System workshop, nieuwe werkbank en kasten

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dag iedereen, het is al weer enkele weken geweest dat ik nog op het forum kon, maar dit keer met een goed excuus.

Rond de kerst periode heb ik eindelijk tijd kunnen nemen om werkbanken en kasten te maken voor mijn werkplaats zoals ik ze in het begin gepland had. Tot nu toe gebruikte ik mijn vorige banken uit mijn werkplaats die 3x kleiner was, dus zat ik vast met een werkbank van 1m80, die vaak vol lag met werkstukken, en het meeste deel van mijn gereedschap op de grond of tegen een muur. Nu heb ik een werkbank van bijna 5m, sysport kasten voor al mijn gereedschap en een open rek om werkstukken te organiseren.

P1020214.jpg

Aan deze kant van de muur een lange werkbank waar ik nu tegelijk kan schuren aan één kant en bijvoorbeeld frezen aan de andere, ik twijfelde om er in het midden een inlegplaat te zetten voor de frees maar dat ga ik nu niet meer doen denk ik.
Tegen de ander muur heb je de sysport kasten.

P1020218.jpg

In de hoek zie je een soort etalage die misschien de meest handige verbetering is in mijn werkplaats, nu kan ik de werkstukken voor het project waar ik aan werk handig opslaan binnen handbereik maar van de werkbank af, vroeger lag dat op de werkbank of op de grond.
De sysport kasten zijn min of meer zoals het design van Guido Henn, de constructie is vooral veel eenvoudiger. Nu heb ik eindelijk genoeg lades en kasten voor beslag en accessoires.

P1020229.jpg

Boven de werkbank heb ik nu ook een volwaardige "tool cabinet" met in het midden legborden voor bits en frezen. De deurpanelen heb ik gemaakt van geperforeerd hardboard, zo kan ik er makkelijk houders aan vastmaken voor allerlei gereedschap dat ik binnen handbereik wil, eronder ook een mooi rek met de X-carve gemaakt voor mijn nieuwe Narex beitels.

P1020220.jpg

Jullie zullen vast wel gemerkt hebben dat ik vooral de SYS-AZ lades gebruik van Festool, ik heb van het ganse project plannen en instructies gemaakt om het plan van de sysport werkbank dat ik tot nu had, te vervangen met plannen voor een complete werkplaats.
Maar ik wilde mijn plannen compatibel maken met de lades van Festool ook al ging ik het maken met zelfgemaakte lades. Dus gewoon een mail gestuurd naar Festool België om te zien of ik er eventueel een paar kon lenen. Ze hebben mij er 30 gratis opgestuurd!

Hieronder heb je mijn video, en een link naar mijn website waar je wat meer foto's en info + de plannen kan vinden. De plannen zijn zo gemaakt dat je systainers ook kan vervangen door de gewone lades uit het plan, je hebt dus niet per se systainers nodig om dit te bouwen.

Er volgen nog twee video's over de bouw en het gebruik, iedere week één!

 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat een prachtige (show) werkplaats is dit geworden, en fijn dat je weer aanwezig ben.
Kijk al weer uit naar het volgende filmpje.
Mvg,:).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Manmanman wat een droom.

(ik vond je vorige logo wel mooier ;) )

Bwa, het nieuwe heb ik een jaar of 4 geleden laten maken maar ben het pas recent gaan gebruiken.
Ik vond het goed gevonden want je hebt een "b" en een "w" erin verwerkt, ik had het ooit eens uit olm gemaakt met half hout verbinding.

P1010707.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Het ziet er, net als de rest van je werkplaats, top uit. Heerlijk de ruimte.
Waar ik wel benieuwd naar ben, vind jij het niet vervelend om gereedschap in en uit de systainers te moeten halen? Ik gebruik het enkel en alleen in mijn werkplaats, maar zit al een tijdje te twijfelen om het gereedschap uit de systainer in schappen te leggen, zodat het makkelijker te pakken is. (nu heb ik niet van die lades, maar de systainers op planken) Ben daar wel benieuwd naar wat jouw overweging hierin is.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Waar ik wel benieuwd naar ben, vind jij het niet vervelend om gereedschap in en uit de systainers te moeten halen? Ik gebruik het enkel en alleen in mijn werkplaats, maar zit al een tijdje te twijfelen om het gereedschap uit de systainer in schappen te leggen, zodat het makkelijker te pakken is. (nu heb ik niet van die lades, maar de systainers op planken)
Ik had vroeger ook alles op planken, en dan moet je idd telkens die volledige systainer afpakken, ergens neerzettenen je gereedschap eruit halen. Nu heb ik een paar verijdbare kasten gemaakt met volledig uittrekbare ladegeleiders. Dan kan je de systainer laten staan, je trekt de lade uit, doet de systainer open en neemt je gereedschap en/of accesoires. Achteraf berg je alles even makkelijk weer op. Toch wel een verschil.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wauw!! Dat hout in combinatie met ook de raampartijen doet me aan Oostenrijk denken. Na het klussen lekker met een gluhwein op de stoel en een beetje naar buiten en de sneeuw kijken, heerlijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het ziet er, net als de rest van je werkplaats, top uit. Heerlijk de ruimte.
Waar ik wel benieuwd naar ben, vind jij het niet vervelend om gereedschap in en uit de systainers te moeten halen? Ik gebruik het enkel en alleen in mijn werkplaats, maar zit al een tijdje te twijfelen om het gereedschap uit de systainer in schappen te leggen, zodat het makkelijker te pakken is. (nu heb ik niet van die lades, maar de systainers op planken) Ben daar wel benieuwd naar wat jouw overweging hierin is.

Zoals SereN het al heeft geschreven, systainers op een plank of stapel is niet zo handig want je moet ze er uit halen, op een bank zetten, gerief er uit en weer terug zetten. Bij een lade trek je die uit en doe je de systainer open, gaat veel vlotter.

Maar onder de werkbank heb ik legborden tussen de systainer kasten waarop ik het meest gebruikte gereedschap leg. Zaken zoals de schroefmachines, schuurmachine of OF1010 frees gaan zo goed als nooit in de systainer omdat ik ze constant gebruik. In die legborden heb ik nu ook een rubberen mat gelegd om het gereedschap niet te beschadigen.

Uiteindelijk ga ik 3 videos nodig hebben om de bouw te tonen want ik krijg lang niet alles in de tweede, en daarna nog één video waar je het gebruik ziet. Ik heb de bouw van de eerste meubels met deze werkplaats ook volledig gefilmd om te tonen op welke manier ik ze gebruik.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
dank voor jullie reacties. Lades zijn natuurlijk praktischer, maar goed om te lezen dat jij een aantal machines ook gewoon los op de plank hebt liggen.
Benieuwd naar de volgende video's. Dank voor het maken alvast!
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Wat je ons hier laat zien is de uitvoering. Maar in mijn perceptie, waar jij werkelijk heel erg goed in bent, is de voorbereiding. Dus het ontwerpen, en het plannen van elke stap van de uitvoering. Dat is waar ikzelf, en waarschijnlijk meer hier, vaak nat ga. Uiteraard heb je ook een prachtig machinepark, maar zonder gedegen voorbereiding helpt dat je alleen aan het nog sneller maken van een hele berg afval....

Als professionals zoals jij de tijd nemen om hun ervaring hier te delen, dan kunnen zelfs hobbyisten als ikke er heel veel van opsteken. Bij deze dus dank.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik mijn werk niet goed voorbereid dan heb ik de volgende dag geen werk, dat ben je noodgedwongen te leren als je een bedrijfje runt :)
Maar het is al voorgekomen dat ik soms gewoon geen zin heb 's avonds om plannen af te maken, de volgende dag sta ik daar dan met mijn mond vol tanden en niets te doen want ik heb het heel moeilijk met "papierwerk" overdag, in mijn hoofd mag ik overdag enkel fysiek werk doen.

Maar dit project bijvoorbeeld is een jaar lichte voorbereiding (het hout had ik eind 2015 al gekocht en opzij gelegd), af en toe aan het sketchup model werken zodra een nieuw idee opkomt, maar de eigenlijke bouw, filmen, plannen maken en video was in dit geval een goeie maand voltijds werk. Dat win ik op de lange duur terug met de verkoop van plannen. Anders zou ik daar nooit zoveel tijd in kunnen steken.
Op dit moment heb ik heel wat dergelijk projecten die rondzweven, soms loopt het ook nergens want je komt problemen tegen waar je geen oplossing voor kan vinden. Ik heb bijvoorbeeld al een jaar of twee een idee van het kaliber van de MFTC, iets dat helemaal nog niet bestaat in die vorm en functie maar er zijn een paar technische details die ik maar niet kan oplossen...
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zeer mooi en duidelijke voorbeelden in de filmpjes.
Zelf zou ik ook wel een werkbank en opbergruimte willen in deze trend maar ben toch bang dat ik nog niet beschik over de nodige ervaring om zoiets tot een mooi einde te brengen.... Ook beschik ik niet over zo'n uitgebreid machinepark, het houdt bij een simpele zaagtafel toch wel op bij mij....

Ik ga van de week, wanneer het hier wat rustiger is je plannen bestellen. Is het mogelijk dat bij vragen deze gesteld kunnen worden? Mijn ruimte kent namelijk geen plek voor 5m werkbank.

In ieder geval hartelijk dank voor het delen en maken van deze uitgebreide informatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.