Dominotopic, planken verbreden niet precies genoeg?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zoals besproken in het live forumdag topic, hier het domino topic.

Ik ben beginneling met de domino heb nu een aantal planken verbreed doormiddel van domino`s.. zodat de planken mooi gelijk zouden verlijmd worden. Echter heb ik hier een teleurstellend resultaat in. Dit had ik voorheen oom met lamello`s.
op 11-2-2017 hebben we op de live forum dag in Rotterdam met 5 man naar de dominofrees gekeken maar waren er niet niet helemaal uit gekomen.

Hebben jullie hier ervaring mee??
Ik gebruik de verstelbare aanslag om bovenop de plankjes die de verbreed moeten worden de referentie te hebben.
Ik druk de zwarte handgreep goed op het plankje. en met mijn duim druk ik achter de knop ook nog naar beneden. als het plankje smal gonoeg is kan ik met mijn vingers de freeskant tegen het hout aandrukken.
De frees lijkt weinig/niet te verschuiven.

Maar als je vervolgende de 2 planken met domino`s verbind zitten er toch verspringingen in de lijmnaden..


Ligt dit puur aan mij? Is dit ervaring wat het beter zal maken? Of doe ik iets sowieso verkeerd met de machine??
Hebben jullie hier ook last van?

Groeten,

Nico
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Er schieten mij twee mogelijke oorzaken te binnen:
De hoogteverstelling kun je vast zetten en goed vast zetten. Ik heb zelf al een keer gehad dat de verstelling niet goed vast zat en heel langzaam verliep. Oplossing was de knop tot de uiterste stand vast te klemmen.

Kan het zijn dat je de referentiezijde van de planken om hebt gedraaid? Dus na frezen de plank per ongeluk omgedraaid? Minder voor de hand liggend maar je weet maar nooit.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Goedemorgen Nico Kliko,
Ik ben ook een beginneling maar wel al aardig ingelezen.
Is de verspringing aan de zijkant of aan de bovenkant?
Als het aan de zijkant is kun/moet je de domino machine kalibreren zie youtube filmpje van "half inch shy"
Lijm je de planken tegen elkaar (zijkanten) en het verschil zit aan de bovenkant dan kan ik maar 1 ding bedenken, dat je een plank omgedraaid heb?
Anders zouden de freesgaten op dezelfde hoogte moeten zitten.
Lijm je de planken haaks op elkaar moet je aan de buitenkant afschrijven en op dat streepje de gaten frezen.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is? (het meeste heb ik van WR1944 geleerd):D
Mvg,:).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gaat het om een 500 of een 700 ?

ligt de machien goed vlak, is het plankje dunner dan de aanslag
ik heb het wel eens gehad dat de machine aan de onderkant te ver uit stak, de aanslag lag dus net niet op het plankje maar op de werkbank
 

SvenDC

Nieuw lid
10 feb 2017
4
1
Overijse
Heb nu al een tijdje de domino, en het niet gelijk zijn van de verschillende stukken heb ik ook nog steeds. Soms niet, soms wel.
Heb er ook proberen achter komen, oa op www.festoolownersgroup.com wat topics over doorgenomen maar komt voor zover ik kan vinden neer op de druk die je zet op de zwarte handgreep.

Het gaat hier, althans bij mij, over hele kleine verschillen. Verschillen die moeten opgelost worden maar toch kleine verschillen.
Ik kan me daarom wel vinden in de theorie dat het over de druk op de greep gaat. Alleen is het natuurlijk moeilijk dat zomaar te aanvaarden gezien de prijs van de domino...

Een oplossing heb ik ook niet, heb al gedacht om de domino vast te klemmen, dus lijmklem onder werkstuk en bovenop de plaat van de handgreep. Maar dan duurt een gaatje maken al snel 10x zo lang.
Ook niet echt een oplossing. En dit helpt ook niet als je de domino vertikaal gebruikt.


Ben benieuwd of er andere oplossingen zijn..?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Nog een aanvulling in een van de filmpjes van "half inch shy" zegt hij dat er een verschil kan optreden
als je eerst de klep (hoekaanslag) naar beneden zet en dan pas de hoogte instelt.
Volgens hem moet je eerst de hoogte instellen en dan de klep naar beneden doen.
Voor wat het waard is doe ik het voor alle zekerheid altijd maar heb niet gekeken of dit ook zo is.
Mvg,:).
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank allen voor de snelle reacties!

Even wat terugkoppeling.
-De referentie kant altijd gelijk gehouden, daar staat t streepje op
-De hoogte instelling zal ik nog vaster draaien.. kan me eigenlijk niet voorstellen dat t hier aan ligt.
-De frees hangt altijd in de lucht.. ik klem m`n werkstukken zo dat de werkbank de onderkant van de frees niet kan raken.
-Het gaat om de festool domino df500
-Het is de verspringen van boven naar beneden.. dus niet de zijkanten
-ik zal ook nog proberen om de aanslag eerste te draaien en daarna de hoogte instelling te doen.
 
Ik verbaas mij over deze verspringing ik heb daar tot op heden geen enkele keer last van gehad.
Punt is natuurlijk wel dat je het handvat recht naar voren moet drukken zonder dat je hem iets naar onderen drukt.
Volgens mij is daar de verklaring in te vinden.

M.vr.gr. Jan
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De instelling van de machine maakt m.i weinig uit zolang hij tijdens de bewerking maar niet veranderd.
ik heb geen domino maar bij dergelijke verbindingen houd ik ze altijd bewust een paar mm uit het midden zodat omdraaien gelijk opvalt.
Ondersteun je hele werkstuk als je er op moet drukken een 18mm dik plankje buig gemakkelijk waardoor je maatverschillen krijgt.
hou je werkstuk goed schoon als er zaagsel tussen de geleider en het hout zit krijg je maatverschillen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Kan het zijn dat het freesje iets bot is , of dat je te snel freest in hardere houtsoorten .
Dan trekt die iets naar een kant toe en heb je ook een verschil , omdat de andere zijde gespiegeld is .
Zelf heb ik geen Domino maar de bovenfrees heeft het ook .

Groeten Willem
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Als je beide kanten naast mekaar houdt, zie je dan ook een verschil tussen de maten van de gaten?
En als je je domino in het gat steekt, staat die dan recht bij beide planken ? (voor zover ik het systeem ken is dat toch de bedoeling)
Ik heb geen ervaring met domino's maar wel met lamello's en ik heb al ondervonden dat verschillen meestal in de handeling zitten.
bvb ergens kracht zetten in de verkeerde richting zodat er iets verschuift.

Kris
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik heb maar beperkte ervaring met de domino, maar werkt eens achteruit.
Hoe moeilijk gaan de delen tegen elkaar?
Mijn ervaring is dat dit moet gaan zonder vol te moeten draaien aan meerdere grote houtklemmen of echt flink slaan met hamers.
Zijn beide sleuven gemaakt op de breedte van de domino of is er 1 breder?
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
mijn ervaring is dat je altijd vanaf de zelfde zijde freest, ofwel de onderzijde of de bovenste zijde, pas deuren ermee samengesteld voordat ik ga frezen merk ik de delen.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Uitleg van meneer van Festool gehad. Mocht op wat beukenhout oefenen terwijl hij kritisch keek. Je hebt snel de neiging te hard te drukken waardoor de domino niet 100% horizontaal komt te zitten. Door te hard te drukken op het apparaat licht je hem als het ware. Vond het een zeer waardevolle aanvulling van deze man.
Om mezelf te oefenen heb ik wat geoefend met vurenhout, lekker zacht en leer je beter het gevoel te krijgen in het apparaat.
Heb de 700, deze is wat zwaarder waardoor je minder snel het apparaat gaat verplaatsen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Op smalle delen heeft de DF de neiging iets te kantelen. Daarom zo mogelijk een paar van gelijke hoogte achter elkaar leggen (wat sowieso handig is als je een stel moet bewerken). Een vlakke ondergrond is een must.
Het materiaal niet aan de rand van de tafel leggen, maar zo ver ervandaan dat je kunt zien of je de DF vlak houdt (parallel aan de ondergrond).
Langzaam en met gelijkmatige druk frezen; de beweging zoveel mogelijk in één vlak laten verlopen, met het bovenlichaam stil.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Ik heb maar beperkte ervaring met de domino, maar werkt eens achteruit.
Hoe moeilijk gaan de delen tegen elkaar?
Mijn ervaring is dat dit moet gaan zonder vol te moeten draaien aan meerdere grote houtklemmen of echt flink slaan met hamers.
Zijn beide sleuven gemaakt op de breedte van de domino of is er 1 breder?


Het probleem is hier niet om de delen in elkaar te krijgen, maar dat er hoogte verschil zit in de delen na montage. (Ik stond erbij en keek ernaar, gisteren)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Planken vlak verlijmen is niet de sterkste kant van de domino, maar lamellos zijn daar nog slechter in. Je zal in het beste geval een precisie hebben van een paar 10de mm.
De enige manier om met een totale precisie te werken is om de menselijke factor uit te schakelen, op de freestafel met een aandrijver een verlijmprofiel aanbrengen. Duw je ze door met de hand dan zakt de precisie opnieuw.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Benchworks is me net voor, maar ik snap ook niet dat als je geld wilt verdienen met een domino gaat lopen prutsen.
Duurt veel te lang.
De voorstaande optie is een manier of met een ouderwetse veer ertussen.
Is het om een tafelblad samen te stellen?
Is het materiaal gelijk?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Planken vlak verlijmen is niet de sterkste kant van de domino, maar lamellos zijn daar nog slechter in. Je zal in het beste geval een precisie hebben van een paar 10de mm.
De enige manier om met een totale precisie te werken is om de menselijke factor uit te schakelen, op de freestafel met een aandrijver een verlijmprofiel aanbrengen. Duw je ze door met de hand dan zakt de precisie opnieuw.
Maar dit is ook enkel als de machine heel juist ingesteld is. Staat de frees iets te hoog of te laag heb je ook verschillen.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Veer lijkt mij ook beter, sneller en als de delen gaan krimpen hebben je geen doorzicht, als ik weer een partijtje deuren ga maken doe ik dat met en veer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.