BUTOH3escBw

SereN
17-02-17, 12:26
Ik merk dat er veel voorstanders/gebruikers zijn van de multitool. Hebben jullie dan een bedrade machine, of eentje op batterijen?

Als ik voor bedraad zou gaan, neig ik naar een Fein. Vrij ongefundeerd eigenlijk, omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren).
Aangezien ik al in het Makita 18V systeem zit, zou ik dan ook voor een model op batterijen voor Makita kiezen. (met de huidige 'gratis accu' promotie komt dat dan nog voordelig uit).

Reinier68
17-02-17, 12:54
Voor in en om het huis is een multitool erg nuttig. Ik gebruik (en misbruik) hem voor van alles.
Koop wel goede zaagbladen en dergelijke. Die van de Gamma en Action lijken wel in de rui te zijn....de tanden vliegen er al af voordat je goed en wel bezig bent.

Ik heb een Worx met snelsluiting. Was toen een aanbieding in luxe koffer. Uiteindelijk heb je aan de koffer niks, en aan de hulpstukken ook niet echt veel. Dus neem dat mee in de overweging.
Het is wel met een draadje, wat ik vaak als hinderlijk ervaar. Altijd te kort, te stug, of in de weg.
Ik overweeg ook een Makita aan te schaffen, en idd, de extra accu actie is plezierig :-)

bprosman
17-02-17, 12:56
omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren)
Over het algemeen koop je een stuk gereedschap omdat het "fein" werkt , niet omdat het zo lekker opbergt :p

Voor machines waar je wat langer mee werkt (schuren etc.) heb ik over het algemeen liefst iets met een snoer. Dat doet het gewoon altijd en zelfs als je op een ladder oid staat is zo'n dun snoertje niet echt hinderlijk.

Heb met verschillende gewerkt, de Dewalt, groene Bosch (heb ik zelf) en mijn Pa heeft een machientje van van Cranenbroek en ze doen allemaal wel hun ding.
Een mes "laten bibberen" is nu ook niet echt rocket science.

BenchWorks
17-02-17, 12:59
Ik merk dat er veel voorstanders/gebruikers zijn van de multitool. Hebben jullie dan een bedrade machine, of eentje op batterijen?

Als ik voor bedraad zou gaan, neig ik naar een Fein. Vrij ongefundeerd eigenlijk, omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren).
Aangezien ik al in het Makita 18V systeem zit, zou ik dan ook voor een model op batterijen voor Makita kiezen. (met de huidige 'gratis accu' promotie komt dat dan nog voordelig uit).

Een Fein is iets dat je één keer koopt en je leven lang gaat houden, zet je het op accu dan ga je daar een jaar of 5 mee doen, dan koop je misschien één keer nieuwe batterijen maar tegen de volgende keer is de technologie zo ver vooruit dat je dat niet meer gaat doen.

Het wordt iets interessanter als je één koopt van een merk waarvan je al draadloos gereedschap hebt, maar het probleem blijft hetzelfde. Koop je een Bosch omdat je een Bosch schroefmachine hebt, maar binnen een jaar of 5 is die machine versleten en komen de nieuwe schroefmachines met andere batterijen die niet op je multitool gaan passen...
Tenzij je je gereedschap ultra intensief gebruikt en verslijt tegelijk met de batterijen dan is het een slechte investeringen volgens mij.

roeliepoelie
17-02-17, 13:10
Koop er maar eentje met draad, dat werkt t beste. Ook geen gedoe met versleten accu's.
Snoer van de Fein is lang genoeg om overal bij te kunnen....

DrMeXX
17-02-17, 15:42
een Fein is inderdaad een investering voor je leven. oerdegelijke machines.

of je ene met accu neemt, dat ligt er ook aan wat je ermee wilt gaan doen. ga je hem weinig of vaak gebruiken? ga je hem kort of langdurig gebruiken.
mijn Fein machine functioneert ook goed met schuren. wil je hem daarvoor gebruiken dan zou ik voor eentje met snoer kiezen, dit is namelijk langdurig gebruik.

hopelijk helpt dit in je beslissing

iedereen en niemand
17-02-17, 15:44
Koop er maar eentje met draad, dat werkt t beste. Ook geen gedoe met versleten accu's.
Snoer van de Fein is lang genoeg om overal bij te kunnen....

Inderdaad, Fein heeft een enorm lang, lekker soepel snoer.

Walters
17-02-17, 16:57
Ben het niet helemaal eens met " er moet een snoer aanzitten" . Juist de huidige generatie met 18 volt accu werkt fantastisch, buiten/binnen op een ladder etc. De eerste die ik kocht was op 10,8 volt, werkt nog steeds goed, maar de accu is snel leeg. De laatste met 18 volt werkt lang en als je meerdere accu's hebt kun je door blijven werken.

roeliepoelie
17-02-17, 17:05
De huidige accu's zijn inderdaad allemaal zeer goed.
Maar, als je bv een Fein koopt met accu, je gebruikt hem een tijdje niet dan heb je kans dat je hem eerst op moet laden voordat je hem kunt gebruiken. Heb je er eentje met een snoer dan doet die t gelijk.
Na enkele jaren zal de accu toch wel degelijk minder gaan worden, totdat je op een punt bent dat die helemaal niks meer doet.
Dat kan dan wel 5 jaar goed gaan, misschien wel 10 jaar, maar dan ben je wel aan vervanging toe.
Zijn er dan nog wel vervang accu's te koop van de fein?
Dan werkt de Fein met snoer nog steeds.

Anders word het wanneer je een multi tool koopt met accu waarvan je de accu's ook kunt gebruiken in je andere accu gereedschap.
Dan heb je 1 lader met verschillende accu's. Dan kun je in de loop der tijd eens een nieuwe accu bijkopen en houd je je machines aan t draaien.

En, er zullen ook vast wel andere goede multi tools te koop zijn dan alleen de Fein.

mk23
17-02-17, 18:57
Als de TS Maar even terugkoppelen.
Bij Gereedschapcentrum hadden ze een Makita in de aanbieding - 50E goedkoper dan bij Amazon - en die heb ik gekocht. Van het verschil gelijk een aantal zaagbladen etc gekocht.
Hoewel ik mijn Makita 18V (slag)schroevendraaier(s) fantastisch vind heb niet echt naar een accu model gekeken, mijn Bosch en Makita power Tools hebben allemaal snoeren die lang genoeg zijn om fijn mee te kunnen werken. Zelfs mijn schuurmachine heb ik zo op de ladder gebruikt.
Ik las dat de Makita multitool met een snoer van 4m komt.