afzuiging van afkortzaag

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen, helaas weer een afzuig vraagje.


Ik heb recent de Festool KS 60 aangeschaft, waar ik een afkortmeubel aan het rondbouwen ben. Nu heb ik een vraag wat ik best zou doen voor afzuiging.


Ofwel hang ik er mijn Festool Midi onder, maar die gebruik ik ook voor mijn andere losse toestellen. Dit zou dan willen zeggen altijd loskoppelen wat natuurlijk minder prettig is dan iets permanents. Is natuurlijk de goedkoopste oplossing want kost niets buiten wat moeite elke keer.


Twee keuze is er gewoon een goedkopere stofzuiger voor te kopen, en deze permanent in te werken in het meubel.


Als derde optie heb ik ook nog een stofafzuiggroep staan van Hammer (S01 voorloper denk ik), waar mijn C3 31 op aangesloten is. Kan ik deze hier ook voor gebruiken, met de nodige verlopen van 125 eerst naar 50 dan naar 36. En doe ik dan de verlopen aan de afzuiger of aan de festool? Of Bv met flexibel buis van 50 tussen afzuig en afkort en dan aan afkort verlopen naar 36. Deze zou wel 5 meter verder staan.


Alvast bedankt voor jullie gedeelde expertise.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
3e optie gaat niet werken. Van 125 naar 35 heb je totaal geen zuigkracht meer. Daar is op het forum al het nodige over geschreven.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een 4de optie, niet de goedkoopste maar misschien interessant wanneer je veel op verplaatsing werkt, is het aankopen van een CTL-SYS voor gebruik met je losse toestellen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zou je geen cycloon tussen de afkortzaag en de stofzuiger zetten? Dan zou bijna elke stofzuiger met een inschakelautomaat werken. Zelfs die inschakelautomaat is niet per se nodig, maar is wel handig.

Overigens heb ik een FLEX VC 21 L MC en dat is volgens mij dezelfde zuiger als de Makita waarnaar werd gelinkt. Dit model wordt volgens mij door Nilfisk gemaakt en door verschillende merken (o.a. Nilfisk Aero 21, AEG AP2-200, Mirka 1025 L PC) op de markt gebracht. Wel even opletten, want sommige merken verkopen deze gereedschapsadapter. De stofzuiger zal voldoen voor een Kapex, maar een stofzuiger met een slang met een bredere diameter zal beter zijn.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Ik zit zelf nog wel te denken aan deze oplossing. Heb onlangs een dergelijke stofzuiger bij Wehkamp gezien voor rond de € 35,--.

Fons

 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Waarom niet een Dust-Hub maken?
Met een paar blast-gates die je kan afsluiten.
Geen extra stofzuiger die ruimte inneemt en goedkoper te maken dan bvb die Makita zuiger van €135 ex btw.
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Een dust hub is mss ook een idee, maar zal toch eerst het miter station afmoeten werken, en dat gaat helaas traag vooruit...
Zal in eerste instantie dan wel gewoon aan en afkoppelen, vermits mijn hammer afzuiging niet gaat werken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
L.N had al gereageerd.
Maar om er verder op te borduren, zoals die man in het filmpje is natuurlijk heel mooi.
Maar het hoeft niet zo deluxe. Die van mij gewoon met wat overgebleven multiplex gemaakt en zonder de elektronica erin.
Werkt perfect. Tussen afkortzaag en zaagtafel schuifje dicht, schuifje open en klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.