PDA

Bekijk Volledige Versie : Grote box joints



Hiertebreeddaartelang
06-02-17, 21:08
Hi!

Ik heb het plan om een kastje te maken met relatief grote box joints (20mm breed bij 15mm diep). Hiervoor wilde ik de bovenfrees gebruiken met een freesje van 20mm. Nu zijn er op youtube tientallen jigs die als slede over de freestafel heen glijden.

Het probleem is voor mij dat de doos 120x40cm panelen heeft wat dus wat aan de grote kant is om gecontroleerd over je freestafel te laten glijden. Vervolgens ge´nspireerd door de chestmate (http://praziusa.com/chestmate-joints-box.html) een klein jigje (20x20cm)gemaakt die over de plaat heengeklemd kan worden en vervolgens met de kopieerring en frees ingefreesd kan worden.
Lijkt te werken maar is toch nog een beetje behelpen. Wel heel blij dat het de eerste keer ook werkte en alles paste (wel aan de strakke kant).

Wie heeft er een goed idee om netjes een paneel van 120x40 te frezen (of beter nog! 4 panelen) om uiteindelijk dus een kastje te krijgen.

Ben benieuwd!

Gijs

Toxiq
06-02-17, 21:54
ik zou denken aan een Incra LS positioner, of iets fabrieken dat er op lijkt
voor het doorschuiven van de positie is je eerste gefreesde baan prima om voor de volgende uit te lijnen, een blokje op de juiste afstand waar je de reeds gefreesde gang aanlegt zou moeten volstaan

Hiertebreeddaartelang
06-02-17, 22:26
Terwijl er een paneel van 120cm lang haaks op je freestafel staat?!

bobmartin
06-02-17, 23:52
Een mal maken met sleuven, die tegen de plaat klemmen en met de bovenfrees frezen.
Dus niet vanuit de tafel denken, maar vanuit de bovenfrees.

Hiertebreeddaartelang
07-02-17, 17:45
Dit was/is trouwens de jig.
Het geleidelatje is ca. 10cm lang zodat je eventueel meerdere platen over elkaar kun zetten.
Een gleufje uitgefreesd in het onderste plaatje om dit toe te laten.

5977059771

Hiertebreeddaartelang
07-02-17, 20:25
Andere optie:

Dikke dubbele plaat in het midden en strookjes om en om bovenop vastgezet (met een stukje papier ertussen om te zorgen dat de tussenruimte iets groter is dan de vingers). Infrezen met een flush trim bit. Let wel op dat de freeslengte niet te groot is dat ie niet langs de vingers kan lopen en/of dus een te diepe sleuf maakt. Ergens gezien op youtube en gelijk even de mogelijkheid om "beter" te leren werken met sketchup.

Zou al dan niet kunnen werken met een nokje/aanslagje zoals de vorige maar zonder dat je voor elke sleuf de jig moet verplaatsen.



59786