Eiken tabelblad op maat zagen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben momenteel wat industriële meubels aan het maken (salontafels + eettafel).
De salontafels zijn net af (moet nog een beschermlaag opkomen), nu is het tijd om aan de eettafel te beginnen.
Ik krijg momenteel hulp van mijn nonkel, omdat ik nog maar de eerste, echte stappen aan het zetten ben in houtbewerkingsland.
Het blad zal 2m x 1m worden.

Tafelblad in wording.jpg

Om het blad op maat te zagen ga ik gebruik moeten maken van mijn TS55, maar ik vroeg me af welk blad ik hier het best voor zal gebruiken?
Ik heb nu het universeel blad (48T) erin steken, maar ik denk niet dat ik hier het beste/mooiste resultaat mee zal krijgen.
Als ik op de uitleg van Peter Parfitt afga, dan kan ik best het blad met 28 tanden nemen om te schulpen/langszagen?

Mijn DeWalt tafelzaag (DWE7491) is geen optie om dergelijk blad door te duwen, dat gaat volgens mij nooit lukken :)
Een Harvey-zaagtafel, ooit, zou wel fijn zijn.
Dromen mag altijd ;)

Hieronder wou ik nog even mijn salontafeltjes laten zien, ik krijg ze allen niet gedraaid:
2017-01-28 15.03.22.jpg
2017-01-28 15.02.34.jpg

Ben er nu de Traelyx Naturel Ultra Mat op aan het zetten.
Als alles klaar is zal ik nog wel een foto posten.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Kijk hier eens: http://www.woodworking.nl/showthrea...t-mordern/page3&highlight=robuust+eiken+tafel

Ik heb het CMT 292.160.56H - Wisseltand 160 x 20 x 56T (Afkorten (hard)hout, MDF en spaanplaat) blad gebruikt om af te korten, met een mooi resultaat.
Schulpen deed ik op een Altendorf ... Tip: heb je een geleiderail van +2m, of ga je koppelen?

Probeer gewoon eens met de bladen die je hebt (nog niet op uiteindelijke maat!) en zie wat het geeft.

Mooie salontafeltjes! Van waar komt dat onderstel?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zal 2 geleiderails moeten koppelen.
Eentje van 3m staat op mijn verlanglijst, maar kost schandalig veel!

Onderstel is gemaakt door een vriend, hij is lasser in bijberoep :)
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb ook een eiken tafel gemaakt, en die afgezaagd met een makita m-force blad met 24 tanden. Makita claimt dat dit dezelfde afwerking geeft als een blad met het dubbele aantal tanden. Ik was ook erg tevreden over de zaagsnede: ging er goed doorheen (geen verbranding) en een nette afwerking. Dus wellicht dat je die een kunt kopen of iets vergelijkbaars kunt zoeken, al zullen er vast nog talloze andere bladen zijn die het ook goed doen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je kunt idd beter iets minder tanden nemen, 24 tanden is denk ik wel goed. Minder kan denk ik ook wel, maar dan zou je hem naderhand iets moeten bijschuren. Neem je veel tanden dan heb je denk ik kans op verbranden...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je hebt meerdere stukken die uitsteken, wat ik zou doen is alle bladen die ik heb uitproberen en zien wat het beste resultaat oplevert. Je kan ook gewoon een lat over de breedte leggen en klemmen en daar langs zagen als je geen rail hebt..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb al een stuk of 10 eiken tafelbladen in latten gezaagd met mijn festool ts 55 met het pantherblad erin. Ongeveer 12 tanden. Gaat snel.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Wim, heb je daarna nog veel moeten bijschuren?
Het pantherzaagblad zou het snelst/best werken, maar ook het minst mooie resultaat :)
Enige waar ik vooral schrik voor heb zijn brandplekken, want die krijg je er gewoon niet meer uit :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik moest toch alles op maat schaven. Van brandplekken had ik weinig last. Brandplekken krijg je door klemmend hout. Alshet alleen om de buitenkanten gaat kun je het blad nadien nadoen met een frees of schaaf.
 

Zagenman

Nieuw lid
11 feb 2017
3
0
Ken je niemand met een paneelzaagmachine? Belangrijk zijn een constante aanvoer, een scherp zaagblad en weinig tanden voor langszagen (schulpen -48 tanden) en afkorten (dwars op de draad +48 tanden).

gebruik zeker een spouwmes om klemming te voorkomen, klemming = verbrand hout
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Dat zijn mooie salontafels zeg!

(Met het juiste zaagblad kan ik u niet helpen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.