Inbouwkast

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen allemaal,

Ik ben gevraagd om voor een tweetal vaste kasten de inbouw te maken. Ik had al eerder een simpele vakkenkast gemaakt van steigerhout en de klant wil eigenlijk hetzelfde, maar dan ingebouwd.
Enige verschil is dat bij de kast elke ligger ondersteund wordt door een simpel balkje welke geschroefd is aan de zijkant van de kast en de ligger, nu wil de klant juist die balkjes niet.

Hoe zouden jullie de planken met elkaar verbinden? En zou het handiger zijn als de liggers doorlopen of juist de verticale planken?

Hieronder een schets

1.jpg

Graag jullie ideeën, opmerkingen.

Met vriendelijke groet,

Leroy

PS. Nu staan er bijgevoegde afbeeldingen in, omdat ik ze als pdf invoegde. Maar hoe krijg ik deze nu weer weg?
 

Bijlagen

  • 1.pdf
    6,6 KB · Weergaven: 34
  • 2.pdf
    257 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
??? Dat is toch wel simpele basiskennis dacht ik.

Verticale delen laten doorlopen en voor de "schabben" ingeboorde schapdragers van 3 of 5mm doormeter gebruiken, of als het klassiek moet zijn, houten deuveltjes van 6mm.

Wat heb je aan machines? Een lamello of een domino klaren de klus in no-time, maar met zo een goedkoop (deuvel)setje van Wolfcraft of zo gaat het ook probleemloos lukken.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Klopt, zat ik ook aan te denken. Maar hoe krijg ik dat in elkaar in een kast? Of ben ik nu heel kortzichtig.

Misschien tevens vermelden dat de kast hoger en breder is als de deur waar de kast achter komt.
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
speling rondom is er niet, zoals nu ingestoken, want de breedte van de vakken is gebaseerd op bepaalde opbergdozen die er nu in passen. Meer geluk dan wijsheid trouwens.
Qua diepte, de kast is iets meer dan 80 cm diep en de kast 40 cm.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Is ook een idee, zou dat gaan met steigerhout? Wat niet geheel kaarsrecht is..
 

tuoh

Oud hout
Als de "kast" in een "kast" komt te staan waarom dan een "kast" maken:p

Als de ruimte achter de deur gestuct en, of, geschilderd is heb je in feite helemaal gaan kast nodig. Een drietal schabben van muur tot muur en blind opgehangen klaren de klus dan heel wat eleganter en geven minder plaatsverlies. Zelfs de verticale separaties mogen in feite wegvallen wegens overbodig.
Ik zou nog eens een ernstig gesprek voeren de de "klant" alvorens te beginnen ontwerpen. Ook al omdat de combinatie steigerhout en naadloos werken niet direct een voor de hand liggende combinatie is. Meestal heeft de klant feedback nodig van de "ontwerper" om zijn oorspronkelijke idee eens tegen het meer "realistische" licht te houden;)

Moet er toch een kast in de kast komen dan is de meest voor de hand liggende verbinding er een door middel van(schuif)zwaluwstaarten, die verbindingen trekken zelf de diverse delen tegen elkaar aan. Maar een lange zwaluwstaart in combinatie met wat planken waaibomenhout gaat niet echt werken vrees ik. Er zullen toegevingen moeten gedaan worden op het vlak van constructie, ontwerp of materiaalkeuze om er iets moois en degelijk van te maken.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Lamello heef toch een systeem om planken in te schuiven?

Als het daar allemaal te schots en scheef voor is, zou ik er gewoon langs onder pocketholes doorjassen en dan opvullen met bijhorende pluggen. Of zelfs contrasterende pluggen. Is het nog mooi ook.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik ga het nog ingewikkelder maken.
Waarom niet zo?

IMG_0304.jpg

Dit is ook een kast in kast systeem.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je kan aluminium hoekprofielen tegen de zijwanden aanschroeven.
Dan een sleuf in de kopse kant van de liggende planken maken, wel opletten dat je niet te ver gaat ivm het vooraanzicht.
Dan kan je de planken er in schuiven en zie je er niks van.
Misschien nog borgen door een klein schroefje door het hout en alu te schroeven.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Je kan aluminium hoekprofielen tegen de zijwanden aanschroeven.
Dan een sleuf in de kopse kant van de liggende planken maken, wel opletten dat je niet te ver gaat ivm het vooraanzicht.
Dan kan je de planken er in schuiven en zie je er niks van.
Misschien nog borgen door een klein schroefje door het hout en alu te schroeven.

Ook nog een idee, maar dan moet je voor het nette toch wel iets van de kopse kant van de ligger frezen om het hoekprofiel in te laten.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beste Leroowj,

Misschien is handig om aan te geven wat je machines en gereedschappen hebt. Er zijn vele manieren om zoiets in elkaar te zetten.
Heb je wel eens van een 'veer' gehoord? Daarvoor in de plaats kun je ook lamello's gebruiken. Die moet je dan wel hebben.
Bv een strook triplex die je op bepaalde hoogtes in de zijwanden plaatst, dmv het frezen van de dikte van het triplex.
Dat doe je ook in de liggers. En zo schuif je het hele systeem of losse delen in de kast.
Voor demontabele montage, google eens op kastverbinder systemen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ja dat is waar als het zover komt maar eens kijken :)

Hey,
Nog een idee... waarom maak je niet een nieuwe deur met deze kast aan de binnenzijde vast? Je kan de deur extra ondersteunen met lagers / wieltjes, afhankelijk van je ondergrond, ook zal ik er een extra paumelle bij plaatsen als dat kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.