Plank voor waskom in het toilet

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Ik kreeg de vraag van een familielid of ik een houten tafeltje kon maken voor een waskom.

Het idee kwam van deze foto:
IMG-20170123-WA0000.jpg

Het was de eerste keer dat ik serieus aan de slag kon met een betere houtsoort dan de gebruikelijke zachte soorten en hergebruikt hout.

Ik heb één plank (125 x 20 x 1500 mm) foutvrij eikenhout gekocht en ben aan de slag gegaan.

Het verstek heb ik met de afkortzaag gezaagd.
IMG_20170123_171452.jpg

Het sloot mooi aan.
IMG_20170123_171551.jpg

Alle verbindingen zijn gelijmd en geschroefd met het Kreg-systeem.
IMG_20170123_171754.jpg

IMG_20170125_134616.jpg

Het eindresultaat net afgewerkt met matte, blank lak. De waskom is ongeveer 8 mm verzonken in het blad. Het gat is voor een handdoekje en gemaakt met een forstnerboor en decoupeerzaag.

IMG_20170125_143807.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het gat is voor een handdoekje en gemaakt met een forstnerboor en decoupeerzaag.

Hoe krijgen jullie/jij de hoeken (*) eigenlijk zo net? Is er een voor de hand liggende truc die ik mis? Ik heb dit soort gat al vaak geprobeerd (weliswaar niet voor zichtwerk, maar bon, ik wil het wel goed hebben, al was het maar als oefening), en het lukt me nooit om de cirkel mooi te laten aansluiten op de rechte zijde(n).

(*) Jahaa, een cirkel heeft geen hoeken - ik bedoel de overgang van boorgat naar zaagsnede.
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Hoe krijgen jullie/jij de hoeken (*) eigenlijk zo net? Is er een voor de hand liggende truc die ik mis? Ik heb dit soort gat al vaak geprobeerd (weliswaar niet voor zichtwerk, maar bon, ik wil het wel goed hebben, al was het maar als oefening), en het lukt me nooit om de cirkel mooi te laten aansluiten op de rechte zijde(n).

(*) Jahaa, een cirkel heeft geen hoeken - ik bedoel de overgang van boorgat naar zaagsnede.

Ik heb hier gezorgd dat er nog iets hout bleef staan. Mijn decoupeerzaag is, zoals veel decoupeerzagen niet zo nauwkeurig. De laatste millimeters heb ik weggewerkt met vijl en schuurpapier. Tot ik op de strak afgetekende potlood lijn zat. Ik neem daar de tijd voor, het zijn tenslotte echt die puntjes op de i, de kers op de taart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.