Boorstander of Kolomboormachine

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,
Vraagje over onderwerp waar ik niet heel veel over kan vinden.
Regelmatig met klussen, zowel hout als andere materialen, zou het handig zijn om een stationaire boormachine te hebben.
Echter, ik heb beperkte ruimte voor stationaire machines. Het is dus kiezen. Voor mij zou het handig zijn om een goede stabiele boorstander te hebben ipv een kolomboormachine. bv deze:
https://www.wabeco-remscheid.de/boh...500-mm/bohrstaender-fraesstaender-bf1243.html

Mijn vraag is nu wanneer ik tegen de beperkingen ga aanlopen van een boorstander met sterke goed regelbare boormachine.
Wat betreft precisie, bovenstaande boorstander schijnt akelig precies te zijn. Boormachineas bepaalt dan de precisie. En voor houtbewerking heb ik 1/1000mm nauwkeurigheid (nog?) niet echt nodig. Ook wat betreft hoogt, er is ook een versie met een 1 meter hoge kolom te krijgen. Dat lijkt mij in 95% van de gevallen ruim voldoende.
Misschien capaciteit van de boormachine? Een 1100 Watt Metabo lijkt mij ook voldoende. Snelheid regeling is natuurlijk elektronisch, bij lage toerentallen zal het koppel dus aanzienlijk kleiner zijn dan bij een kolomboormachine, maar hoe erg is dat? Ik heb met de handboormachine ook al aardige gaten geboord met Forstnerboor en gatenzaag.
Zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Wat is jullie mening?

Roelof
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je boormachine zit altijd maar op 1 lullig punt vast. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke opstelling stabieler en nauwkeuriger is dan (zelfs) een budget kolomboormachine. En dit geval neemt vrijwel net zoveel opslagruimte in als een niet al te grote kolomboor. Ik zou het wel weten (sprak hij terwijl hij zelf nog steeds een Wolfcraft boorstandaard gebruikt...).
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Hoe werkt zoiets dan? Moet je met 1 hand de knop van je boormachine indrukken en het toerental gelijk zien te houden? als ik tenminste kijk naar mijn bosch GBH 2-28 boormachine zit er geen 'toerenregeling' op, dat is een kwestie van het al dan niet dieper indrukken van het knopje. Als je dat met 1 hand moet zien te regelen lijkt het me redelijk onmogelijk. Of maakt dit mijn bosch boorhamer dan ook meteen ongeschikt voor een dergelijke opstelling?

Verder heb ik al veel positieve reacties gelezen over de compacte bosch PBD 40 kolomboormachine. Wellicht dat dat het overwegen waard is, volgens mij is die namelijk nog kleiner dan de standaard uit jou link.
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Je boormachine zit altijd maar op 1 lullig punt vast. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke opstelling stabieler en nauwkeuriger is dan (zelfs) een budget kolomboormachine. En dit geval neemt vrijwel net zoveel opslagruimte in als een niet al te grote kolomboor. Ik zou het wel weten (sprak hij terwijl hij zelf nog steeds een Wolfcraft boorstandaard gebruikt...).

Nou, deze boorstander is aanzienlijk kleiner. Kan gewoon onder mijn werkbank liggen. Dat zou ik niet zo snel met een kolomboormachine doen.
Natuurlijk is dit onnauwkeuriger dan een goed kolom, maar of dit onderdoet voor del Aldi machines waag ik te betwijfelen.

Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoe werkt zoiets dan? Moet je met 1 hand de knop van je boormachine indrukken en het toerental gelijk zien te houden? als ik tenminste kijk naar mijn bosch GBH 2-28 boormachine zit er geen 'toerenregeling' op, dat is een kwestie van het al dan niet dieper indrukken van het knopje. Als je dat met 1 hand moet zien te regelen lijkt het me redelijk onmogelijk. Of maakt dit mijn bosch boorhamer dan ook meteen ongeschikt voor een dergelijke opstelling?

Verder heb ik al veel positieve reacties gelezen over de compacte bosch PBD 40 kolomboormachine. Wellicht dat dat het overwegen waard is, volgens mij is die namelijk nog kleiner dan de standaard uit jou link.

Boormachine heeft gewoon een toerental instelling.
Mar die bosch is nog wel het overwegen waard. Zag dat ding staan bij de Bauwhouse, maar keek er raar tegenaan en ben er voorbij gelopen. Ik zal de reacties eens lezen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Dat doen veel mensen als ze een groene bosch zien, maar inderdaad, duik maar eens in de reviews, die maken het het overwegen waard. Ik zag hem overigens ook in de werkplaats van de plaatselijke bouwmarkt, waar er toch regelmatig en professioneel van gebruik gemaakt wordt neem ik aan.
 

SvenDC

Nieuw lid
10 feb 2017
4
1
Overijse
Ik heb geen boorstaander maar wel een kolomboormachine en een gewone boormachine.
Kan niet zeggen dat ik, sinds ik de kolomboormachine heb, dat ik nog veel gebruik maak van de boormachine.

Toegegeven, heb ook niet veel de nood om in het midden of op de kanten van een plaat gaten te boren. Misschien is dat voor jouw anders.
Voor die enkele keer gebruik ik de mijn draadloze machine wel.

Ook maakt de kolomboormachine veel minder lawaai, maar dat kan ook aan het model liggen van mijn boormachine. Heb een goedkope 500W groene Bosch, die maakt een hels lawaai op hoger toerental.

Ter info, heb deze machine: link
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
(Tafel)kolomboormachine met (veelal) een trapsgewijs instelbaar toerental. Dat geeft een hoog koppel bij lage toeren/ constant vermogen). Dat is wat je nodig hebt.
Voor zover ik weet bestaat er geen enkele handboormachine die zorgt dat het koppel bij lage toeren evenredig hoger wordt

Ik zelf vind mijn 300 Watt tweede hands ""Chinees"" kolomboormachientje - een supergoedkoop dingetje - altijd nog mijn beste aankoop.

Op marktplaats kun je zoiets (of beter een Huvema uit het voor-Chinese tijdperk) kopen voor minder of rond 100 Euro.

mvg
klaas0639

.
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Dat doen veel mensen als ze een groene bosch zien, maar inderdaad, duik maar eens in de reviews, die maken het het overwegen waard. Ik zag hem overigens ook in de werkplaats van de plaatselijke bouwmarkt, waar er toch regelmatig en professioneel van gebruik gemaakt wordt neem ik aan.

Heb een paar gelezen. Kwam (zoals gewoonlijk op Internet) toch ook wel negatieve reviews tegen. Beperkte hoogte (maar dan heeft een boorstander ook) maar zag ook paar met speling in de boorkop. Kan dat nog niet vergelijken met combi van boormachine en stander.

Ook op dit forum is daar al eens over gediscussieerd.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
(Tafel)kolomboormachine met (veelal) een trapsgewijs instelbaar toerental. Dat geeft een hoog koppel bij lage toeren/ constant vermogen). Dat is wat je nodig hebt.
Voor zover ik weet bestaat er geen enkele handboormachine die zorgt dat het koppel bij lage toeren evenredig hoger wordt

Ik zelf vind mijn 300 Watt tweede hands ""Chinees"" kolomboormachientje - een supergoedkoop dingetje - altijd nog mijn beste aankoop.

Op marktplaats kun je zoiets (of beter een Huvema uit het voor-Chinese tijdperk) kopen voor minder of rond 100 Euro.

mvg
klaas0639

.

Moderne boormachines houden wel veel koppel bij lage toerentallen, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een mechanische overbrenging.
Maar een GSB 21-2 RCT heeft 1300 wat opgenomen en 700 wat afgegeven vermogen. En elektronische regelingen voor constant toerental bij zware belasting. Daar kan je volgens mij best wel een gaatje mee boren.
Prijs is niet zozeer mijn criteria, (zo'n zetje kost ook rond de 350 euro) meer de ruimte.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook maakt de kolomboormachine veel minder lawaai, maar dat kan ook aan het model liggen van mijn boormachine.

Nee, dat is universeel - een (hand)boormachine heeft altijd een koolborstelmotor ('universeelmotor'), die maken een hels kabaal. Een kolomboormachine heeft (eigenlijk altijd) een asynchrone ('draaistroom') motor, die maken veel minder herrie dan universeelmotoren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vorig jaar heb ik op Mp een boorstandaard met 30+ jaar oude Black en Decker gekocht voor 20E.
De boormachine maakt inderdaad een hels kabaal, maar de combinatie weegt heel wat kilo's en is stablel.

Groot voordeel is dat hij gewoon op een schap aan de muur Staat als ik hem niet nodig heb. Ik overweeg om een losse tafel met geleider te maken om iets Meer stabilieit te hebben.
Ik zou gewoon een eerst kijken naar een goed standaard en dan kijken voor een kolomboor. Als ik hem echt nodig zou hebben, dan zou ik eerst een 380V aansluiting in de Garage maken.
 
P

Pel

Guest
Ik heb een jaar of 10 geleden dezelfde kolomboormachine gekocht als hieronder afgebeeld, voor €100 ik gebruik hem regelmatig onverslijtbaar.

Groet Pel.

Contimac CH-16 (2).jpg
Contimac CH-16 (4).jpg
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb een maand of twee geleden een kolomboormachine van Bosch gekocht. Ik had een paar maanden daarvoor een boorstandaard met een Bosch boormachine, met regelbaar toerental aangeschaft, maar zo'n volledige machine, met laser, display, etc. is natuurlijk mooier.

De boorstandaard met boormachine heb ik dus over, en staat op non-actief. Dus Roelof, als je er belangstelling voor hebt, mag je me wel een PB sturen.

Thymen
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Moderne boormachines houden wel veel koppel bij lage toerentallen, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een mechanische overbrenging.
Maar een GSB 21-2 RCT heeft 1300 wat opgenomen en 700 wat afgegeven vermogen. En elektronische regelingen voor constant toerental bij zware belasting. Daar kan je volgens mij best wel een gaatje mee boren.
Prijs is niet zozeer mijn criteria, (zo'n zetje kost ook rond de 350 euro) meer de ruimte.
Die vermogens van een handboormachine zeggen niet zo veel in vergelijking met een kolomboormachine.
Ik heb een staande kolomboormachine (nog wat groter als die op de foto van Pel) met een motor van 1100 watt, maar dat is een knaap van een motor op 400 Volt.
Het gewicht van die motor is denk ik al 2x zoveel als dat van een complete handboormachine.
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb een jaar of 10 geleden dezelfde kolomboormachine gekocht als hieronder afgebeeld, voor €100 ik gebruik hem regelmatig onverslijtbaar.

Groet Pel.
Pel,

Dat is een mooi degelijke kolomboor, maar daar heb ik echt niet de ruimte voor. Het zal al een tafelkolomboor moeten worden op een verrijdbaar onderstel.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Die vermogens van een handboormachine zeggen niet zo veel in vergelijking met een kolomboormachine.
Ik heb een staande kolomboormachine (nog wat groter als die op de foto van Pel) met een motor van 1100 watt, maar dat is een knaap van een motor op 400 Volt.
Het gewicht van die motor is denk ik al 2x zoveel als dat van een complete handboormachine.
Dat ben ik met je eens, appels en peren, maar neemt niet weg dat een boormachine van 1300 watt opgenomen vermogen echt wel krachtig is. Als die vast slaat en je let niet op kan je je pols bij wijze van spreken wel breken.
Maar heb je voor houtbewerking een 400V draaistroommotor met navenant koppel nodig? De initiële vraag was ook, wanneer loop je tegen de limieten aan met een boormachine/boorstander combinatie.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb tijden met een boormachine en boorstandaard gewerkt, maar de standaard ging oxideren en de boormachine (metabo van 34 jaar oud) had zijn beste tijd gehad. Heb geen plaats voor zo'n mooie machine als Pel heeft gekocht, dus meer naar een compacte machine gezocht. Ben op dezelfde uitgekomen als Thymen, de groene bosch. Dit weekend veel mee gewerkt, de machine heeft zijn beperkingen, maar als je van een boormachine met standaard overstapt dan zijn er alleen maar voordelen! Prettige machine en voor een zeer redelijk bedrag. En wat in mijn geval belangrijk is, ik kan hem makkelijk van de werkbank halen en in de kast zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.