"oude" nieuwe schuur opzetten

live

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Hallo allemaal, leuke en informatieve site. We hebben momenteel ons huis verbouwd en zijn bezig met de afwerking, tegelen, eikenvloer leggen en alle bijkomende klussen.
In de vrije tijd die we hebben richten we ons op de voorbereiding van het bouwen van een traditionele gebinten schuur. Mede omdat ons huis een beetje Saksische style heeft, dikke muren, vakwerk en knik in het dak. Onze nieuw te bouwen schuur wordt ongeveer 12*9 (afh van de gemeente) we willen het op de traditionele manier bouwen. Aan de achterzijde/zijkant moet het dak 2,5 doorlopen die we willen gebruiken als porche! Hoe exact de gebinten en opbouw wordt ben ik aan het uittekenen. We hebben een aantal dikke eiken op het oog om te laten verzagen. Idee was een gebinten structuur van staanders van 25*25 (3m) en 2/3 liggers van 30*30 +- 8m. Tussen de de 30*30 komen eiken balkjes 8*18 oid afhankelijk van wat er uit de boom kan! De bomen zijn net gezaagd en er zijn wel wat twijfels. Zal proberen enkele foto's erbij te plaatsen.

Tot nu toe de eerste stappen in een bouwproject.

Wie kan me iets zeggen voordat we verder gaan met de bomen wat erg belangrijk is!

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Boom L=10m-D1m.jpg
    Boom L=10m-D1m.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 288
  • Boom3 L=980-D=90.jpg
    Boom3 L=980-D=90.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 285
  • Boom2 L9.80-d0.90.jpg
    Boom2 L9.80-d0.90.jpg
    79 KB · Weergaven: 287

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Met Leroy eens, heb je meer info over wat je van plan bent? Tekening van de schuur ben je mee bezig zie ik, zodra je die geplaatst hebt krijgen we een beter beeld.
staanders van 25/25 is vrij fors. Waarom dan liggers van 30/30?

Heb je een aantal eiken stammen liggen? Denk dat je er een aardig aantal nodig bent. Hoe laat je die zagen? Iemand met een woodmiser?

kortom, met meer info komen de suggesties vanzelf.
 

live

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Hallo heren,

De bomen worden gezaagd bij een zagerij in de buurt. De staanders zijn iets kleiner ivm het mooiere beeld, het verval van 30 naar 25.
Wilde eigenlijk weten (dat ben ik vergeten) wat de geleerden hier vinden van de stammen. De zagerij vertelde me dat er wat rottigheid in de stam te zien is. Dit baarde me zorgen! In de eerste foto loopt een scheur van links boven naar rechtsonder. Kan dit veel kwaad?

Bedankt voor jullie eerste antwoorden
 

live

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Hallo Bert2,

Daar we best een aardige duit moeten betalen en de stam enkele weken hebben gefotografeerd (dit zijn de laatste foto's) Hoe ernstig is het als je de stam in de scheur gaat zagen en daarna de betreffende balken eruit zaagt?

Daar de lengte 10,50 m is en de diam onderdaan ruim een meter is en op de top 70cm

Mooie stam!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Van de plaatjes is het echt lastig te beoordelen, ik weet ook niet hoeveel stammen je hebt / ik zie.
Je bent er een aardig aantal nodig in ieder geval.
Wel dat houtzagers er een hekel aan hebben indien er "ongerechtigheden" in de stam zit.

Je kunt ze ook ter plekke laten zagen met een mobiele zaag (woodmiser) en zien wat eruit komt. Zie ook het topic van Uit een stam van de door jou genoemde maat haal je denk ik niet meer dan zo 4-5 staanders van 25cm plus nog een aantal balkjes 8/18

Overigens:
Bij een houtzagerij moet je rekenen op €700-750 per M3 ex BTW gezaagd op de gewenst maten.
Dan heb je in ieder geval hout zonder problemen. Scheuren komen er geheid in maar dat is de charme.

Je hebt het over een Saksische schuur, je woont in Twente?

en: zie graag de tekening dan weten we veel beter waarover we het hebben, nu is het nog vaag.
 

live

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
Hallo Bert,
In totaal zijn het 3 bomen een van 10,5m en doorsnede van 1.05m tot 0,70 in de top. De andere iets minder doorsnede 2x 0,95m/0,7m bij 9.80 Kan je wel enkele foto's sturen!

Een boom (Diameter 0,95, middelste foto) een hoek van 30graden en deze wilde ik gebruiken voor de 25cm standers. De dikste voor de lange balken en de 3de voor balkjes. Is je zaagprijs per m3 niet veel. Heb wat opgevraagd en ze vertelde bij de zagerij 75,- excl per m3

Alvast bedankt voor jullie meedenken
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je komt er bij de zagerij achter hoeveel je eruit kunt halen.
De genoemde prijs is inclusief het hout indien je aanvulling nodig bent.
 

live

Nieuw lid
12 feb 2017
6
0
20161210_154733.jpg20161210_154744.jpg20161210_154850.jpg

- - - Updated - - -

Heb enkele foto's geplaatst! Kijk maar!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.