makita dbo180zj 18v accu excenter schuurmachine

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
http://www.toolnation.nl/makita-dbo...r-dealer-garantie-gratis-accu-via-makita.html

hoi allemaal

mijn vader en ik willen een aantal machines gaan bestellen deze week
oa een 18v accu schuurmachine van makita

nu heeft mijn neef de gewone uitvoering van deze machine op 230v en deze werkt echt goed
maar wij hebben liever een machine op accu ivm geen snoer

zijn er hier mensen die deze machine op accu hebben en wat zijn de ervaringen hiermee ?
werkt dit goed en krachtig genoeg en is de machine niet zenuwachtig met schuren ?

wij gaan er hoofdzakelijk mdf mee schuren

ik heb al 5 accu's van 18v 3.0 en 4.0 ah en lader en tevens krijg je er nu een gratis accu bij van makita dus das ook weer een voordeel

ik hoop dat jullie er ervaring mee hebben

gr ruud
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Hallo Ruud.
Deze machine heb ik in mijn bezit.
Gebruik er wel een 4amp accu in.
Anders is hij vrij vlot leeg.

Ik werk er graag mee, bevalt mij goed.
Maar verwacht geen prestatie zoals een snoer model.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
schuren met accu levert een zwaardere machine dan met een snoertje
ik vind om prettig te schuren het gewicht zeer van belang, vooral als je staande delen moet schuren (raamkozijnen, deuren)
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
in welke vorm zit het prestatie verschil dan vooral ?
is dit met name de schuursnelheid ?

wij gaan met name met korrel 120 / 240 schuren dus is best wel fijn werk
de snoer vind ik soms wel eens vervelend ivm iedere keer ompluggen en vast zitten achter hoeken
vandaar dat accu erg mooi zou zijn maar als deze dan tegen gaat vallen dan ms toch beter niet doen of valt dit wel mee ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik neem aan dat je er ook een stofzuiger bij opzet. Bij de meeste schuurmachines met "opvangbakje" voor stof, werkt het voor geen meter. Er vliegt meer schuurstof langs de machine, dan dat er in dat bakje opgevangen word. Wat is dan de meerwaarde van een accuschuurmachine t.o.v een machine met snoer?

Ik werk met al mij schuurmachines met de stofzuiger. 99 procent van het stof is dan weg. Je zegt dat je veel met mdf gaat werken, dan lijkt het me helemaal belangrijk of afzuiging te gebruiken!

En ook wat toxiq aangeeft, als je moet schuren, dan heb ik ook liever een lichte machine. Vooral als je een paar uur achter elkaar moet schuren.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
in welke vorm zit het prestatie verschil dan vooral ?
is dit met name de schuursnelheid ?

wij gaan met name met korrel 120 / 240 schuren dus is best wel fijn werk
de snoer vind ik soms wel eens vervelend ivm iedere keer ompluggen en vast zitten achter hoeken
vandaar dat accu erg mooi zou zijn maar als deze dan tegen gaat vallen dan ms toch beter niet doen of valt dit wel mee ?

Vooral bij grof werk kom je power tekort,
Zoals de heren aangeven, bij het schuren van mdf etc, wel een stofzuiger gebruiken.
Al het stof komt echt niet in het filter terecht.

Een met snoer laat ook je stofzuiger vanzelf aangaan.

Ik gebruik hem voornamelijk om snel even wat kleine dingen te schuren, vaak buiten.
Ook moeten mijn boeien van het huis er binnenkort aan geloven, dit is dan op de ladder. Daar vind ik het wel dat je een voordeel haalt.

Wel bind ik hem dan wel even vast aan een touwtje, zodat hij niet kapot is als ik hem. Laat vallen.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
waar wij de machine voor gaan gebruiken is met name als ik wat schuurstof vermengt met houtlijm in de tack gaatjes gesmeerd heb en dit is hard om dit gelijk te schuren
verder hebben wij de machine niet veel nodig
jullie brengen me nu wel aan het twijfelen hoor
een stofzuiger hebben we nog niet
maar deze komt er uiteindelijk wel
als we zagen met de festool invalzaag is het nu echt een zooi in de schuur
we doen dan even de zijdeur en roldeur tegelijk open en de stofnevel is weg gelukkig

op de zaagmachine staat wel een goede afzuiging en we hebben wel een karcher stofzuiger maar deze kan niet aan een machine
hiermee doen we nu na het zagen de platen en geleide rails schoonmaken

we gaan het nog even heroverwegen
mijn voorkeur gaat nog een beetje uit naar accu evenals die van mijn vader omdat wij vrijwel nooit grof werk schuren
maar we gaan er even over denken

bedankt voor de tips en info

gr ruud
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Hallo Ruud.

Voor het geld kan je weinig gebeuren, je krijgt er immers een gratis accu bij.

Succes
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik weet niet of je de kleine lettertjes gelezen heb, maar de accu is niet bij de machine. De accu moet je zelf aanvragen bij Makita.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Dat heb ik zeker, via de zelfde weg ben ik aan mijn 4e accu gekomen.

Aanvragen stelt niet heel veel voor
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
klopt, van de week ook een accu binnen gekregen.
Op dit moment zijn de 3aH accu's op en kreeg ik een 4AH
Ik weer blij!
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
ik heb vandaag toch de knoop doorgehakt en ben voor de accu versie gegaan
dit ivm dat wij op het werk ook meerdere machines hebben op accu die toch ook flink krachtig zijn ondanks de accu
uiteraard wel wat minder heftig dan op netstroom maar wel fijn om mee te werken

ik heb nu 2 apparaten besteld en een accessoire

de 18v accu schuurmachine
een makita rt0700cx3j boven / kantenfrees set
en een festool geleide rail

de frees heb ik al liggen evenals de festool geleide rail
de schuurmachine is er vrijdag als het goed is

dus as vrijdag ff de accu regelen op makita.nl

thanx voor de info allemaal he

gr ruud
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Ruud, wil niet lullig doen, maar zorg voor goed afzuiging bij je invalzaag en de schuurmachine. Er wordt tegenwoordig veel gewaarschuwd voor de gevaren die dat fijne stof aan je longen aan kan brengen. Maak een verloop van je Kärcher naar de invalzaag en het schuurmachine.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi walters

ik snap wat je bedoelt
nu vind ik dit bij de schuurmachine geen noodzaak omdat ik altijd met het plamuren met schuur stof al heel strak afsmeer dus ik hoef er ook niet veel vanaf te schuren
met de invalzaag begrijp ik je volkomen
er komt op korte termijn een festool midi stofzuiger
met de karcher is niks te beginnen
erg weinig zuigkracht en met tape vast maken is geen werken
ik heb dit een tijdje met een klein zaagtafeltje gedaan maar dit zoog niks af helaas

het is even behelpen maar komt allemaal goed hoor

gr ruud
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Ruud, google even op stoffilters voor je zelf. Ik ken je niet, maar zou het toch vervelend vinden als je wat kreeg.
Plamuur is enorm fijn en dringt diep je longen door! Ik stam nog uit de tijd dat mijn vader en ik overal asbest tegenaan maakte en gaatjes boorden in het asbest. Inmiddels weten we dat dat niet een goed idee is. Uit onderzoek blijkt dus ook dat bepaalde houtsoorten, mdf, plamuur etc. stof afgeeft wat diep in je longen komt en de basis vormt voor astma en longtumoren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.