Concord paneelzaag

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Kan iemand mij iets vertellen over het merk Concord? Ik ben opzoek naar een paneelzaag of nette zaagtafel en kom het merk geregeld tweedehands tegen maar vind er niks van terug op het internet.
Mvg jago
 

tuoh

Oud hout
Concord is een oude merknaam van machines gebouwd door:

Ing. Karl Mrozek Maschinenfabrik
Vechelde (West)Duitsland.

Het merk "Concord" is later veranderd naar "Kamro" ook geen onbekende in paneelzagenland, maar eind jaren '90 was het verhaal verteld.

De oudste Concord's konden perfect vergeleken worden met gelijkaardige machines van het merk Martin;) Latere modellen hebben wat steken laten vallen.

Zowel Kamro als Concord paneelzagen zijn meestal te situeren als goede, maar oudere middenklassers. Beter geschikt voor massief dan voor plaatmateriaal vind ik.
 

tuoh

Oud hout
Dat is terug te voeren op het land van herkomst. Duitse degelijkheid kost wat maar WEEGT ook wat, bijna alle Duitste merken hadden dit "euvel" vroeger. Zwaar gebouwd, grote capaciteit, oerdegelijk maar als gevolg van dit alles zijn alle (bewegende) delen niet echt lichtlopend te noemen:p
Om massief te zagen op een paneelzaag moet de wagen minder intensief gebruikt worden dan bij plaatmateriaal, of word ie enkel voor korte bewegingen (afkorten) gebruikt, dan is een zware wagen geen enkel probleem. Eens die bolt gaat het, het in beweging krijgen is wat "lastiger" er zit een zekere inertie in door de massa. In de jaren '70 was de machine het neusje van de zalm, maar we zijn de laatste jaren verwent door die heel licht lopende wagens van Altendorf en consorten;) Wat die Duitse machines ook altijd hadden is een grote zaagcapaciteit in de hoogte, 100 à 150mm dikte doorzagen is geen probleem dank zij het grote motorvermogen en dito zaagophanging. Zonder voorritser is er nog dikker te zagen trouwens (grotere hoofdzaag)

Als je niet de intentie hebt om dagdagelijks minstens zes uur aan de zaag te staan gaat die concord ruimschoots voldoen hoor, maar je mag de machine niet vergelijken met wat er nu op de markt is. Dit verhaal gaat ook op voor een oude Martin, Panhans, etc. De eerste die hier heel snel het licht gezien heeft is Altendorf, die hadden in de jaren '70 al licht lopende wagens terwijl de machine toch ook heel robuust te noemen was.
 

Jago

Nieuw lid
1 mei 2016
16
0
Dus kan ik beter uitkijken naar een Altendorf als ik er ook plaatmateriaal mee wil zagen?
 

tuoh

Oud hout
Dat hoeft niet noodzakelijk, het hangt er wat van af hoeveel uur je achter de paneelzaag staat. Beroepshalve en dagelijks in gebruik zou ik zeggen koop iets lichtlopend, is het voor semi-prof. of hobbymatig gebruik dan zullen bovenstaande merken zeker voldoen hoor. Het is niet zo dat de wagens niet of nauwelijks bollen, alleen is het een bijkomende belasting als je hele dagen aan de paneelzaag moet staan duwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.