Abstract beeldje (torso) uit Iepen

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
DSC_2366.jpgDSC_2376.jpgDSC_2464.jpgDSC_2470.jpgDSC_2472.jpg

Hallo, hierbij een paar foto's van mijn laatste project, een beeldje uit iepenhout. Het is gestart met een blokje van 10*10*50 cm, en de ruwe vorm is met de lintzaag uitgehaald. Daarna is de vorm uitgewerkt met gutsen, een boor, en met een lepelmes voor het gladmaken van de binnenranden. De buitenzijde is vlakgemaakt met de lage-hoek spookschaaf van Veritas, een ontzettend fijn ding trouwens. De buitenzijde is verder geschraapt en geschuurd. De afwerking is met lijnolie/terpentijnolie gedaan. Het idee erachter is de moeite waard om nog eens op wat grotere schaal te proberen en dan kan de vorm ook wel variëren.

Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Heel mooi beeldje Hans, het heeft iets vrouwelijk met de armen gekruist over haar hoofd.

Groet Pel.
 

manual

Actieve deelnemer
21 okt 2015
56
0
Dag Hans, ziet er idd goed uit en Iep was dat een bewuste keus voor dit beeld? Heb jij daar al meer in gehakt.
Ben zelf tafels aan het maken uit iep maar wat een woest hout is dat zeg.
Heb ook nog wat met mijn beitels (gutsen vooral) erin zitten wroeten maar die moeten goed scherp zijn om het hout niet kapot te trekken.
Ben benieuwd naar je antwoord.
Groet Gerard.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hi Gerard,

Inderdaad een bewuste keur, ook omdat ik het had liggen. Het is een rest van een partij die ik voor een veel groter beeld had gekocht. Die ruwe planken van 200 * 30/40 * 11 dik zijn machinaal gezaagd en geschaafd en toen samengesteld tot een blok van 140 * 50 * 40 cm en daar heb ik een beeld van (bijna) af gemaakt. Dat ging allemaal prima.

ik heb ook een snijdersbankje gemaakt van dat hout, was goed te doen. Voor de windmolenbouw werd en wordt iepen gebruikt omdat het taai is.

Bij het snijden van het kleine beeldje waren er sommige stukken wat warrig, die snij je dan dwars op de draad en/of met een heel kleine hoek. Afwerken met schraapstaal en grit 400 papier.

Al met al is dat iepen een fijne houtsoort omdat ik het lekker stevig is. Ik heb nog een paar stukken liggen dus er komt nog meer van.

aandachtspunt is de gevoeligheid voor houtwormpjes, die lusten er wel pap van..


groet,

Hans
 

manual

Actieve deelnemer
21 okt 2015
56
0
Ik heb dit hout gehaald in 's-gravenpolder bij zeeuwsfijnhout.
Hij heeft nog gedroogd liggen en veel nat. Vriendelijke vent en hebben tijd voor je.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi allemaal,

ik heb inmiddels een rest partij van het iepen laten schaven en lijmen in drie delen, het blok is dan plm 30*25*150 cm en daar ga ik een grotere versie van deze abstracte torso uit maken. Ik zal er een apart draadje (zo heet dat toch) voor installeren. Komend weekend de kettingzaag uit het vet voor het eerste grove werk..

Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.