Wat is dit voor hout?

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Als noob een paar stukjes opgepikt uit de restbak bij de Nijhof, doel: het maken van handvatten voor de tas van mijn schoonmoeder.

Vol goede moed aan de gang maar ik kom er niet doorheen met de zaagtafel. Verschillende bladen al geprobeerd.

Heb ik per ongeluk iets heel hards opgepikt?

2017-02-15 08.25.15.jpg2017-02-15 08.25.02.jpg
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Dit is essen inderdaad, ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt maar dit lijkt mij toch nog redelijk te doen zijn voor elke zaag ookal moet het dan wat langzamer.
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Het is een Kity, weliswaar wat ouder en afkorten gaat wel maar ik wilde hem juist schulpen op het dikste stuk. Zal het eens met de hand proberen.

Dank voor de snelle reactie!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat voor zaagblad gebruik je? Aan je zaagsnede te zien lijkt het wel van een handzaag te zijn zo dun lijkt die.

Voor schulpen gebruik je het lieft een blad met weinig tanden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat lijkt me een goed blad. Deze is nog wel scherp? Met andere houtsoorten heb je er geen last van? Normaal zou een beetje zaag dit wel moeten zagen. Rustig doorvoeren, en strak tegen te geleider aan. Anders proberen eerst voor de helft in te zagen, en dan het zaagblad hoger zetten om helemaal door te zagen?
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Ik heb nog een tweede blad dat nieuw is, ga ik eens proberen.

De helft heb ik ook geprobeerd en rooklucht is er ook niet, Hij loopt vrij snel vast.

Vuren gaat wel, op iets meer dikte zelfs. Maar snap zelf dat dat wel een stuk zachter is.

Ik ga vanavond eens een nieuw blad proberen. Dank voor de adviezen!
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Ik werd getriggerd door de opmerking van jelmer dat de zaagsnede wat dun was. Daarop heb ik het spouwmes iets opgedikt met ductape en voila... Nog geen boter maar ik ben er doorheen. Dank allen voor de reacties
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.