Verkleuring door behandeling gebruikt teak

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Mijn moeder heeft na tig jaar overwegen en sparen een weekje terug een teak tafel gekocht. Gebruikt/oud hout met opgevulde gaten enzo, ze was er helemaal weg van.

De kleur was grijzig, en ze was bang dat na een behandeling met een beschermingsmiddel de tafel zou verkleuren richting standaard rood teak. Ze had het gevraagd aan de medewerker in de winkel, en die zei herhaaldelijk dat hij niet zou verkleuren. Ook in de gebruiksaanwijzing van dit "TeakFix" (heeft diezelfde medewerker meegegeven) staat "kleurloos".

Ze heeft het er 2 dagen geleden op gesmeerd en hoewel ik hem niet 'rood' zou noemen, vergeleken met voor de behandeling is hij zeker een stuk donkerder met een rode tint. Ze is zwaar teleurgesteld maar ik heb niet genoeg kennis om haar te kunnen vertellen wat ze kan doen om de grijzige tint terug te krijgen (ik denk dat schuren voldoende is) en wat ze kan gebruiken om de tafel te beschermen zonder dat hij verkleurd.

Bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Teak heeft van nature een goudgele kleur, met bij vers geschaafd hout soms groenige strepen, het hout gaat onder invloed van uv licht verkleuren naar saai geelbruin. Wat Teak niet gaat doen is rood verkleuren. De eerste vraag die bij mij oprijst is dan ook, is het wel Teak?
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
De eerste vraag die bij mij oprijst is dan ook, is het wel Teak?

IMG_20170211_154631.jpg

Dit is hoe hij er nu uit ziet, meer bruin als rood inderdaad maar nog steeds niet wat ze hoopte. Het is erg oud gebruikt Teak (tenzij de Pronto niet zo eerlijk is!) en dat 'saaie' was juist wat mijn moeder aansprak. Nu is het inderdaad meer levendig maar dat is niet wat ze wil. Hij heeft er een tijd gestaan voordat ze hem ging behandelen, en ze was iedere keer erg blij met hoe hij eruit zag.

Hij staat overigens in de huiskamer als eettafel, niet in de tuin.
 

tuoh

Oud hout
Dat ziet er gebruikt hout uit en het zou wel eens Teak kunnen zijn ook. Best al beginnen met de tafel te schuren tot op het blanke hout. Daarna kan je ofwel terug een "grijzige" kleur aanbrengen (beits) Wel eerst een proefje doen op de onderkant voor de juiste tint.
Een goedkopere manier om dat grijs terug te krijgen is de tafel een seizoen buiten te parkeren, als de rest van de constructie tegen vocht kan tenminste. Elke onbehandelde houtsoort buiten geplaatst in weer en wind word op termijn grijs:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.