Mijn eerste kistje, alleen met handtools

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hierbij een verslag van een kistje dat ik gemaakt heb. Ik had ondertussen al eens een werkbank gemaakt, en daar moest ik natuurlijk wel wat mee doen. Op de open dag hout had ik een paar plankjes gekocht van Inlands Hout, waaronder beuk met slaap en esdoorn, en ik las hier op het forum dat kistjes maken een mooi tijdverdrijf was, dus dat leek me een mooie uitdaging.
In het verleden had ik al 's een krukje met "schuine" zwaluwstaarten gemaakt (poten onder hoek van 80 graden ingestoken) gemaakt, maar nog nooit een compleet kistje. Een concreet doel had ik niet, dus het was een fijn project om af en toe eens wat aan te doen en te kijken of ik het ver genoeg af zou krijgen. Uiteindelijk is het een heel compleet kistje geworden. De foto's zal ik in batches uploaden met wat tekst erbij.

31957958193_353f15406f_z_d.jpg


Begonnen met een stuk esdoorn, en met de tandschaaf vlak gemaakt

Hier wou ik een paneel van maken, dus *hop*, de zaag erin (wel eerst afgetekend hoor);
32391888350_8dc863ac60_z_d.jpg


Hierna opnieuw wat vlakken, en dan is dit het paneel:
31957957993_24442a2a26_z_d.jpg


Met deze contrapsie vervolgens de twee helften gelijmd:
32391889250_d62e9c004e_z_d.jpg



Dit paneeltje wordt de boven- en onderkant. De zijkanten worden van beuk met slaap, daar zal ik volgende keer wat foto's van laten zien.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
De wandjes van het kistje heb ik gemaakt van een plankje beuk met slaap. Helaas ben ik vergeten foto's te maken van het zagen en vlakken. Ook hier heb ik een plankje van de Open Dag Hout doormidden gezaagd, en gevlakt. Dikte is 7mm.

Ik had wel 's iets gemaakt met 1 zwaluwstaart verbinding, maar dus nog nooit een heel vierkant. Daar gaan we dan:

32391888280_45da2618a1_z_d.jpg

Aftekenen van de pennen

En zagen
32391889160_dd17ccb14e_z_d.jpg


Alle 4 de stukken klaar:
32391889010_70e8f3e55e_z_d.jpg


Je kunt het niet helemaal goed zien, maar de onderdelen zijn dus A-D gemerkt, alles is op elkaar afgetekend. Met het krukje dat ik eerder gemaakt had had ik niet de verbindingen op elkaar afgeschreven maar was ik er vanuit gegaan dat ik het in 1 keer goed kon aftekenen en zagen op beide kanten. Dat lukte dus niet, veel schaaf en afsteekwerk later klopte het pas. Door eerst 1 kant te zagen en dan met die kant af te tekenen ging het een stuk vlotter.

32391889090_1da3985b85_z_d.jpg


Echt vet cool... De wandjes passen, en eerlijk gezegd beter dan ik gedacht had dat het zou lukken. Misschien had ik de kant die je nu ziet iets verder moeten laten uitsteken om het later vlak te kunnen schaven; leerpunt voor de volgende keer. Ook zie je aan de linkerkant een stukje dat eraf gesprongen is. Zonde, maar wel meteen duidelijk dat deze kant de onderkant wordt :)

Volgend post gaan de boven- en onderkant erop.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Beste Nerf,
Dit is een verslag waar mijn hart sneller van gaat kloppen: Het echte handwerk. Prachtig.

mvg
klaas0639

PS: Heb je hiervoor je gerestaureerde tandschaaf gebruikt? Maakt het nòg leuker.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ziet er heel goed uit! En dat voor een eerste keer. Goed bezig! Kon je het afgebroken stukje er niet terug aan lijmen? Of vond je het niet meer? Wat je nog zou kunnen doen:
- steek het breukvlak mooi effen met een beitel
- lijm stukje hout erop dat min of meer past qua tekening
- schaaf na drogen effen met de rest
 
P

Pel

Guest
Beste Nerf, tip, je zou voor het zagen van de zwaluwstaarten misschien een fijner zaagje kunnen nemen, omdat de plankjes maar 7 mm dik zijn, bijvoorbeeld met een ijzerzaagje, of nog beter een Japanse zaag. Als je voor de zwaluwstaarten enkele millimeters overlengte meet is het mooier af te werken, die overlengte schaaf je er na het in elkaar lijmen weer af. Hou er dan wel rekening mee dat je vanaf de lijn van de overlengte de staarten gaat meten! Wordt een mooi kistje vooral met de mooi getekende houtsoort die je gekozen hebt, succes.

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
PS: Heb je hiervoor je gerestaureerde tandschaaf gebruikt? Maakt het nòg leuker.

Jazeker!

Ziet er heel goed uit! En dat voor een eerste keer. Goed bezig! Kon je het afgebroken stukje er niet terug aan lijmen? Of vond je het niet meer? Wat je nog zou kunnen doen:
- steek het breukvlak mooi effen met een beitel
- lijm stukje hout erop dat min of meer past qua tekening
- schaaf na drogen effen met de rest

Ik had het stukje ergen neergelegd, maar later kwijtgeraakt. Je alternatieve methode vind ik wel mooi. Het kistje is nu af, maar voor een volgende keer een goed idee. Uiteindelijk valt het niet zo op vanwege de manier hoe de onderkant er in zit.


Daarover gesproken:

Het paneeltje esdoorn is maar 4mm dik. Ik zat een beetje te dubben hoe ik het in het kistje zou maken, misschien in een groef leggen? Dat leek me eigenlijk lelijk worden, omdat je dan een opstekende rand had. Ik besloot de gok te nemen en een sponninkje te maken. De zijkanten met de zwaluwstaarten waren makkelijk; daar heb ik met de combinatieschaaf (Stanley 13-050) makkelijk een sponninkje mee gemaakt. Toen de kant met de pennen. Dat kon niet met de combinatieschaaf, omdat je niet tot het einde door kan. Ik heb dus maar ingezaagd, en dan een begin gemaakt met de combinatieschaaf en dan verder afgestoken met een beitel:

32391888940_efd903394a_z_d.jpg



32391888210_c448f74806_z_d.jpg


Toen dat allemaal gelukt was eerst de zijkanten inmekaar gelijmd. Om het haaks te krijgen 2 blokjes met een 'hap eruit' gezaagd, en met de blokhaak erbij de lijmtang rustig aangedraaid tot alle 4 hoeken (zo goed mogelijk) haaks waren.

32391888870_9f4fb4dc9d_z_d.jpg


Na het drogen het paneel aan de boven- en onderkant zagen en lijmen:

32391888170_7db9992d8c_z_d.jpg


32391888830_d41fcefe49_z_d.jpg


Klemmen en wachten:
32391888780_e1d0c30bbf_z_d.jpg


En dit is dan de basis: een hol blok!

31957957223_e9a1f5afec_z_d.jpg



En dit is de onderkant:
31957957063_290cd8c2cc_z_d.jpg


Je ziet aan de onderste zijde dat ik er op de praktische manier achterkwam dat de combinatieschaaf niet geschikt was voor de 'lange zijden', dat is waarom ik daarna ben gaan inzagen en afsteken met een beitel. Gelukkig zit ook dit foutje aan de onderkant. Bij het oliën kwam ik er later wel achter dat het esdoorn aan de onderkant een mooiere tekening heeft dan de bovenkant; dat werd pas duidelijk met de olie erop.


Toen een heel spannend moment, waar ik dus ook geen plaatjes van gemaakt heb (had ik al gezegd dat ik niet wist of ik dit ding af zou maken? Was benieuwd hoever ik zou komen...), het afzagen van het deksel. Omdat ik zonder plan ben begonnen aan dit kistje moest ik nu kiezen hoe hoog / plat het deksel zou worden. Ik heb me laten leiden door het zwaluwstaart patroontje, en heb het deksel gescheiden halverwege een penbreedte. Het zagen ging redelijk goed, helaas toch ergens nog een beetje scheef gegaan; met schaaf en schraapstaal alles teruggebracht tot het laagste punt om toch een mooie sluiting te krijgen. Ik denk dat ik iets meer dan een millimeter "kwijtgeraakt" ben tussen deksel en bakje. Dat zie je wel een beetje terug op de plek waar het straks weer aansluit, maar ik denk dat ik het zelf het meest zie :)

-----

Een sprongetje in de tijd, want ik had scharniertjes besteld, en het duurde even voor ze er waren.

31957956883_3033880d6f_z_d.jpg


De "110 graden" die op de hoek stond had bij het bestellen mijn voorkeur, maar bleek in het echt toch echt teveel "plastic met gold finish" te zijn. Bovendien is het scharnier 6mm breed, en op een 7mm breed plankje vond ik dat eng, was bang dat er een dun randje af zou breken. Dus toch voor de conventionele scharnieren gegaan.

Scharniertjes ten opzichte van elkaar afgetekend. Om de afstand voor de gaatjes goed te krijgen wat strookjes fineer tussen deksel en onderkant terwijl het geheel in de bankschroef zit. Ik vond een handig artikel op startwoodworking.com over het monteren van scharniertjes.

31957956773_b1e3d6ff43_z_d.jpg


31957956693_0066640bbe_z_d.jpg

Verdiept erin gelegd:
31957956853_08a0a33369_z_d.jpg


Gaatjes voorboren met een draadnagel:
31957956553_5cae5dc056_z_d.jpg


En vast!
32391888410_8237328800_z_d.jpg


In de hoekpunten aan de voorkant zitten kleine magneetjes (3mm diameter) zodat 'ie lekker sluit.


In de olie gezet, en klaar!!

Zo is 'ie ondersteboven:
32391888100_1666d047ea_z_d.jpg



En dit is hoe je 'm normaal ziet:

32391888360_0b64d5060d_o_d.jpg


Misschien maak ik binnenkort nog wel wat detailfoto's; zowel van de dingen die misgegaan zijn (goede leerpunten...) als van de goed gelukte stukjes!

Alle foto's tot nu toe staan hier: https://www.flickr.com/photos/13749970@N07/sets/72157680081981685/
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mooi kistje geworden hoor, mooi hout. Ik herken precies de fouten die je gemaakt hebt in mijn eerste probeersel met een tandverbinding haha. Vooral met de sponning per ongeluk door laten lopen in de kanten die je ziet.
 
P

Pel

Guest
Mooi kistje, ik zou er voor de sier een sluiting opzetten, dan zie je ook wat de voorkant van het kistje is.

Groet Pel.

large_13922987239044.jpg
 
P

Pel

Guest
Kan natuurlijk ook Edwin, ik gaf het eigenlijk als voorbeeld dat als er geen sluiting op zit behalve de magneetjes die er nu in zitten, je niet kunt zien wat de voorkant is. En een houten sluiting is natuurlijk veel mooier als zo,n messing ding.

Groet Pel.
 
:cool:

Wist ik wel Pel.
We kennen jouw onderhand. Maar ik vond het blikken sluitinkje gewoon echt niet kunnen. Hahaha.

Gr Edwin


Kan natuurlijk ook Edwin, ik gaf het eigenlijk als voorbeeld dat als er geen sluiting op zit behalve de magneetjes die er nu in zitten, je niet kunt zien wat de voorkant is. En een houten sluiting is natuurlijk veel mooier als zo,n messing ding.

Groet Pel.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Ik heb vandaag wat losse magneetjes binnen gekregen die ik ga gebruiken als sluiting voor in een sieraden kistje waar ik momenteel mee bezig ben. mss een ook een goed idee voor jou?
Mooie sluiting voor kleine kistjes vind ik altijd lastig., lijkt snel een doos sigaren >_<
De magneetjes die ik had besteld zijn ook messing kleurig net als jou scharniertjes
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
waar kan je die magneten halen? ik weet alleen dat er hele sterke magneten zitten in harde schijven van een PC, maar om nou mijn Pc uit elkaar te halen .... zonde... kan ik niet meer op het forum :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb de bij magnetenkopen.nl gehaald, 3mm diameter en 2mm dik. Deze leverancier had de laagste verzendkosten.

En Pel: Ik ga 's denken over een klein greepje van hout aan de voorkant. Ik hou namelijk niet van tierelantijnen, en vind zo het hout wel mooi uitkomen. Eigenlijk vind ik de scharnieren al te bling-bling :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.